Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset raksahommissa tai kaivinkoneen kuljettajina hoi!

Vierailija
27.09.2019 |

Olen nainen, suht pienikokoinen alle 160cm. Olen miettinyt ammatin vaihtoa johonkin vähän konkreettisempaan ja minua kiinnostaisi kaivinkoneen kuljettajan työt. Onko se kovin rankkaa, pärjääkö vähän pienempi ihminen? Olen hyvässä kunnossa enkä mikään sohvaperuna, mutta en ole mikään ylivahva kokoisekseni.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumatyötähän se on. Joystickin vääntelyä lämmitetyssä ja ilmastoidussa kopissa. Stereonäkö pitää olla hyvä että erottaa etäisyydet.

Vierailija
2/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaivinkoneen kuljettaja ei liiemmin kuntoa tarvi. 

Itse olin 10v. raksalla ja olen sentään läski ja pärjäsin hyvin. Enemmän raksalla sitä henkistä kanttia tuntuu tarvitsevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän raksalla sitä henkistä kanttia tuntuu tarvitsevan.

Mitä tarkoitat?

Vierailija
4/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuittailua tulee, mutta muuten monet duunit sopivat naiselle. Herkkähipiäisen ei kannata alalle hakeutua.

Vierailija
5/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivinkonemies joutuu jatkuvasti hyppäämään hytistä alas ja takaisin etenkin pienillä työmailla. Kun hytti on yli metrin korkeudella maasta, on siinä kiipeämistä kuopan pohjalta hyttiin. Mutta varmasti sopii homma naiselle, joka on täsmällinen ja tarkka.

Raksatyöstä: riippuu täysin tehtävästä. Esim. pintakäsittelyhommat ovat ihan ok, mutta kattotuolien ja ruoteiden asentaminen on jo rankempaa, usein taivasalla tehtävää. Mutta menetelmät kehittyvät.

Mieti myös nosturinkuljettajan hommaa.

T. Nainen, joka rakentaa

Vierailija
6/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nykyisin oikeastaan melkein missään ammatissa/työssä tarvi olla hyvää kuntoa tai lihas voimaa.

Nykyisin työelämässä myös älyä ei tarvitse kovinkaan paljon olla, riittää että on koulutus sekä osaa käyttää työkoneita/työkaluja.

Vierailija
7/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niiden jätti-isoiden kaivoskoneiden kuljettajina ole naisia?

Vierailija
8/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä työmaata olen seuraillut ikkunasta. Siellä on usein nainen ajamassa kaivinkonetta (aika pirun taitava sen koneensa kanssa vielä kaiken lisäksi). Ei nuo kaivinkoneenkuljettajat ainakaan tuolla juuri siitä koneesta nouse, eikä ne tee niitä raskaimpia hommia.

Ex-anoppini oli myös raksalla töissä. Lyhyt nainen, mutta teki siellä rankkaa hommaa. Samoin serkku on fyysisesti raskaissa hommissa. Kyllä pienikin perusterve nainen aika paljoon pystyy, kunhan tottuu työhön ja tarttuu vain reippaasti hommiin. Ei sillä, että kaivinkoneenkuljettajana joutuisi rankkaan työhön, mutta älkää aliarvioiko itseänne.

Vierailija
9/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden kaivoskoneen kuljettajaksi. 

"Naiset voivat pelastaa louhokset

Kaivosten työvoimapulaan voi löytyä yllättävä ratkaisu: naiset.

Esimerkiksi ruotsalaisen Northlandin kaivosyhtiön sadasta omasta työntekijästä naisia on lähes kolmannes.

"Kiirunan kaivoksessa katsottiin mikä on koneiden käyttöaste. Naiskuskien koneet antoivat enemmän tonnia.

Naisten ei tarvitse esittää mitään", sanoo Northland Resources -kaivosyhtiön henkilöstöpäällikkö Harry Rantakyrö suomea hauskasti murtaen.

Naiset käsittelevät koneita rauhallisemmin ja siksi Rantakyrö etsii naistyöntekijöitä Pajalan Kaunisvaaraan. Kokonaisten pariskuntien saaminen kaivokseen töihin lisäisi myös työvoiman pysyvyyttä.

"Kaivostyö on ennen ollut fyysistä, mutta ei ole enää", Rantakyrö sanoo.

Naisten osuus on nousussa kaivoksilla Ruotsissa, mikä on suunnitelmallisen työn tulosta. Esimerkiksi LKAB-yhtiön Pohjois-Ruotsin kaivoskoulutuksissa naisten osuus on usein jo puolet.

Suomi seuraa perässä. Ammattiopisto Lappian kaivoskoulutuksen 82 opiskelijasta naisia on noin viidennes.

Esimerkiksi Outokummun Kemin kromikaivoksessa työskentelee kaivosmiehen ammatissa neljä naista, kun maan alla outokumpulaista väkeä kaikkiaan on 80 henkeä. Kevitsassa naisia on työhakijoiden joukossa muutamia."

Vierailija
10/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

No itse lopetin raksatyöt koska en kestänyt tietoa siitä, että asiat tietoisesti tehdään vähän sinne päin. Koska aika/raha ei usein riitä. Suurin osa ei halua tehdä työtään sinne päin, mutta minkäs teet kun aika ei riitä ja pomo huutaa niskaan. 

Ei mulla vaan luonto antanut periksi kun tiesin, että useat asunnot eivät vastanneet laadultaan sitä mitä pitäisi. 

Itselläni ei ollut melkein koskaan ongelmia miesten kanssa, päinvastoin mahtavia työkavereita mutta ei siellä ihan herkkähipiäinen pärjää tai varmaan pärjää mutta rankkaa on. 

Vierailija
11/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivinkonemies joutuu jatkuvasti hyppäämään hytistä alas ja takaisin etenkin pienillä työmailla. Kun hytti on yli metrin korkeudella maasta, on siinä kiipeämistä kuopan pohjalta hyttiin. Mutta varmasti sopii homma naiselle, joka on täsmällinen ja tarkka.

Raksatyöstä: riippuu täysin tehtävästä. Esim. pintakäsittelyhommat ovat ihan ok, mutta kattotuolien ja ruoteiden asentaminen on jo rankempaa, usein taivasalla tehtävää. Mutta menetelmät kehittyvät.

T. Nainen, joka rakentaa

En tiedä kuinka sitten teillä päin mutta ainakin täällä kaivinkonekuskilla on usein "lapiopoika" joka hoitaa ulkona hommat ja kuski istuu hytissä. 

Tarkkuutta ja taitoa kyllä kaivinkonekuskin työ vaatii.

Vierailija
12/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivinkonekuskin hommat on erittäin leppoisia,yksinkertaisia,yksitoikkoista ja helppoja.

Olen ollut kaivinkonekuskina reilu 5v nyt ja alan vaihto on kyllä edessä johonkin työhön missä saa oikeasti tehdä muutakin kuin istua jakkaralla lähes koko päivän.

M28

Vierailija
13/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoppa täältä esimerkkiä

Vierailija
14/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän millaiseen työpaikkaan ja mihin hommiin olisit menossa kaivinkonetta käyttämään.

Jos johonkin rakennusfirmaan tekemään pohjienkaivuuta, kaapelikanavia tms ja missä kaikki koneen huollot yms on jonkun toisen vastuulla niin sitten se voi ollakin tosi kevyttä hommaa, pelkkää "joystickien" heiluttelua.

Toisessa ääripäässä on itsenäinen koneyrittäjyys missä itse teet kaiken, myös koneen siirrot omalla lavetilla, teet itse perushuollot, telarempat jne. Siinä tulee jo vastaan työvaiheita jotka eivät ole enää kevyitä ja 10kg leka on hienosäätöä varten.

Vierailija
15/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

No itse lopetin raksatyöt koska en kestänyt tietoa siitä, että asiat tietoisesti tehdään vähän sinne päin. Koska aika/raha ei usein riitä. Suurin osa ei halua tehdä työtään sinne päin, mutta minkäs teet kun aika ei riitä ja pomo huutaa niskaan. 

Ei mulla vaan luonto antanut periksi kun tiesin, että useat asunnot eivät vastanneet laadultaan sitä mitä pitäisi. 

Itselläni ei ollut melkein koskaan ongelmia miesten kanssa, päinvastoin mahtavia työkavereita mutta ei siellä ihan herkkähipiäinen pärjää tai varmaan pärjää mutta rankkaa on. 

Tämä nyt on arkipäivää muillakin aloilla, ei vain raksalla. Itseäkin vi .. ottaa päähän että projektit hinnoitellaan niin että työtään ei voi tehdä laadukkaasti vaan niin että homma nippa nappa pysyy kasassa ja sitten jälkeenpäin saa olla paska jäykkänä että milloinka perästä kuuluu "korttitalon" romahduksia.

Vierailija
16/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Etenkin näin syyssateilla surettaa katsella viikonloppuisin sillensä jätettyjä uusrakennustyömaita missä kattopellit makaa maassa, kattovillat paikoillaan taivasalla, ei mitenkään peitetty ja sataa kaatamalla. Sitten maanantaina tullaan töihin ja ruvetaan suruttaa peittämään litimärkiä villoja pellin alle.

Sitten ihmetellään sisäilmaongelmia.

Vierailija
17/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Nainen, joka rakentaa

Nosturi kuljettajalla on iso työ kiivetä aamulla kahvituntien ja lounastunnin yhteydessä sinne.

Tai sitten istuu siellä koko työvuoron.

Vierailija
18/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan dumpperia, kiviautoa ja pyöräkonetta. Nuori nainen olen.

Työ on istumista ja kesäisin ei pelaa yleensä ilmastointi ja pitkät päivät 10-16h. Talvella hiljaisempaa. Vessoja ei työmailla yleensä ole mikä on miinus. Aloita dumpperi hommilla

Vierailija
19/19 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Etenkin näin syyssateilla surettaa katsella viikonloppuisin sillensä jätettyjä uusrakennustyömaita missä kattopellit makaa maassa, kattovillat paikoillaan taivasalla, ei mitenkään peitetty ja sataa kaatamalla. Sitten maanantaina tullaan töihin ja ruvetaan suruttaa peittämään litimärkiä villoja pellin alle.

Sitten ihmetellään sisäilmaongelmia.

Täällä kanssa seisoi vesisateessa koko kesän villat ilman mitään suojaa pihalla ja siitä jätkät mätti suoraan seiniin ja kattoon.😁👍.

Partekin villatehtaan mies muuten sanoi että vuorivilla ei ime vettä itseensä juuri ollenkaan ja jos pinta on kostea ei haittaa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi