Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos mies kritisoi naisia, on se helposti käytännössä taistelukutsu muille uroksille

Vierailija
02.10.2019 |

Vaikka miehen ensisijainen tarkoitus olisikin kritisoida vain naisia, niin funktionaalisesti tällainen käytös on sama kuin lähettää taistelukutsu kaikille kuuloetäisyydellä oleville uroksille.

Miehen kritisoidessa naisia herää kilpailevien urosten primitiiviset, luolamiesajoilta periytyvät taisteluvietit. Vaikka kaikki miehet eivät tuollaiseen provokaatioon vastaisikaan, niin verrattain monille miehille tuollainen käytös menee ns. tunteisiin.

Harvemmin kyse lienee varsinaisesta naisiin kohdistuvasta myötätunnosta eikä kyseessä taida olla useimmiten mistään tietostetusta harkinallisesta strategiasta. Tietyt adaptaatiot - joilla mahdollisesti on evoluution kuluessa ollut jotain kokonaiskelpoisuutta parantavia vaikutuksia - silloin aktivoituvat ja kilpailevalla uroksella syttyy kiihkeä apinan raivo, jota saatetaan tyydyttää tyypillisillä lajinomaisilla taistelurituaaleilla - olivat ne sitten verbaalisia tai fyysisiä.

Syy, miksi mies tällaiseen "haasteseen" vastaa ei johdu välttämättä suoranaisesti johdu pelkästä opportunistisesta hetkellisestä parittelunhimosta, vaan kyse on usein syvällisemmästä miehisen kunnian puolustamisesta. Jos mies ei vastaisi kuulemaansa naisiin kohdistuvaan kritiikkiin, voisi se viestittää naisille (ja ehkä muille miehillekin), että mies on jollain lailla heikko tai epäkelpo antaessaan toisen uroksen käyttäytyä naaraita kohtaan negatiivisesti.

Uskon tämän olevan myös perimmäinen syy, miksi miesasia-aate, joka tavallaan on feminismiä muutettuna ajamaan miesten etuja, ei myy miesten keskuudessa kovinkaan hyvin. Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat oikeasti jotenkin etuoikeutetumpia tai vertikaalisesti korkeammassa asemassa naisiin verrattuna (yksittäisissä kysymyksissä toki näin voi olla, mutta tuskin universaalisti), vaan kyse on pikemminkin olemassaolon taistelun seuraus, haluttomuus sitoutua toimintaan, joka ei perinteisen vangin peli-dilemman vuoksi johda konkreettisiin hyötyihin, vaan saattaa leimata miehen kuuluvan heikkoon ja epämiehiseen miesainekseen, ns. luusereihin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti sama asia kun "uusimmassa" Australian Survivorsissa, kun "heikkoa" naista haukuttiin (syystä, oli valehdellut) niin "uroksien" piti rientää heti paikalle pitämään naisen puolia.

Eivätkä edes tienneet mistä on kyse. Onko nainen valehdellut jne ..

Sinccis

Vierailija
2/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani olen joskus huomannut esim. baarissa, että jos näen nuoren naisen olevan jonkinlaisen sinnikkään piirityksen "uhrina" toisen miehen taholta ja saavan naiselta aggressiiviset rukkaset, että mieleeni on hiipinyt sellainen alkukantainen ajatus, että tekisi mieli leipoa lättyyn tätä toista miessukupuolen edustajaa joko konkreettisesti tai henkisesti.

No itse en ole tällaiseen toimintaan ryhtynyt, koska olen mieheksi ehkä keskimääräistä vähemmän aggressiivinen ja taipuvainen analysoimaan omia perimmäisiä motiivejani kriittisesti. On kuitenkin olemassa paljon minua impulsiivisempia miehiä, joilla ei tällaisia estoja ole samassa määrin tai ollenkaan.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija
4/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan netissä ei mene kyllä ollenkaan noin. Miehet komppaavat toisiaan ja liittyvät mukaan haukkumaan joko naisia yleisesti tai tiettyä naisyksilöä.

Vierailija
5/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan netissä ei mene kyllä ollenkaan noin. Miehet komppaavat toisiaan ja liittyvät mukaan haukkumaan joko naisia yleisesti tai tiettyä naisyksilöä.

Ei päde kyllä miesten enemmistöön tämä. Suurin osa on piittaamattomia, mutta on joukossa valkoritareitakin.

Vierailija
6/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kritisoin naisia ihan hyvällä omalla tunnolla, en jahtaa heitä, ja jos joku luolamies siitä hermostuu ja haluaa yrittää antaa minulle isin kätösestä, niin be my guest. En ole kuitenkaan mikään heikoin lenkki, oikeastaan olen täysin mielenvikainen ja vaarallinen yksilö. En todellakaan tykkää toisista miehistä, ja suorastaan halveksun kaikkia "naistenmiehiä", sillä mielestäni heillä on melko paljon kusta päässä, eikä vastaani edes ole tullut itseäni parempaa miestä, joten se siitä. Naiset ja miehet - molemmat samaa mitätöntä paskaa.

Vierailija
7/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä 'amok-juoksua' taas täällä.