Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tehdä kun ihminen toistuvasti käyttää väärää titteliä

Vierailija
25.09.2019 |

Olen töissä yliopistolla. Täällä yksi ihminen on pakalltu yliopistonlehtorin tenure-track-tehtävään, eli joskus parin kolmen työtään ja kehitystään koskevan arvioinnin jälkeen hän todennäköisesti ylenee ensin apulaisprofessoriksi ja lopulta, noin 10 vuoden sisään professoriksi. Mutta hän toistuvasti ja joka paikassa käyttää professorin titteliä jo nyt, siis esiintyy XX:n professori Sinäjäsina. Sekä se XX:kään tuossa ole tarkkaanottaen se ala, miten tehtävä oikeasti henkilöstösuunnitelmassa on määritelty (ero on sen tapainen kuin esim transnationaalilla ja globaalilla, eli onhan ne lähellä toisiaan, muttei kuitenkaan lähellekään sama asia)

Tämä on yliopistomaailmassa kaikkien yliopistojen ja professoriliiton suositusten ja hyvien tapojen vastaista, mutta jokainen, joka asiasta huomauttaa, vaikuttaa pikkumaiselta nillittäjältä. Niinpä kaikki vain katsovat vinosti hymyillen ohi. Toki hän on tehnyt töitä myös maissa, josisa kansakoulunopettajakin on professori, ehkä se selittää hänen käyttämiään titteleitä - mutta hän käyttää niitä myös Suomessa, jos tilaisuutta ei järjestä oma laitos.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroita mammapalstalle! Se auttaa.

Vierailija
2/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan ei ole sanonut hänelle asiasta mikä on tämän maan käytäntö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä kaikki vain katsovat vinosti hymyillen ohi ja kirjoittaa siitä ajanvietteenä käytettävälle keskustelupalstalle. Ja näin he elävät onnellisina elämänsä loppuun asti. The end.

Vierailija
4/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Haavisto voisi sovitella tämän, hänellä kun on hands on-kokemustakin professorina esiintymisestä, ylioppilaspohjalta.

Vierailija
5/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen erään Sosionomi amk miehen, joka tutuleeraa itsensä maisteriksi. Johtunee kai myös siitä, että on saanut koulutuksensa muusta maasta.. Ärsyttävää mutta minkäs teet?

Vierailija
6/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuon joku käyttäisi tsestään dipl.insinööri vaikka olisi insinööri. Haluaa varmasti itselleen statusta, arvovaltaa, kunnioitusta jne. Ihan oikein sanoa asiasta. Jos joku on pikkumainen niin hän itse, kertoo muutenkin paljon ihmisestä. Luulisi ymmärtävän että ei ole oikein käyttää nimitystä jos ei sellainen ole. Sehän vesittää koko nimikkeen. Voihan hänelle sanoa että Minä olen tästä lähtien akateemikko ja kansleri.

Vierailija
7/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kateelliselta nillitykseltä. Jos et ole esimiesasemassa henkilöön nähden tai laitoksen johtoa, sinun on turha asialla päätäsi vaivata ollenkaan. Toki voit valittaa hänen esimiehelleen, ja tämä sitten päättää onko tarvetta puuttua vai ei. Mutta itse en viitsisi. Loppujen lopuksi ihan sama.

Vierailija
8/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kateelliselta nillitykseltä. Jos et ole esimiesasemassa henkilöön nähden tai laitoksen johtoa, sinun on turha asialla päätäsi vaivata ollenkaan. Toki voit valittaa hänen esimiehelleen, ja tämä sitten päättää onko tarvetta puuttua vai ei. Mutta itse en viitsisi. Loppujen lopuksi ihan sama.

Ei ole nillitystä vaan täysin oikein sanoa. Itsekkö ihmiset kohta itsensä nimittävät.

Vierailija
9/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kuon joku käyttäisi tsestään dipl.insinööri vaikka olisi insinööri. Haluaa varmasti itselleen statusta, arvovaltaa, kunnioitusta jne. Ihan oikein sanoa asiasta. Jos joku on pikkumainen niin hän itse, kertoo muutenkin paljon ihmisestä. Luulisi ymmärtävän että ei ole oikein käyttää nimitystä jos ei sellainen ole. Sehän vesittää koko nimikkeen. Voihan hänelle sanoa että Minä olen tästä lähtien akateemikko ja kansleri.

No eihän tuo esimerkkisi ole yhtään sama asia? ne on eri kouluja joista valmistuu joko dipl. insinööri tai insinööri. aloittajan esimerkissä taasen henkilö puhuu itsestään professorina vaikka hän ei ole siihen titteliin oikeutettu moniin vuosiin, eli sama kuin taloussihteeri puhuisi itsestään talouspäällikkönä.

Vierailija
10/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa

Vierailija
11/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä joka on musiikkipedagogi amk mutta esittelee itsensä musiikinopettajana. Vaikka musiikinopettajaksi voi valmistua vain yliopistosta. Tällä on merkitystä esimerkiksi työnhaussa...

Vierailija
12/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo esimerkkisi ole yhtään sama asia? ne on eri kouluja joista valmistuu joko dipl. insinööri tai insinööri. aloittajan esimerkissä taasen henkilö puhuu itsestään professorina vaikka hän ei ole siihen titteliin oikeutettu moniin vuosiin, eli sama kuin taloussihteeri puhuisi itsestään talouspäällikkönä.

Siinä oli se vähän-sana, samaa asiaa tarkoitti.

Vierailija
13/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nillitystä vaan täysin oikein sanoa. Itsekkö ihmiset kohta itsensä nimittävät.

Riippuu nyt vähän siitä, missä yhteydessä käyttää sitä väärää nimitystä. Esim. jos käyttää väärää titteliä jossain virallisissa yhteyksissä esim. apurahojen tms. hakuprosessissa, ja saa sillä ehkä väärää hyötyä, asia on oikeasti vakava.

Sen sijaan jos nyt menee vaikka johonkin alansa ulkomaiseen konferenssiin, ja siellä käyttää titteliä professori (joka monessa maassa viittaa kaikkiin yliopistolla opetustehtäviä hoitaviin henkilöihin), kun ei halua alkaa selittämään koko Suomen yliopistojen nimitysjärjestelmää ja käyttämään suomalaisittain korrektia termiä, niin ei ole niin järin vakavaa. Tosi monet tekee noin.

Vierailija
14/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että itse ottaisin talteen materiaalit ym., joissa väärä nimike esiintyy ja lähettäisin ne tiedoksi yliopiston johdolle.

Saattaisi käydä niin, että hän ei tulevaisuudessakaan ole professori.

Vierailija
15/15 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nyt vähän siitä, missä yhteydessä käyttää sitä väärää nimitystä. Esim. jos käyttää väärää titteliä jossain virallisissa yhteyksissä esim. apurahojen tms. hakuprosessissa, ja saa sillä ehkä väärää hyötyä, asia on oikeasti vakava.

Sen sijaan jos nyt menee vaikka johonkin alansa ulkomaiseen konferenssiin, ja siellä käyttää titteliä professori (joka monessa maassa viittaa kaikkiin yliopistolla opetustehtäviä hoitaviin henkilöihin), kun ei halua alkaa selittämään koko Suomen yliopistojen nimitysjärjestelmää ja käyttämään suomalaisittain korrektia termiä, niin ei ole niin järin vakavaa. Tosi monet tekee noin.

Turha selitellä. Väärien tittelien käyttäminen on väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän