Mitä teit 100 vuotta sitten?
Itse ostin radion ja keitin pontikkaa kun kieltolaki alkoi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla#Kieltolaki
https://fi.wikipedia.org/wiki/1919
Kommentit (15)
Olin piikana Downton Abbeyn kartanossa.
Muistelin Titanicia ja lopulta kuitenkin ihania korsettaja. Ihmettelin hevosettomia vaunuja. Rattailla kylälle mennessäni.
Samaa mitä nytkin asun maalla ja kalastelen puuveneellä soutaen, potut kellarissa ja no kaivovesi nostetaan pumppaamalla nykyisin. Maisemat samat mitä nyt puut ovat kasvaneet ja välillä kaadettu.
Olin rikkaan tehtailijan lasten kotiopettajattarena Turussa. Maksoivat ihan hyvin ja muutenkin viihdyin heillä. En ikinä mennyt naimisiin, vaan vanhana piikana elin.
Jaahans. Äitini olisi maalaisperheen 7. lapsena tehnyt ihan ok naimakaupat töllinrakentajan kanssa, mutta kun isäukko otti ja kuoli, olisi perheemme syöksynyt köyhyyteen. Ehkäpä olisimme palanneet mummon maatilalle, ja minut olisi naitettu naapurin pojalle (samoja ikiä oltiin, nyt kun muistankin). Heidän isossa talossa sitten elelisin miniänä, kunnes appi ja anoppi kuolevat. Lapsia tulisi, vaikken haluaisi, ja hommia riittäisi pelloissa, lehmissä, hevosissa, porsaissa ja mitähän kaikkea.
Olisin hirveän onneton, kun en ole naimisiin koskaan halunnut, enkä lapsiakaan, mutta köyhän puoliorvon joka asuu toisten nurkissa ei sovi valittaa. Ja naapurissa sijaitseva mummola olisi paljon köyhempi. Sinne veisin, todennäköisesti mieheltä salaa, aina lihaa ja viljaa.
Vähän se kurjuus helpottaisi, kun äitini löytäisi rinnalleen oikein herrasväkeen kuuluvan opettajismiehen. Hän sitten lapsia kyläkoulussa katekismuksella päähän iskisi, ja nurkkaan häpeämään laittaisi. Kuten kuuluukin.
Sata vuotta sitten minun neljä isovanhempaa olivat hengissä, mutta he eivät olleet vielä tavanneet toisiaan eivätkä olleet vielä naimisissa eivätkä vanhempani olleet syntyneet vielä syntyneet ennen 1930-lukua ja minä synnyin vasta 1960-luvulla.
Olin silloin jo syntynyt, mutta olin vielä lapsi, joten en ollut tullut vielä isälleni äidiksi. Myöhemmin sitten olin nykyiselle isälleni äiti ja kuolin jo isäni ollessa lapsi. Synnyin uudestaan nykyiseen elämääni isäni lapsena, koska hänellä oli jäänyt jotain kesken kanssani, koska aikainen poismenoni äitinä.
Hyyssssh! Täällä on hyvät pirskeet mutta älä kerro poliisille.
Lapissa kultaa huuhtomassa olin ennen uutta sotaa
Lähdin pienestä kylästämme Ameriikkaan asti isolla valtamerihöyryllä ja tapasin jo siellä laivamatkalla tulevan mieheni , Mikon.
Asetuimme asumaan Bostonin lähellä sijaitsevaan pikkukaupunkiin, Fitchburgiin ,jossa oli paljon muitakin suomalaisia ... yeah,
Mikko sai työpaikan villakarstaamossa ja eteni siellä pian työnjohtajaksi, oli siellä sellainen foreman , you know..
Itse sain töitä konekirjoittajattarena suomalaisen osuuskunnan kirjanpitokonttorissa ,kun osasin hyvin ...typing, you know
Poikamme Tauno syntyi seuraavana vuonna , siis yhdeksäntoistasataakaksikymmentä...he was born. I'm terribly sorry, so long ago anyone spoke finnish here...kind of difficult to remember after these, so many years. Days beyond recall, you know..
Toimin prostituoituna, koska se oli ainoa keino elättää itseni. Sama vaikuttaa olevan edessä taas tässäkin ajassa.
Kati-täti muistelee aksentillaan... kirjoitti:
Lähdin pienestä kylästämme Ameriikkaan asti isolla valtamerihöyryllä ja tapasin jo siellä laivamatkalla tulevan mieheni , Mikon.
Asetuimme asumaan Bostonin lähellä sijaitsevaan pikkukaupunkiin, Fitchburgiin ,jossa oli paljon muitakin suomalaisia ... yeah,
Mikko sai työpaikan villakarstaamossa ja eteni siellä pian työnjohtajaksi, oli siellä sellainen foreman , you know..
Itse sain töitä konekirjoittajattarena suomalaisen osuuskunnan kirjanpitokonttorissa ,kun osasin hyvin ...typing, you know
Poikamme Tauno syntyi seuraavana vuonna , siis yhdeksäntoistasataakaksikymmentä...he was born. I'm terribly sorry, so long ago anyone spoke finnish here...kind of difficult to remember after these, so many years. Days beyond recall, you know..
Ameriikan raitti :D you know
Nuori emäntä, kahden äiti. Lypsin, hoidin kanat, minulla oli iso kasvimaa, ja kasvatin taimia myös myyntiin. Loppukesästä keräsin marjat ja omenat, keitin mehut ja hillot ja säilöin. Syksyllä tein suolasienet ja -kalat talveksi. Talvella kudoin mattoja ja kankaita, ompelin ja neuloin. Leivoin ruisleivät leivinuunissa ja laitoin ruuat puuhellalla. Lapset hoidin siinä sivussa. Sunnuntaisin kävin kirkossa ja kirjoitin kirjeitä kauempana asuville sukulaisille.
Olin huutoäänestyksellä valittu platuunankomentaja ja ammuin kapitalisteja. (Oikeasti näin kävi suvussani, paitsi että olivat kapitalistien ((valkoisten)) puolella ja ampuivat punaisia omenatarhassamme vaikka sisällissota oli jo päättynyt). Anteeksi. Meillä on se omenatarhan edelleen.
Hyi. Miksi toimit laittomasti. Itse taas nappasin pontiannkeittäjiä ja vein käräjille.