Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotuksia minkä ammatin opiskelisi 27-vuotiaana (ei aiempaa koulutusta)

Vierailija
28.09.2019 |

Heipsan vaan kaikille!
Vuosien masennuksen kanssa taistelun jälkeen olen vihdoin saanut nostettua itseni suosta ylös. Pari vuotta olen ollut työelämässä (määräaikaisuuksia) ns. hanttihommissa ja olen saanut jo jonkinlaista rytmiä ja puhtia arkeen.
Nyt on alkanut tuntua siltä, että voisin taas lähteä opiskelemaan. Olen jo 5 koulua jättänyt kesken aikoinaan masennuksen takia ja nyt alkaisi olla jo tässä iässä korkea aika hommata ammatti.
Olen miettinyt että mikä ala kiinnostaa tarpeeksi, jotta voisin kuvitella olevani mahdollisesti loppuelämäni työelämässä, tietysti olettaen että työpaikkoja löytyy.
Minulla ei juurikaan ole mitään erityisosaamisia, mutta pidän tietokoneella kirjoittamisesta. Ei ole väliä mitä kirjoitan, kunhan saan naputella näppäimistöä. :D Ehkä kirjanpitäjän koulutus? Toisaalta palkanlaskijan työ voisi olla itselle mielekäs työ. Toisaalta jos opiskelisin jonkin kielen, niin voisin ehkä ruveta kääntäjäksi. Taimitälie.
Kun ei vaan osaa tehdä päätöksiä, kun alkaa yhtä asiaa tutkia, aivot kiitävät jo kilometrin päässä miettimässä seuraavaa asiaa, mikä myös vaikeuttaa opiskelua kun ei malta keskittyä yhteen asiaan. :D

Pahoittelen sekavaa jaarittelua, mutta tosiaan; ehdotuksia kaipailisin töistä, joissa pääsisi kirjoittamaan tietokoneella, oli se sitten palkanlaskentaa tai s-postien väsäilyä, jotta saisin vähän osviittaa, millaista koulutusta sitä sitten lähtisi suorittamaan. :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Datanomi?

2/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi talouspuoli, medianomi, datanomi.

Nää eiole mitään järkyttävän haasteellisia jos tykkää tietokoneilla räplätä, niille on ketkä ei koskaan käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomiksi, jos kirjanpitäjän työstä haaveilet. Tässä tietoa kirjanpitäjän työstä ja koulutuksesta: http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/19/2/318_ammatti

Entä voisitko olla kirjastotyöntekijä? Siinä myös kai tietopalvelujen käsittelyä ja tietokoneella olemista, kirjastotyön lisäksi. Se olis nimeltään tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto. https://opintopolku.fi/wp/ammatillinen-koulutus/mita-ammatillisessa-voi…

Tässä lisätietoa eri tutkinnoista, kannattaa tutustua huolella ja miettiä, millaiseen työhön olisi kiva oppia :) https://opintopolku.fi/wp/ammatillinen-koulutus/mita-ammatillisessa-voi…

Vierailija
4/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Merkonomi talouspuoli, medianomi, datanomi.

Nää eiole mitään järkyttävän haasteellisia jos tykkää tietokoneilla räplätä, niille on ketkä ei koskaan käytä.

Ei työllisty yhtään mihinkään näillä.

Vierailija
5/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloushallinnon assari, kääntäjän hommia jos kieliosaamista?

Vierailija
6/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulta muuten tutkittu tarkkaavuushäiriön mahdollisuutta? Kuulostaa nimittäin tutulta tuo, että aivot kiitävät jo ties missä etkä osaa tehtä päätöksiä. Voi siis olla masennuksen taustalla, kun alkaahan se masentaa kun ei saa vaikka niitä opintoja hoidettua.

Olen itse saanut nelikymppisenä ADHD-diagnoosin ja vaikka olen opiskellut aika paljonkin, on melkoista etsimistä, millaisessa työssä jaksaisin. Pitää olla riittävän vaihtelevaa, sosiaalista mutta ei liian sosiaalista, ei liian itsenäistä tai yksinäistä mutta kuitenkin myös omaehtoista eikä liian paljon ylhäältä määrättyä, haasteita tarjoavaa mutta ei liian raskasta...

Epäilen, joudut ehkä vielä lisää kokeilemaan ja oppimaan tuntemaan itseäsi, mitä jaksat opiskella ja tehdä työksesi. Mikä on kokeilemissasi töissä ollut hyvää, mikä ei? Oletko pikkutarkka ja säntillinen (kuvittelen, että kirjanpito vaatisi sellaista)? Pystyisitkö jatkamaan jotain kesken jääneistä opinnoista loppuun? Useimpien alojen sisällä pystyy suuntautumaan aika erilaisiinkin töihin. Jos sinulla ei vielä ole mitään ammatti- tai yo-tutkintoa niin suosittelen tekemään loppuun sen, minkä saisit vähimmällä vaivalla tai olisi muuten sellaista opiskelua, että saisit sen tehdyksi paremmin. Jossain vaaditaan paljon läsnäoloa ja jossain ei ole paljon mitään lähiopetusta edes tarjolla, jossain on paljon valinnanvaraa ja jossain toisessa ei tarvitse tehdä valintoja. Itse valitsisin nykyisellä itsetuntemuksellani sen, missä käydään koulussa joka päivä eikä ole liian paljon vaihtoehtoja, joita jäisin miettimään, vaan saisin tutkinnon kokoon.

Kun saat minkä tahansa tutkinnon kokoon, avautuu uusia mahdollisuuksia joko jatkaa opintoja tai tehdä töitä. Ja minkä tahansa tutkinnon saamisesta valmiiksi tulee hyvä mieli itselle. Tiedän että masennuksella on taipumus uusia elämässä, ja liian raskaat opinnot voivat pahentaa asiaa. Siksi olisi hyvä, että suunnitelma olisi sellainen, että se ei välttämätä vaadi seuraavia 7 vuotta täysipäiväistä opiskelua. Esim. yllä mainittu datanomi, merkonomi tai medianomi olisi mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa ja sitten voi katsoa, löytyykö kiinnostaa työtä. Jos opiskelu tuntui sujuvan niin voi opiskella eteenpäinkin. Mulle tuli noista sun toiveista mieleen tradenomin opinnot, niitä on erilaisia linjoja.

Vierailija
7/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tutkittu, tosin itse olen jo pitkään epäillyt jonkin sortin tarkkaavaisuushäiriötä, suunnitelmissa olisi tutkituttaa joku kaunis päivä tämäkin asia :D

Ja kiitos kaikille vinkeistä, kesken jääneitä tutkintoja en ole suorittanut kuin alle vuoden jokaista (keskimäärin noin 3-4kk), joten se on sama aloittaa täysin uudelta pohjalta. Merkonomi tosiaan olisi hyvä vaihtoehto, tradenomi myös kuulostaa suht mielenkiintoiselta. Nyt kun vielä jaksaisi keskittyä lukemaan, mitä jokainen tutkinto pitää sisällään...

Yritän etsiä koulutusta, joka olisi mahdollista suorittaa lähes kokonaan etänä, opin paljon paremmin ja nopeammin, kun ei ole muita ihmisiä pölpöttämässä samassa tilassa ja pystyn täysin keskittymään opiskeluun. Lisäksi aikuiskoulutus olisi paras vaihtoehto, +15-vuotiaitten teinien kanssa opiskelu tulee olemaan turhankin haastavaa, muuta vaihtoehtoa tuskin kyllä tulee olemana, aikuiskoulutukset yleensä vaativat alan kokemusta ja työpaikan tai harjoittelupaikan.

Oppisopimukseen pääseminen on myös hankalaa, sillä on vaikeaa löytää työnantajaa, joka sitoutuisi noin 3 vuoden työsopimukseen.

Tähän mennessä olen ollut asiakaspalvelua vaativassa työssä ja varastotyössä, asiakaspalvelu työssä vaaditaan aivan liikaa sosiaalista kanssakäymistä tällaiselle introvertille, varastotyö on ihan ok, joskin liian yksitoikkoista. Työskentelen parhaiten yksin, ja vielä paremmin jos samassa rakennuksessa ei ole ristin sielua, mikä tuskin on kovin realistinen toive työnkuvasta :D

Vierailija
8/8 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tutkittu, tosin itse olen jo pitkään epäillyt jonkin sortin tarkkaavaisuushäiriötä, suunnitelmissa olisi tutkituttaa joku kaunis päivä tämäkin asia :D

Ja kiitos kaikille vinkeistä, kesken jääneitä tutkintoja en ole suorittanut kuin alle vuoden jokaista (keskimäärin noin 3-4kk), joten se on sama aloittaa täysin uudelta pohjalta. Merkonomi tosiaan olisi hyvä vaihtoehto, tradenomi myös kuulostaa suht mielenkiintoiselta. Nyt kun vielä jaksaisi keskittyä lukemaan, mitä jokainen tutkinto pitää sisällään...

Yritän etsiä koulutusta, joka olisi mahdollista suorittaa lähes kokonaan etänä, opin paljon paremmin ja nopeammin, kun ei ole muita ihmisiä pölpöttämässä samassa tilassa ja pystyn täysin keskittymään opiskeluun. Lisäksi aikuiskoulutus olisi paras vaihtoehto, +15-vuotiaitten teinien kanssa opiskelu tulee olemaan turhankin haastavaa, muuta vaihtoehtoa tuskin kyllä tulee olemana, aikuiskoulutukset yleensä vaativat alan kokemusta ja työpaikan tai harjoittelupaikan.

Oppisopimukseen pääseminen on myös hankalaa, sillä on vaikeaa löytää työnantajaa, joka sitoutuisi noin 3 vuoden työsopimukseen.

Tähän mennessä olen ollut asiakaspalvelua vaativassa työssä ja varastotyössä, asiakaspalvelu työssä vaaditaan aivan liikaa sosiaalista kanssakäymistä tällaiselle introvertille, varastotyö on ihan ok, joskin liian yksitoikkoista. Työskentelen parhaiten yksin, ja vielä paremmin jos samassa rakennuksessa ei ole ristin sielua, mikä tuskin on kovin realistinen toive työnkuvasta :D

tämä siis AP