Mielipiteitä tästä mummonmökki-jutusta?
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/vaatimattom…
"Nykyaikana on totuttu elämään turhan leveästi. Ihminen ei tarvitse kaikkea mahdollista ollakseen tyytyväinen."
Juu ei esim. vaatteita. Mutta eikö mahdollisimman arvokas asunto ole hyvä vanhuuden turva + rahasampo tuleville sukupolville (jos hänellä lapsia/lapsenlapsia on)? Nuo mökit kun ei nuorille asunnonostajille kelpaa ja ilmastosyistä kesämökkeilykin on out.
Kommentit (14)
Noi erakkoluonteiset on ihan oma rotunsa. Suotakoon se heille.
Vierailija kirjoitti:
Valitettava totuus on että maalta/alle 200k asukkaan kaupungeista ei kannata omaa ostaa, tulevaisuus on pääkaupunkiseudulla.
No enpä usko että Turun ja Tampereenkaan vetovoima hiipuu, ne on kumpikin ison seutukunnan keskuksia, ja niissä ei ole samanlaista hintakuplaa kuin Helsingissä eli saat hyvän kämpän edullisesti.
Kenenkään ei pidä elää niin, että jättää jälkeensä sen perinnön.
En ole artikkelin henkilö mutta yksi keski-ikäinen mummonmökkiasuja. Tulevia sukupolvia en ole tuottanut, joten perintöä ei tarvitse miettiä. Eikä se vanhuudenturvakaan oikein kiinnosta. Tärkeintä mulle on, että saan asua kaukana muista ihmisistä omassa rauhassa tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
En ole artikkelin henkilö mutta yksi keski-ikäinen mummonmökkiasuja. Tulevia sukupolvia en ole tuottanut, joten perintöä ei tarvitse miettiä. Eikä se vanhuudenturvakaan oikein kiinnosta. Tärkeintä mulle on, että saan asua kaukana muista ihmisistä omassa rauhassa tässä ja nyt.
Ihan samassa tilanteessa olen ja minulle on ihan sama mitä tälle mökille tapahtuu, kun en sitä enää itse tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettava totuus on että maalta/alle 200k asukkaan kaupungeista ei kannata omaa ostaa, tulevaisuus on pääkaupunkiseudulla.
No enpä usko että Turun ja Tampereenkaan vetovoima hiipuu, ne on kumpikin ison seutukunnan keskuksia, ja niissä ei ole samanlaista hintakuplaa kuin Helsingissä eli saat hyvän kämpän edullisesti.
Pälli. Nehän on 200 tuhannen asukkaan kaupunkeja.
Sinccis
Kaikissa on hintakuplaa, paitsi jossain röttelöissä.
Jos asunto maksaa enemmän, kuin 20 vuotta sitten rakennettuna UUTENA, nyt se on 20 vuotta vanhempi ja 20 vuotta lähempänä putki ynnä muita remontteja, niin pelkkää kuplaahan se silloin on.
Sinccis
Hyvä että kaikki eivät ole mammonan perässä juoksevia porvareita!
Oma asunto ei ole nykyään enää kuin kuluerä, eikä se tuo mitään turvaa vanhuuden varalle. Ja paremmin sitä ei voisi enää sanoa kuin että kenenkään ei pidä elää niin, että jättää mahdollisemman hyvän perinnön. Perintökin saattaa olla rasite. Meidän naapurissa on ollut perikunnan kauppaama talo myynnisssä jo vuosia, eikä siitä ole tullut yhtään tarjousta ja kulut juoksee koko ajan.
"Mutta eikö mahdollisimman arvokas asunto ole hyvä vanhuuden turva + rahasampo tuleville sukupolville (jos hänellä lapsia/lapsenlapsia on)?"
Miten joku arvoasunto olisi vanhuudenturva, jos se on hänen kotinsa.
Arvokiinteistössä on yleensä myös suuret kulut, jotka lohkaisevat eläkkeestä ison summan, jolloin ei rahaa ole ostaa palveluita ja hoivapalveluita, jotta vanhus voisi viettää viimeiset elinvuotensa ihmisarvoista elämää.
Ja suurin osa asuu tavisasunnoissa, eikä Mannerheimintiellä ja usein korjaustarve ja asunnon arvonalennus on vanhoissa asunnoissa, missä ikäihmiset asuvat. Hinnat tulevat vielä laskemaan, kun viimeiset vuosikymmenet on ollut asuntojen uustuotantoa paljon, joka ei voi olla vaikuttamatta näihin arvoasuntoihin ja Helsingin keskustan asuntoihin.
Mummonmökeissä on hyvä puoli, kun niihin ei ole sidottu paljon rahaa.
Asunnot eivät moneen vuoteen ole olleet hyviä sijoituksia, vaan juuri päinvastoin. Tuotto vain 2-3%.
Tahdon mummonmökin reilun kokoisella tontilla, kellarilla, kaivolla, pihasaunalla ja puutarhavajalla. Olen joskus nuorempana elänyt vähäisen omaisuuden kanssa ja tahdon palata takaisin tuohon hyvään aikaan. Tahdon myös kasvimaan ja ehkä kanojakin. On tärkeää pitää hyvää huolta kaikesta omistamastaan. Korjat ja huoltaa. Isossa talossa olisi minulle liikaa hoidettavaa, mutta ei reilun kokoisessa tontissa, sillä sille minulla olisi käyttöä.
Minusta nainen ei ole ihan oikeassa siinä, että oikeaa pitää etsiä pitkään. Joskus kannattaa kelpuuttaa tarpeeksi hyvä ratkaisu, että pääsee ylipäätään eteenpäin. Mökkien ollessa kyseessä tosin kannattanee valita sellainen missä haluaa asua lopun ikäänsä, ettei joudu kaupittelemaan vanhaa mökkiä tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nainen ei ole ihan oikeassa siinä, että oikeaa pitää etsiä pitkään. Joskus kannattaa kelpuuttaa tarpeeksi hyvä ratkaisu, että pääsee ylipäätään eteenpäin. Mökkien ollessa kyseessä tosin kannattanee valita sellainen missä haluaa asua lopun ikäänsä, ettei joudu kaupittelemaan vanhaa mökkiä tappiolla.
Se tässä mummomökkeilyssä onkin ihan parasta, kun ei joudu miettimään tuota tappiota, kun en ole sijoittanut siihen niin paljon rahaa ja kulut on tosi minimaaliset. Verottaja on ainoa, kun kyselee perään jos tästä joudun lähtemään, eikä sekään isolla summalla.
Kannattaa ostaa mahdollisimman kallis ja hyvä asunto mahdollisimman nuorena asp-lainalla + tarv. lisälainalla. Asut siinä eläkeikään asti ja olet saanut asunnon siihen mennessä maksettua. Voit sitten myydä sen voitolla ja niistä rahoista voi sitten eläkeläisenä nauttia/antaa perintönä lapsille. Aspissa on niin mitättömät korotkin. Valitettava totuus on että maalta/alle 200k asukkaan kaupungeista ei kannata omaa ostaa, tulevaisuus on pääkaupunkiseudulla.
Monet ei ymmärrä kuinka tärkeä juttu oma asunto on ja varsinkaan sitä, kuinka iso etu asp-laina on kallista asuntoa ostettaessa. Monet säntäävät heti ostamaan jonkun alle 100000 € pikkuyksiön ja sitten kun vaihtaa isompaan niin pitääkin olla vakuuksia...