MITEN eroon pitkittyneestä syyhystä?! Vinkkejä??
Hei! Aiheesta on aloitettu lukuisia keskusteluja, mutta ajattelin tehdä vielä yhden sillä eri sivustot tarjoavat erilaisia hoitotoimenpiteitä...
Eli siis minulla ja kumppanillani on todella sitkeä syyhypunkki, ja tuntuu ettemme pääse siitä millään eroon. Kaikki alkoi viime vuonna kumppanini ystävältä saadusta infektiosta joka tarttui sitten minuunkin. Olemme hoitaneet itsemme kaksi kertaa voiteella ja kerran suun kautta otettavalla lääkkeellä, mutta syyhy on tullut silti takaisin. Kumppanini iho ei reagoi jatkuvia vesikelloja kämmenissä lukuunottamatta mitenkään, mutta minun ihoni on jatkuvasti kuin tulessa, kiitos atooppisen ekseeman. Alan menettää tälle tartunnalle jo elämäniloni sillä en pysty nukkumaan yöllä (ataraxista huolimatta) vaan valvon yöt raapien ja yritän olla hereillä parin tunnin yöunilla kuukaudesta toiseen ja vaan jaksaa. Lisäksi ihoni eri puolilla kehoa sekä päänahkani ovat ihan kamalassa kunnossa naamasta puhumattakaan....
Nyt ollaan hoidattamassa itseämme jälleen kerran tableteilla, ja ennen hoitoa haluaisin kysyä paria asiaa niiltä joilla on kokemusta tästä viheliäisestä taudista.
Kuinka hyvin koti pitää käytännössä siivota? Pitääkö lattiat imuroida, entä runkopatjat? Ajattelin ostaa kokonaan uuden sijauspatjan, mutta miten tyynyjen ja peittojen kanssa? Entä kylpyhuone, tarviiko sitä pestä lattiasta kattoon? Suunnittelin joka tapauksessa siivoavani koko asunnon, mutta olisi tosi lohduttavaa kuulla kokemuksia muilta että tämän taudin on todellakin mahdollista saada pois. Erityisesti siivousvinkkejä, missä järjestyksessä tablettihoidolla mikäkin tehdään ja pitääkö vaatteet nostaa kuivumaan hanskoilla? Esim jos paljas syyhyinen käteni osuu märkään vaatteeseen, onko vaate pestävä uudelleen? Onko ovenrivat ja vesihanat yms syytä pestä? Koska joudun luonnollisesti pesemään monta koneellista pyykkiä niin pitääkö jokaiseen puhtaaseen koskea eri käsineillä? Tekstiilien kuivuttua saako niihin yhtään koskea paljain käsin esim viikatessa?
Ihan kaikki vinkit otetaan talteen että saamme vihdoin tuon elämäniloni syövän taudin pois!! :-)
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Itse heittäisin paljon tavaraa ja vaatetta pois niin että punkeilla on mahdollisimman vähän paikkoja oleilla ja jotta siivoaminen olisi helppoa ja nopeaa. Vaihtaisin ja pesisin kaikki vaatteet ja vuodevaatteet joka päivä. Tottakai imuroisin, kaiken mahdollisen, ja joka päivä.
Lisään vielä että syyhytartuntaa ei ole ollut mutta ajatuskin kuvottaa niin paljon että jynssäisin kyllä taloa päivittäin lattiasta kattoon ja tosiaan käyttäisin käsineitä kaikessa. Tein näin kerran pelkästään jo kun olin ollut ludekämpässä hetken. Ehkä hysteeristä mutta mieluummin näin. Ei tästä varmaan apua ap:lle ole, mutta tsemppiä nyt kuitenkin.
Syyhystä ei ole kokemusta, mutta täistä on. Kahden aikuisen ihmisen talous, emmekä meinanneet päästä eroon millään.
Laitoimme kaiken mahdollisen kankaisen eristyksiin parvekkeelle. Vaihdoimme petivaatteet joka päivä tyynyjä myöten. Peittoa emme käyttäneet. Vaatteet ensin 60 asteen pesuun ja kuivumisen jälkeen vuorokaudeksi pakastimeen. Älkää istuko sohvilla tai pehmeillä materiaaleilla. Puhdistakaa pintoja.
Kannattaa pitää hanskat kädessä vaikka varuiksi.
Olen miettinyt uusien tyynyjen ja peitteiden ostamista myös, mutta käyttökelpoisten ja kauniiden vaatteiden poisheittäminen kuulostaa tuhlaukselta, eikö 3 vuorokautta jätesäkissä tosiaan riitä vai pitääkö ihan kaikki vaatteet pestä... myös kenkien suhteen joita ei koneessa voi pyörittää, riittääkö niille 3 vuorokautta jätesäkissä esim ulkovarastossa vai tarvitseeko pitemmän ajan näin pitkittyneessä ongelmassa? Voinko sen jälkeen ottaa vain pussissa olleet vaatteet käyttöön suoraan? Entä koska meillä on muutosta tulleita pahvilaatikoita joissa monessa vielä tekstiilejä ja vaatteita joita välillä olen käynyt penkomassa, voinko vain antaa laatikoiden olla koskemattomana useamman vuorokauden? Voiko syyhypunkki esimerkiksi kävellä lattiapinnalla vaatteesta toiseen tai paljaalta pinnalta vaatteeseen, vai jämähtääkö se paikoilleen niin kauaksi aikaa että pääsee ihmisen iholle ja ilman sitä kuolee...
Netissä on kyllä laajasti tietoa mutta olen miettinyt onko näin pitkittyneen syyhyn hoito erilaista/eri toimenpiteitä vaativaa?
Ap
Perusteellinen siivous ja lääkkeet. Jos ei auta, niin yksityiselle (ei jonoa) ihotautilääkärille, joka katsoo "lampulla", onko syyhyä.
Syyhyn sairastettuaan moni kuvittelee helposti, että kaikki kutina ja ihomuutokset ovat sitten syyhyä. Atoopikon erityisesti on helppoa erehtyä.
Tärkeää olisi päästä pois sieltä kotoa muutamaksi päiväksi. Eli ensin samaan aikaan, kun alkaa lääkitys siivotaan niin perusteellisesti kuin voidaan, säkitetään tekstiileejä jne. Sitten kun lääkityksen aloituksesta on kulunut sen verran, että on turvallista mennä toisaalle (ettei levitä punkkia sinne) niin oleilu pois kotoa useita vuorokausia. Silloin punkilla ei ole sapuskaa kotona sohvissa, vuoteissa jne ja ne kuolevat.
Kiitos tsempeistä ja haluan todellakin sanoa että tämä on aivan helvetillinen tauti ja ihoni että mieleni on riekaleilla.... olen ollut niin rättiväsynyt kutinan takia että olen lykännyt siivouksen aloittamista muutamalla vuorokaudella, mutta tänään se on pakko aloittaa. Meillä sauna, onko siitä tosiaan tehokasta apua syyhyn hoidossa?
Viimeksi laitettiin hirveästi tekstiilejä jätesäkkeihin parvekkeelle 3vuorokaudeksi, jonka jälkeen otimme osan normaalisti käyttöön. Kengät oli pusseissa ja käyttökengät vuorokauden pakkasessa... tosin viimeksi osa kengistä oli eteisessä koskemattomana, onko se voinut siirtyä sieltä lattiapintojen kautta ihmiseen? Imuroitiin sijauspatja ja runkopatja sekä vaihdettiin useampaan kertaan lakanat ja pestiin tyynyt ja peitot.... ja silti tämä on takaisin. :-(
Jos siis vaan jollain joskus alkaa yhtäkkiä kämmeniä kutisemaan ja huomaa niissä punaisia pisteitä tai vesikelloja niin heti lääkäriin että saadaan tämä kamala tauti kuriin!
Ap
Eli siis perusteellinen siivous kotona, lääkkeen otto illalla ja seuraavana päivänä jonnekin muualle pariksi vuorokaudeksi, kolmeksi? Tosiaan ollaan mietitty tuotakin vaihtoehtoa mutta en oo ajatellut että koti pitäisi silloinkin hinkata lattiasta kattoon vaan kuvitellut että se kuolisi yksinään vuorokausien aikana. Ehkä näin pitkittyneessä infektiossa pitää nähdä huomattavasti enemmän vaivaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli siis perusteellinen siivous kotona, lääkkeen otto illalla ja seuraavana päivänä jonnekin muualle pariksi vuorokaudeksi, kolmeksi? Tosiaan ollaan mietitty tuotakin vaihtoehtoa mutta en oo ajatellut että koti pitäisi silloinkin hinkata lattiasta kattoon vaan kuvitellut että se kuolisi yksinään vuorokausien aikana. Ehkä näin pitkittyneessä infektiossa pitää nähdä huomattavasti enemmän vaivaa.
Ap
Olen ymmärtänyt, että kun on kulunut 24 tuntia lääkkeen otosta, voisi mennä muualle evakkoon. Minulla ei ole itselläni ollut syyhyä, mutta läheisellä oli ja näin hän toimi ja pääsi eroon syyhystä. Siivosivat ensin ihan hullun lailla ja pesivät pyykkiä todella paljon, sillä pesivät kaikki vaatteet kaapistakin, mitä olivat voineet käpälöidä. Kengistä meillä ei ollut puhetta, mitä niille tekivät.
Syyhypunkki on punkki. Eli siis eläin, jolla on spesifi elinkierto. Elää 1-2 päivää, jolloin 3 päivää on aivan riittävä eristys tekstiileille.
Keskeisintä on pestä alusvaatteet ja lakanat, päällä olevat vaatteet ja muut tekstiilit joihin olette kosketuksissa. Punkki ei juurikaan hypi tai liiku, läheinen ihokontakti vaaditaan tartuntaan.
Hoitakaa ITSENNE hyvin,
älkää koskeko toisiinne hoidon aikana, peskää kaikki hoidon aikana.
Tämän jälkeen pitää mennä lääkäriin jos hoito ei tepsi. Syyhy ei ole mikään lude, sen pitäisi jo tällä saada pois. Kutinan syy pitää varmistaa ihotautilääkärillä. Nix voiteet eivät ole mitään kevyttä kamaa, hyönteismyrkkyä käytännössä. Varmistutte oman terveytenne vuoksi seuraavaksi että lääkitsette oikeaa vaivaa.
Ei mikään auta, ollut syyhy jo puoli vuotta ja hoitoihin mennyt arviolta 500e rahaa, opiskelijalle tämä on liikaa ja sosiaallinen elämä kärsii ja elämänlaatu. En tiedä mitä tehdä teen hoidon kolmen nix voiteen jaksossa kolmena viikkona peräkkäin ja viimeisellä otin viellä kolmantena kertana lääke hoidon samalla, mutta ei auttanut. Menin evakkoon hoitojen jälkeen ja pidin aina punkeille altistuneet vaatteet ja vuodevaatteet yön yli kovassa pakkasessa joka pitäisi tappaa punkit, mutta ei auta. Kaikkeni olen yrittänyt ja epätoivo alkaa vallata mielen tämän ongelman kanssa.
Ihotauti lääkärille on seuraavaksi mentävä, katsotaan mikä sadetanssi tähän tehoaa, en toivoisin pahimmalle vihamihellenikään tätä.
Rapsuttaa kirjoitti:
Ei mikään auta, ollut syyhy jo puoli vuotta ja hoitoihin mennyt arviolta 500e rahaa, opiskelijalle tämä on liikaa ja sosiaallinen elämä kärsii ja elämänlaatu. En tiedä mitä tehdä teen hoidon kolmen nix voiteen jaksossa kolmena viikkona peräkkäin ja viimeisellä otin viellä kolmantena kertana lääke hoidon samalla, mutta ei auttanut. Menin evakkoon hoitojen jälkeen ja pidin aina punkeille altistuneet vaatteet ja vuodevaatteet yön yli kovassa pakkasessa joka pitäisi tappaa punkit, mutta ei auta. Kaikkeni olen yrittänyt ja epätoivo alkaa vallata mielen tämän ongelman kanssa.
Ihotauti lääkärille on seuraavaksi mentävä, katsotaan mikä sadetanssi tähän tehoaa, en toivoisin pahimmalle vihamihellenikään tätä.
Perusjutut. Punkki ei kuole edes 60 asteessa pesukoneessa. Valkopesu, tai desinfiointimyrkyt pyykinpesussa. Patjat, sohvat, nojatuolit, imurointi ja myrkytys, kannattaa huputtaa vaikka jätesäkeillä. Höyrypesuri ois varmaan hyvä.
Mulla majailivat päänahassa, pitää myrkyttää moneen kertaan. Kynnenalustet, sekä sormet, että varpaat, kynnet niin lyhyeksi kuin saa. Korvakäytäviinkin kannattaa laittaa nixiä.
Mulla ei nix tehonnut kunnolla. Kaikki mahdolliset keinot käyttöön. Pitkittynyt syyhy vaatii ivermektiinin vähintään kuusi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt uusien tyynyjen ja peitteiden ostamista myös, mutta käyttökelpoisten ja kauniiden vaatteiden poisheittäminen kuulostaa tuhlaukselta, eikö 3 vuorokautta jätesäkissä tosiaan riitä vai pitääkö ihan kaikki vaatteet pestä... myös kenkien suhteen joita ei koneessa voi pyörittää, riittääkö niille 3 vuorokautta jätesäkissä esim ulkovarastossa vai tarvitseeko pitemmän ajan näin pitkittyneessä ongelmassa? Voinko sen jälkeen ottaa vain pussissa olleet vaatteet käyttöön suoraan? Entä koska meillä on muutosta tulleita pahvilaatikoita joissa monessa vielä tekstiilejä ja vaatteita joita välillä olen käynyt penkomassa, voinko vain antaa laatikoiden olla koskemattomana useamman vuorokauden? Voiko syyhypunkki esimerkiksi kävellä lattiapinnalla vaatteesta toiseen tai paljaalta pinnalta vaatteeseen, vai jämähtääkö se paikoilleen niin kauaksi aikaa että pääsee ihmisen iholle ja ilman sitä kuolee...
Netissä on kyllä laajasti tietoa mutta olen miettinyt onko näin pitkittyneen syyhyn hoito erilaista/eri toimenpiteitä vaativaa?
Ap
Siis ette ole kunnolla syväputsanneet tavaroitanne joten tartunta tulee aina uudelleen.
Vuokraa tai osta höyrypesuri ja käsittele sillä ihan kaikki minkä voit.
Hui kamala, tästä tuli kylmät väreet, kun muistelen nuoruuttani, oli kasarin loppu ja olin itse 21-vuotias, kun tuon sain. Ihan helvettiä oli! Ei ollut nettejä ja en todellakaan tajunnut tuoksi, eka lääkärikään ei tunnistanut ja diagnosoi väärin. Toka lääkäri tajusi heti, mistä oli oli kyse ja antoi oikeaa " myrkkyä", sillä lähti nopeasti, plus tietty kamojen pesut ym. Oli kylmä talvi tuolloin, taisin muuten pitää tekstiilejä parvekkeellakin... Tsemppiä kovasti eroon pääsyyn!
Suosittele lääkäriä ja saunomista. Oletko kokeillut saunoa ja onko mitään apua?
Ja muuten, mistä kehitysmaasta tuon syyhyn saitte, niin osaa varautua?
Pirullinen riesa!
Meillä ollut syyhy kolme kertaa tänä vuonna, kalliiksi on tullut.
Siivoukset kotona tehty joka kerta erittäin perusteellisesti, mutta eihän se ole riittävää, kun tartunta tulee uudelleen kaveripiirissä. Pikku kunnassa on huolella kiertänyt syyhy ja hoitamattomana teinejä liiaksi. Teinit tietävät luetella useita, joilla tartunta.
Meillä apua tilanteeseen toi jokin näistä; homeopaattinen tuote, vuodenajan vaihtuminen, kaveripiirin vaihtuminen, tsäkä. Kauhulla odotan ensi kesää, kun teinit taas enemmän liikkeellä porukoissaan. Toivottavasti ei tätä rumbaa enää tarvitsisi läpi käydä.
En edes tiedä mistä kysymys syyhyssä,mutta kengät voi puhdistaa ja desinfioida ruokakaupan leivinsoodalla.
Ripottele sisälle kenkään soodajauhoa. Anna olla vaikka 12t ja imuroi.
Kylmäpuhdistettu kookosöljy on iholle antibakteerista ja hoitavaa.
Samoin laimennettu omenaviinietikka iholle .Kokeilisin näitä.
Syyhyltä on vaikeaa päästä eroon. Ystäväperhe sai sen aikoinaan kun mies oli vanginvartija, niin toi vankilasta syyhyn perheeseen.
Joutuivat hävittämään paljon kaikenlaista ja uusimaan, kuumentamaan, pesemään ja lotraamaan syyhyn tappavaa linjamenttia pitkään. Koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Syyhystä ei ole kokemusta, mutta täistä on. Kahden aikuisen ihmisen talous, emmekä meinanneet päästä eroon millään.
Laitoimme kaiken mahdollisen kankaisen eristyksiin parvekkeelle. Vaihdoimme petivaatteet joka päivä tyynyjä myöten. Peittoa emme käyttäneet. Vaatteet ensin 60 asteen pesuun ja kuivumisen jälkeen vuorokaudeksi pakastimeen. Älkää istuko sohvilla tai pehmeillä materiaaleilla. Puhdistakaa pintoja.
Kannattaa pitää hanskat kädessä vaikka varuiksi.
Vanha ketju, mutta aina hyvät ohjeet tarpeen.
Täistä on helppoa päästä eroon, kun perehtyy asiaan ja käyttää myös omaa järkeä. Jos ei silti pääse, niin siihen voi olla kaksi syytä. Toinen on myrkylle vastustuskykyinen kanta. Silloin pitää käyttää sitä ainetta, joka ta.p.paa täit mekaanisesti. Toinen on se, että luottaa ohjeiden mukaiseen tavaroiden eristämiseen 3 vrk ajaksi. Se ei riitä. Olen ottanut joskus pari täitä Piltti purkkiin ja katsonut kuinka kauan ne elää. Olivat viikon päästä vielä ihan hyvissä voimissa. Muistaakseni joskus 9 vrk tienoilla kituilivat pois. 60 pesu ja pakastaminen tehoaa.
Epäilen, että syyhyn kohdalla voi olla sama. Luotetaan liikaa virallisiin ohjeisiin tai tehdään asiat väärässä järjestyksessä. Eristäisin tavarat aivan minimissään 7 vrk. Kaikki mikä mahdollista, eristys vielä pitempään. Pakkaseen ja saunaan en luottaisi yhtään. Kaikki vuodevaatteet 60 asteen pesuun, peitot, tyynyt. Petarille vähintään tarkka imurointi ja kääntäisin sen aina hoidon jälkeen toisin päin ja mahdollinen petarin suojus 60 pesuun. Sohvalle tarkka imurointi, tyynyt toisin päin ja suojaisin vielä lakanalla, kunnes homma ohi. Jos mahdollista, kannattaa yhdistää eristys ja pesu.
Molemmissa ongelmana myös uusintatartunta. Ensikertalaisilla menee kauan ennen syyhyoireita, sen takia ehtii levitä.
Itse heittäisin paljon tavaraa ja vaatetta pois niin että punkeilla on mahdollisimman vähän paikkoja oleilla ja jotta siivoaminen olisi helppoa ja nopeaa. Vaihtaisin ja pesisin kaikki vaatteet ja vuodevaatteet joka päivä. Tottakai imuroisin, kaiken mahdollisen, ja joka päivä.