Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko hiljainen ja ujo ihminen olla karismaattinen?

Vierailija
04.10.2019 |

mikä tekee ihmisestä krismaattisen?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljainen ja "sosiaalisesti estoinen". Omasta mielestäni olen ihan nynny ja kaikki pitävät surkeena, mutta yllättäen muutamankin kerran saanut kuulla että vaikutan muka hyväitsetuntoiselta. Vaikea ymmärtää tällaista ristiriitaa. Mies34

Vierailija
22/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sellaisia eteerisiä seireeneitä,joiden lähelle kaikki hakeutuu.

Hiljainen ja ujo voi olla todella sexy.

Seksikkyys ja karismakaan ei välttämättä liity toisiinsa. Karismaattinen henkilö kyllä on usein seksikäskin, mutta monet nykyään seksikkääksi sanottavat henkilöt ei ole karismaattisia. Karismaattinen henkilö ei koskaan ole sellainen josta voit ajatella että tuon vien makuuhuoneeseen ja se tekee kaiken minkä pyydän. Karismaattinen henkilö on sellainen että siltä vähän epäröi edes pyytää ja jos se jotain tekee niin vain siksi kun se itse haluaa. Hän ei ole mikään leikkikalu, vaan henkii jonkin sortin äänetöntä valtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sosiaalisesti kömpelö ujo ei ainakaan voi olla. Mutta varmaan joku tällainen "ihmisrakas introvertti" voi.

Kyllä sosiaalisesti kömpelökin voi olla karismaattinen, mutta se vaatii älykkyyttä ja silloin ei voi olla taas hiljainen. Esimerkiksi Aubrey Plaza on sosiaalisesti kömpelö, mutta hän ei ole tuppisuu, vaan todellakin sanoo mitä ajattelee, ja hän osaa tehdä siitä sosiaalisesta kömpelyydestään sellaista, että se itseasiassa alkaa huvittaa. Ja se, että osaa tehdä "huonoista puolistaan" viehättäviä ja kiinnostavia sen sijaan, että ne vain vaivaannuttaisivat, vaatii minusta älykkyyttä.

Minä en oikein usko, että Aubrey Plaza on oikeasti sosiaalisesti kömpelö. Kyseessä voi olla harkittu käyttäytymismalli, josta on tehty hänen tavaramerkkinsä ja huolellisesti rakennettu imago. 

Itse olen sitä mieltä, että on. Hänessä on aina tietynlainen ilmeettömyys ja jäykkyys olemuksessa. Jopa silloin kun on ns. luonnollisesti. Mutta Aubrey osaa hyödyntää sitä ja myös liioittelee tarkoituksellisesti rooleissaan. Vahvistaa sitä noloutta niin, että se vaivaantuneisuus alkaa naurattaa tilanteessa olevia. Esim. tässä haastattelussa huomaa tuon tietynlaisen ilmeettömyyden, vaikka on ihan omana itsenään ja keskustelee normaalisti. Samassa pätkässä myös käy ilmi, mistä itse ajattelee sen juontuvan. En nyt tiedä, uskonko, mutta ihan hauska selitys asialle.

Vierailija
24/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni näyttelijä on itse asiassa ujo. Roolin esittäminen on helpompaa, koska tällöin on tavallaan joku muu, mutta oikeassa elämässä omana itsenään ovat hiljaisempia.

Vierailija
25/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Ujo ja hiljainen saattaa olla todella karismaattinen. Joskus tällainen henkilö ei itse tajua olevansa puolensavetävä, mikä vaan lisää viehättävyyttä. Mä olen tässä tilanteessa myyty.

Vierailija
26/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hiljainen ja "sosiaalisesti estoinen". Omasta mielestäni olen ihan nynny ja kaikki pitävät surkeena, mutta yllättäen muutamankin kerran saanut kuulla että vaikutan muka hyväitsetuntoiselta. Vaikea ymmärtää tällaista ristiriitaa. Mies34

Ehkä sinä oletkin enemmän ujo, koska koet tuon oman puhumattomuuden nynnyksi? Vapaaehtoisesti hiljainen ei pitäisi itseään nynnynä. Ei vain kiinnosta osallistua keskusteluun.

Naisten kohdalla hiljaisuus tosin aika usein voi vaikuttaa niinkin, että leimataan ylpeäksi eikä itsevarmaksi.

Vierailija
27/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen arka, ujo sekä introvertti. Ja akateemisesti kai voisi sanoa kyvykkääksi. Olen sosiaalisesti kömpelö. En tiedä miksi monet ihmiset pitävät minua kiinnostavana ja mukavana, kun en todellakaan osaa olla porukassa letkeä ja hauska.

Vierailija
28/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Hölöttäjä ei voi. Hölöttäjä on neuroottinen ja ahdistunut.

Vierailija
29/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Hölöttäjä ei voi. Hölöttäjä on neuroottinen ja ahdistunut.

Välillä ärsyttää hirveästi ne kovaan ääneen puhuvat. Tuntuu ettei saa happea heidän kanssaan

Vierailija
30/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sosiaalisesti kömpelö ujo ei ainakaan voi olla. Mutta varmaan joku tällainen "ihmisrakas introvertti" voi.

Kyllä sosiaalisesti kömpelökin voi olla karismaattinen, mutta se vaatii älykkyyttä ja silloin ei voi olla taas hiljainen. Esimerkiksi Aubrey Plaza on sosiaalisesti kömpelö, mutta hän ei ole tuppisuu, vaan todellakin sanoo mitä ajattelee, ja hän osaa tehdä siitä sosiaalisesta kömpelyydestään sellaista, että se itseasiassa alkaa huvittaa. Ja se, että osaa tehdä "huonoista puolistaan" viehättäviä ja kiinnostavia sen sijaan, että ne vain vaivaannuttaisivat, vaatii minusta älykkyyttä.

Älykäs ihminen ei yleensä ole sosiaalisesti kömpelö. Siis, ikävä, v*ttumainen, muista piittaamaton jne. hän tietysti voi olla. Mutta ei useinkaan sellainen, joka vahingossa möläyttelisi tai muuten mokailisi seurassa.

Vierailija
31/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen ei yleensä ole sosiaalisesti kömpelö. Siis, ikävä, v*ttumainen, muista piittaamaton jne. hän tietysti voi olla. Mutta ei useinkaan sellainen, joka vahingossa möläyttelisi tai muuten mokailisi seurassa.

No, onneksi sosiaalinen kömpelyys ei tarkoita vittumaisuutta ja muista piittaamattomuutta eikä sitä, että on tarkoituksellisesti ilkeä. Ei vain ehkä hallitse samoja sosiaalisia sääntöjä tai käyttäytyy muutoin eri lailla kuin muut vastaavassa tilanteessa toimisivat. Ei siihen välttämättä liity mitään pahantahtoisuutta.

Vierailija
32/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freddie Mercury on yksi karismaattisimpia esiintyjiä koskaan ja hän oli kuulemma todella ujo, vähän yksinäinen outolintu, joka pitkään mm. häpesi ulkonevia hampaitaan (myöhemmin hän uskoi niiden olleen yksi syy hänen äänensä upeaan sointiin).

Myös Beyonce on raportoinut kärsivänsä ujoudesta, esiintymisjännityksestä ja sosiaalisesta kömpelyydestä.

Itse introverttina ja sosiaalisesti estyneenä, mutta ns. lavakarsimaattisensa sanoisin, että ainakin itselleni esiintyminen on niin eri tilanne, että siinä kykenee ottamaan eri osa-alueet itsestä käyttöön mitä normielämässä. Karisma voi eri ihmisillä ilmetä eri tilanteissa, samoin ujous ja estyneisyys. Itselleni on ihan kamalaa esim. jäädä puolitutun kanssa kahdestaan, soittaa puheluita tai hengailla vieraassa porukassa, mutta voisin vaikka tältä istumalta marssia tanssimaan Super Bowlin puoliajalle tai pitää puheen YK:lle.

Vierailija
33/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niinku Prinsessa Diana, Mauno Koivisto tai Jackie Kennedy? Tai Marilyn Monroe.

Vierailija
34/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauli Somerjoki.

Vierailija
35/47 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai, ainakin pienemmissä porukoissa. Isommassa porukassa hiljaisen ihmisen karisma ei tule esille. 

Toisaalta esiintyvissä taiteilijoissakin on paljon sellaisia, jotka ovat lavalla huikean karismaattisia mutta muussa elämässä ujoja, lähes epävarman oloisia tuppisuita. 

Tästä esimerkkinä Freddie Mercury. Jos ei usko niin kannattaa katsoa hänen haastatteluitaan YouTubesta.

Vierailija
36/47 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Mielenkiintoinen keskustelu

Vierailija
37/47 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinä oletkin enemmän ujo, koska koet tuon oman puhumattomuuden nynnyksi? Vapaaehtoisesti hiljainen ei pitäisi itseään nynnynä. Ei vain kiinnosta osallistua keskusteluun.

Naisten kohdalla hiljaisuus tosin aika usein voi vaikuttaa niinkin, että leimataan ylpeäksi eikä itsevarmaksi.

Ihmetyttää tää, minua taas leimataan aina hiljaiseksi, epävarmaksi tai ujoksi...

Vierailija
38/47 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tää, minua taas leimataan aina hiljaiseksi, epävarmaksi tai ujoksi...

Vaikka itse koet, että olet millainen?

Vierailija
39/47 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi en vaan halunnut puhua, mutta nytkun noita on taottu päähän niin alkaa epäillä itseään.

Ja sitten joku sanoo että naisilla leimataan yleisesti ylpeäksi/itsevarmaksi.

Vierailija
40/47 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi en vaan halunnut puhua, mutta nytkun noita on taottu päähän niin alkaa epäillä itseään.

Ja sitten joku sanoo että naisilla leimataan yleisesti ylpeäksi/itsevarmaksi.

👆