Haluan isältä ajokortin pois
Moikka! Isäni on reilut 60-vuotias monisairas. Reaktiot ovat hitaat, liikkuminen lähes pelkästään pyörätuolilla, näkö on huono, useita sydänkohtauksia takana. Jalat tönköt. Nyt uutena myös selkeä "tietoisuuden ja älyn" heikentyminen elimien toimiessa huonosti ja aivojen saavan liian happea.
Isän ei anna äidin ajaa, eikä luovu millään ajokortista. Suuttuu kun asiasta yritetään puhua. Ymmärrän tavallaan, isä on automies ja tietyllä tavalla vanhan aikainen. Äiti ei ole ajanut ikinä juurikaan, joskus siirtänyt autoa lähemmäs ovea (kertonee isäni jalkojen tilanteesta).
Auto sentään on automaattivaihteinen ja suuri-ikkunainen "korkea" malli.
Miten toimia? Ottaako yhteyttä isää hoitavaan sairaanhoitopiiriin? Miten prosessi etenee?
Pelkään että ajaa vaikkapa jonkun lapsen päälle kun refleksit niin hitaat.
Kommentit (34)
Ei ole sinun asiasi, koska isäsi ei ole holhouksen alainen.
Ainiin lisään vielä, että isä vastustaa jopa äidin ajoharjoittelua. Käytännössä ei siis aidosti anna äidin koskea autoon. Äiti ikävä kyllä tottelee isää tuossa(kin) asiassa eikä huili edes salaa tarjoamaamme ajo-opetusapua.
Olen siis tarjonnut jopa omaa autoani äidin käyttöön, jotta saa harjoitella ja hoitaa kauppareissuja niinä aikoina, kun isäni on sairaalassa. Ei ota, koska isä ei tykkää.
Äiti siis kulkee useilla julkisilla sairaalaan ja kauppaan, ja auto seistä nököttää pihassa. Usein pyytää sitten minut kuskiksi, joka on vallan ärsyttävää kun ajotaitoisella on auto omassa pihassa ja itselläni virastotyöaika ja pienet lapset.
Neuvoja?
Ap
Lääkäri päättää, saako isäsi pitää edelleen ajokorttinsa.
Sinä et sitä päätä.
Erään tuttavani tytär soitti äitiään hoitavalle lääkärille, kun epäili, että äitinsä ei pysty enää ajamaan autoa. Lääkäri määräsi naisen uuteen ajokokeeseen. Nainen selvitti sen ja jatkaa ajamista.
Tässä tietoa
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/9-kysymysta-ajokelpoisuuden…
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, mutta huolettaa ne pienet koululaiset joita ympäristössä liikkuu paljon =)
Ap
Munkin appiukolle 75v jatkettiin just ajokorttia viideksi vuodeksi. Musta se oli aika uskomatonta. Tuonikäisillä saisi kyllä minusta olla kontrollit paljon tiheämmin.
No mitäs siitä, jos joutuu kulkemaan julkisella liikenteellä?
Monet kulkevat koko ikänsä, junilla ja busseilla paikasta toiseen.
Käsittämätöntä tuo autoilijoiden vastenmielisyys julkiseen liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri päättää, saako isäsi pitää edelleen ajokorttinsa.
Sinä et sitä päätä.
Ah, tiedän senkin. Isä vain ei hyvällä tahdollakaan ole siinä kunnossa että voisi autolla ajaa.
Kiitoksia vastanneille! Otan yhteyttä isää hoitavaan lääkäriin. Ilmeisesti sitten tulee eteen ajokoe.
Ap
Sanot että olet huolissasi asiasta ja siitä että isäsi loukkaa itsensä tai muita. Lupaat maksaa ajotunnin autokoulussa, niin että opettaja tulee isäsi kyytiin ja antaa asiasta arvion. Ehkä tulet myös itse kyytiin, jos pääset sopimukseen asiasta, mutta käytä sitä neuvottelussa vaatimuksena, josta sitten joustat ja saat isäsi sitten suostumaan. Tämä toki vain jos osaat tuollaisen "pelin".
Jos suostuu tuohon ja olet tuonut huolesi ilmi isääsi hoitavalle lääkärille niin olet osasi tehnyt.
Voit varata itse ajan lääkärille kenen vastaanotolla isäsi käy. Teet selkoa hänen käyttäytymisestään, voit vaikka äänittää ja ottaakännykällä videokuvaa. Kerrot huolesi lääkärille, jotta on tietoinen ,kun isä menee vastaanotolle.
Huolesi on todella aiheellinen joten toivon, että asia hoituu.
Harmittaa äitisi puolesta, hän olisi avainasemassa isäsi saamisessa pois auton ratista. Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua, jos hän vain napakasti ottaisi ohjat käsiinsä tässä asiassa?
Vierailija kirjoitti:
No mitäs siitä, jos joutuu kulkemaan julkisella liikenteellä?
Monet kulkevat koko ikänsä, junilla ja busseilla paikasta toiseen.
Käsittämätöntä tuo autoilijoiden vastenmielisyys julkiseen liikenteeseen.
Ei toki haittaa julkisilla kulkeminen, mutta onhan se hankalaa kun joutuu useita vaihtoja tekemään ja 20 min ajomatkaan menee toista tuntia. Kun auto seisoo pihassa =)
Eniten kuitenkin kerroin tuosta vain siksi, jotta ymmärtäisitte millainen dynamiikka vanhemmillani on, eli että tätä asiaa ei auta se että äitini vain topakkana ilmoittaisi hoitavansa itse ajamisen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa äitisi puolesta, hän olisi avainasemassa isäsi saamisessa pois auton ratista. Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua, jos hän vain napakasti ottaisi ohjat käsiinsä tässä asiassa?
Täysin samaa mieltä. Isä suuttuisi, sättisi, kettuilisi jne oman aikansa, mutta luovuttaisi lopulta jos äiti vain pitäisi päänsä.
Olen tästä jo vuosia äidille puhunut. Todettu toivottomaksi. Hyvä vaimo tottelee eikä tee vastoin toisen tahtoa jne jne jne. Vanha kansa ja konfliktin pelko ja marttyyrius...
Ap
Mielestäni on erittäin vastuullista, että omainen huolehtii tällaisesta ongelmasta, eiväthän lääkärit tai poliisit voi jokaisen ajokyvystä olla selvillä ennen kuin jotain vakavaa sattuu. Hankalia nämä tilanteet ovat, mutta varmaan hyviä neuvoja saa soittamalla poliisille tai terveyskeskukseen. Lääkärihän lopullisen päätöksen testien jälkeen tekee, ei omainen siihen siinä vaiheessa vaikuta, mutta on vastuullisena ja tilanteen tuntevana laittanut asian vireille. Kyllä tuolla liikenteessä valitettavasti liikkuu paljonkin sellaisia, joiden ajokyky ei oikeuttaisi enää ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, mutta huolettaa ne pienet koululaiset joita ympäristössä liikkuu paljon =)
Ap
Minua huolettaa sinun netin käyttösi. Miten voisimme lopettaa sen ?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Sanot että olet huolissasi asiasta ja siitä että isäsi loukkaa itsensä tai muita. Lupaat maksaa ajotunnin autokoulussa, niin että opettaja tulee isäsi kyytiin ja antaa asiasta arvion. Ehkä tulet myös itse kyytiin, jos pääset sopimukseen asiasta, mutta käytä sitä neuvottelussa vaatimuksena, josta sitten joustat ja saat isäsi sitten suostumaan. Tämä toki vain jos osaat tuollaisen "pelin".
Jos suostuu tuohon ja olet tuonut huolesi ilmi isääsi hoitavalle lääkärille niin olet osasi tehnyt.
Kiitos, hyvä neuvo! Osaan ja pystyn kyllä. Isä ei luultavasti puhu minulle vuoteen (jos edes elää niin kauan), mutta nyt on yksinkertaisesti pakko toimia. Kävin juuri vanhemmillani, isä on taas niin huonona että pääsee hädin tuskin vessaan eikä tiedä mikä maa ja mikä valuutta. Uudet lääkkeet kuulemma, ja kunhan olo kohenee niin voi taas ajaa (just joo).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minua huolettaa sinun netin käyttösi. Miten voisimme lopettaa sen ?
Sinccis
Kiitos huolenpidostasi, mutta en voi lopettaa kun on pakko päästä lukemaan kommenttejasi joka ilta =)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, hyvä neuvo! Osaan ja pystyn kyllä. Isä ei luultavasti puhu minulle vuoteen (jos edes elää niin kauan), mutta nyt on yksinkertaisesti pakko toimia. Kävin juuri vanhemmillani, isä on taas niin huonona että pääsee hädin tuskin vessaan eikä tiedä mikä maa ja mikä valuutta. Uudet lääkkeet kuulemma, ja kunhan olo kohenee niin voi taas ajaa (just joo).
Ap
Onko ne lääkkeet kolmiolääkkeitä jotka vaikuttaa ajokykyyn? Ottaisin siinä tapapauksessa avaimet pois. Minkä sille sitten tekevät. Soittavat poliisille? Ne vois sit tulla tarkistamaan ajokunnon ja veis ajokortin lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko ne lääkkeet kolmiolääkkeitä jotka vaikuttaa ajokykyyn? Ottaisin siinä tapapauksessa avaimet pois. Minkä sille sitten tekevät. Soittavat poliisille? Ne vois sit tulla tarkistamaan ajokunnon ja veis ajokortin lopullisesti.
Ei ole kolmiolääkkeitä. Kumpa olisikin, niin ei sitten ajaisi. Isä ei siis ole mikään "kriminaali", mutta ei halua nähdä selkeästi omaa terveyttään ja pitää kynsin hampain kiinni kortista.
Ap
Kysy poliisilta miten toimia. Tai isääsi hoitavalta lääkäriltä.