Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittaja vaihtoi androidista iPhoneen ja koki joutuneensa pimeälle keskajalle

Vierailija
25.09.2019 |

Koko jutun toimittajan kokemuksesta voitte lukea täältä: https://tekniikanmaailma.fi/siirryin-android-puhelimesta-iphoneen-ja-se…

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa lapsellinen räntti ja lista. Tyyppi valittaa joistain yksittäisistä appeista joita on tottunut käyttämään erilailla. Mutta ei sano sanaakaan siitä että iPhonella on kokonaisuudessaan paljon paremmat sovellukset. Ja on myös typerää ostaa iPhone ja sitten väen vängällä vältellä Applen omia sovelluksia. Apple Maps ja Safari ovat hyviä, ja niitä kannattaa käyttää. Jos on niin rakastunut Chromeen ja Google Mapsiin niin kannattaa pysyä suosiolla siellä android-maailmassa.

Vierailija
22/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuuden korostajat taitavat luulla vähän liikoja itsestään :)

Nimenomaan en luule. Olen laiska tuollaisissa asioissa. En koskaan pysyisi kärryillä mitä kaikkia suojauksia Androidiin pitää laittaa ja päivittää ja miten tarkistaa että puhelin ei ole saastunut. En osaa enkä jaksa. Iphoneen ei mitään viruksia ole, eikä voi käytännössä tehdä, joten sopii paremmin itselleni.

Tuo IPhonen turvallisuus nyt on lähinnä uskon asia ja myytti.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006221501.html

Mielenkiintoista. Tuossa oli kuitenkin se hyvä puoli, että Apple korjasi noita haavoittuvuuksia kun huomasi ne ja ajoi korjauspäivitykset puhelimiin. Tätä Apple tekee paljon pidempään kuin muut valmistajat, mikä on kiva, niin voi antaa vanhan puhelimen vielä lapselle. Itsehän tuossa ei käyttäjän tarvitse tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa lapsellinen räntti ja lista. Tyyppi valittaa joistain yksittäisistä appeista joita on tottunut käyttämään erilailla. Mutta ei sano sanaakaan siitä että iPhonella on kokonaisuudessaan paljon paremmat sovellukset. Ja on myös typerää ostaa iPhone ja sitten väen vängällä vältellä Applen omia sovelluksia. Apple Maps ja Safari ovat hyviä, ja niitä kannattaa käyttää. Jos on niin rakastunut Chromeen ja Google Mapsiin niin kannattaa pysyä suosiolla siellä android-maailmassa.

Samaa mieltä. Mutta jos jätetään softamieltymykset arvioinnin ulkopuolelle, niin onhan iPhonen rauta aivan älyttänön hintaista Adroit puhelimiin verrattuna. 

Vierailija
24/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla päinvastainen kokemus.

Vaihdoin iphonesta 600 euron android-puhelimeen  ja en voi muuta todeta kuin, että onpa rasittava.

Androidia voi ehkä säätää mieleisekseen, mutta kun en jaksa. Iphonessa oli kaikki valmiiksi sopivasti. Iphonessa kaikki toimi. Ei tarvinnut säätää.

Androidissa en saa esimerkiksi push-ilmoituksia toimimaan.  Ilmoituksia tulee tai on tulematta. Olen koettanut säätää akunsäästöä ja datanhallintaa, mutta ei auta, ilmoitukset saattavat jäädä tulematta.

Ja esimerkiksi Ennustava Tekstinsyöttö. Sehän on androidissa pelkkä vitsi. Ja erittäin huono sellainen. Nyt ymmärrän, miksi ihmiset eivät käytä sitä. Syy on se, että heillä on android.

Itsekin osaisin ohjelmoida paremmat säännöt ennustavaan tekstinsyöttöön. Miten androidissa ei ole voitu panostaa siihen alkeellisintakaan ajatusta, miten homma toimisi järkevästi?

Listaa voisi jatkaa. Lopetan kuitenkin tähän.

Maija

p.s. jos jotain, niin samsungissa on hyvät kamerat. Siihen tarrautuen elän androidin kanssa, koska puhelimen vaihtaminen olisi epäekologista.

Vierailija
25/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mtv uutisten sivuilta: "Android-laitteiden uhkat on myös helppo torjua ja ehkäistä. Se vaatii ainoastaan päivittämisen aina uusimpaan käyttöjärjestelmään." Lähteet: Norton, F-Secure

Ja päivityksethän voi valita tulemaan aina automaattisesti.

Vierailija
26/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mtv uutisten sivuilta: "Android-laitteiden uhkat on myös helppo torjua ja ehkäistä. Se vaatii ainoastaan päivittämisen aina uusimpaan käyttöjärjestelmään." Lähteet: Norton, F-Secure

Montako vuotta niitä päivityksiä tehdään aina yhteen malliin?

Vierailija
27/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain Android-puhelimessa yhtä hyvä potrettikamera kuin iphone xs:ssä? Tykkään tuosta tosi paljon. Kamera häivyttää taustan niin että kuva näyttää järjestelmäkameralla otetulta.

Vierailija
28/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apple on aivan ylihintainen ja jäänyt ominaisuuksiltaan kilpailijoiden jalkoihin. Ei jatkoon.

Vierailija
29/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan saman koin itse joskus kun kokeilin iphone-puhelinta. Mitään ei voinut räätälöidä tai mukauttaa. Todella jäykkä järjestelmä.

Katsos kun aika iso osa ihmisitä ei koe tarvetta mukauttaa tai räätälöidä mitään puhelimessaan. Riittää että ne päivittäiset toiminnot sujuvat helposti ja luotettavasti ja niin ne yleisesti ottaen iPhonessa toimivat.

Nörteille toki sopii paremmin Android jonka kanssa voi sitten leikkiä loputtomiin. Mutta me muut vain haluamme käyttää niitä puhelimia, emme leikkiä.

Vierailija
30/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan odotan milloin alettaisiin tekemään pienempiä älypuhelimia. Ihan naurettavan isoja ja kömpelöitä kokonsa puolesta käyttää nämä uusimmat. Painaviakin ovat. Mulla on joku pieni ja vanha Applen malli ja toivon ettei hajoa ja tarvi ostaa uutta valtavan kokoista.

Vierailija
31/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako vuotta niitä päivityksiä tehdään aina yhteen malliin?

Sanoisin että noin kahdesta viiteen vuoteen. Se riippuu valmistajasta ja mallista. Esimerkiksi Samsungin lippulaivoihin ei ole saatavilla uusinta päivitystä enää kahdenvuoden vanhoihin laitteisiin kuten Android 10 ei ole saatavilla Note8, mutta kuitenkin se on saatavilla neljä vuotta vanhaan Honoriin.

Vierailija
32/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että puhelimella voi vain soittaa ja lähettää viestejä. Kaikki muu ylimääräinen sälä on turhaa ja tarpeetonta.

Vierailija
33/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla päinvastainen kokemus.

Vaihdoin iphonesta 600 euron android-puhelimeen  ja en voi muuta todeta kuin, että onpa rasittava.

Androidia voi ehkä säätää mieleisekseen, mutta kun en jaksa. Iphonessa oli kaikki valmiiksi sopivasti. Iphonessa kaikki toimi. Ei tarvinnut säätää.

Androidissa en saa esimerkiksi push-ilmoituksia toimimaan.  Ilmoituksia tulee tai on tulematta. Olen koettanut säätää akunsäästöä ja datanhallintaa, mutta ei auta, ilmoitukset saattavat jäädä tulematta.

Ja esimerkiksi Ennustava Tekstinsyöttö. Sehän on androidissa pelkkä vitsi. Ja erittäin huono sellainen. Nyt ymmärrän, miksi ihmiset eivät käytä sitä. Syy on se, että heillä on android.

Itsekin osaisin ohjelmoida paremmat säännöt ennustavaan tekstinsyöttöön. Miten androidissa ei ole voitu panostaa siihen alkeellisintakaan ajatusta, miten homma toimisi järkevästi?

Listaa voisi jatkaa. Lopetan kuitenkin tähän.

Maija

p.s. jos jotain, niin samsungissa on hyvät kamerat. Siihen tarrautuen elän androidin kanssa, koska puhelimen vaihtaminen olisi epäekologista.

Eikö iPhonessa tule mitään bloatwarea mukana? Mutta olen kyllä huomannut että apple-käyttäjät eivät kaipaa mitään yksilöllistä, vaan haluavat nimenomaan sen "hyllytavaran", mikä onkin tietty hyvä. Kyllähän se aina vaatii oman pienen hetkensä että luurin saa mieleisekseen ja kaikki synkkaa kaikkeen, mutta kaipa se toimisi ilmankin säätöjä, en ole kokeillut. Itse tykkään muokattavuudesta mutta ymmärrän hyvin jos sellaista ei halua. Rauta on silti minusta Applella kallista ja suljettu systeemi tuo ne lisäkulujt aina päälle.

Vierailija
34/64 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että puhelimella voi vain soittaa ja lähettää viestejä. Kaikki muu ylimääräinen sälä on turhaa ja tarpeetonta.

Itse tykkään kyllä että puhelimella voi maksaa, siinä on kalenteri muistutuksineen, kaikki duuniasiat saatavilla, elämää helpottavia ja hauskuttasia sovelluksia. Ei kaikki tarvii kaikkea, mutta ainainen uuden vastustaminen voi olla aika rankkaa pidemmän päälle.

Vierailija
35/64 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä sitten mitään älyluuria edes tarvitse.

Vierailija
36/64 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan saman koin itse joskus kun kokeilin iphone-puhelinta. Mitään ei voinut räätälöidä tai mukauttaa. Todella jäykkä järjestelmä.

Katsos kun aika iso osa ihmisitä ei koe tarvetta mukauttaa tai räätälöidä mitään puhelimessaan. Riittää että ne päivittäiset toiminnot sujuvat helposti ja luotettavasti ja niin ne yleisesti ottaen iPhonessa toimivat.

Nörteille toki sopii paremmin Android jonka kanssa voi sitten leikkiä loputtomiin. Mutta me muut vain haluamme käyttää niitä puhelimia, emme leikkiä.

Kyllä, mutta luulisi että sellainen simppeli luuri, jota ei voi räätälöidä eikä mukauttaa yksilöllisesti, olisi huomattavasti halvempi kuin sellainen jota pystyy. Vai eikö sinusta?

Vierailija
37/64 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä iPhone on miljardi kertaaa prempi kuin yksikään android. Esimerkiksi monessa iPhonessa on 20 tunin akun kesto, 4 gigatavun RAM-muisti ja 12-15 Megapikselin takakamera.

Hahaa, siellä yksi Apple iPhone fanboy :D Voi teitä :D Maksatte varmaan yli 1000e luurista jossa on Applen logo :D

Vierailija
38/64 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti asia on juurikin näin. Applea jääräpäisempää firmaa saa hakea ja on suuri arvoitus, miten jotkut ovat valmiita maksamaan järkyttäviä summia päätösvapautensa rajoittamisesta. 13 vuodessa käyttikseen ei ole saatu sellaista perusergonomista ominaisuutta, että ikonit voisi järjestellä haluamallaan tavalla ruudulle. Ja muutoinkin kaikki puhelimen kustomointi omaan makuun on aivan jumalattoman hankalaa, ellei vinguta visaa app storen kautta.

Vierailija
39/64 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuuden korostajat taitavat luulla vähän liikoja itsestään :)

En luule. Minä olen vain pieni tavallinen ihminen, mutta kuluttajana ja ostajana minut myydän minne vain aina uudestaan. En halua, että maailmaani ja todellisuuttani muokataan vain markkinatarpeiden vuoksi. Kyse on vain siitä. En halua olla pelinappula vaan itsenäinen laitteen käyttäjä. Siksi androidit on halpoja koska käyttäjän yksityisyys on laitteen hinnassa mukana.

Vierailija
40/64 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta luulisi että sellainen simppeli luuri, jota ei voi räätälöidä eikä mukauttaa yksilöllisesti, olisi huomattavasti halvempi kuin sellainen jota pystyy. Vai eikö sinusta?

Osa vaikeutuksista on täysin harkittuja. Oman custom soittoäänien lisääminen tehdään tarpeettoman hankalaksi sen vuoksi, että juoksisit app storeen ja ostaisit sieltä ennemmin kuin alat itse säätämään.