Nukkuuko muut 8kk???
elikkä nukkuuko teidän 8kk ikäiset vaavit miten yöllä? tässä jokunen kuukausi sitten kirjoittelin tänne ku oli paukut iha loppu ja yritin vieroittaa yösyömisistä, mut ei onnistunut kun oman jaksamisen raja tuli vastaan viikon yrittämisen jälkeeen...
mut miten muilla?? ollaanko me ihan ainuita tän ikäisiä jotka vielä syö 2-4krt yössä ja muutenki heräillään??
Kommentit (17)
..unikoulua? meillä huomenna 8kk neuvola (tyty on kyl jo 8,5kk) ja mietin pitäiskö kysyy niitä unikouluohjeita, ei hitto ku ei tätä jaksa enää.. mut mitenpä pitää unikouluakaan ku on ite niin loppu.. :(
ennen ajattelin etten halua huudattaa yöllä mut kyllä rupee olemaan ainut vaihtoehto. :(
Ainakin se 2 kertaa syödään yössä ja muutenkin heräillään. Kertaakaan ei ole siis nukkunut koko yötä putkeen...Nyt 8 kk ikää.
miten paljon päivisin teillä nukutaan? Meillä enne yöt ihan hirveitä, mut nyt siis jo paljon parempia, kun päiväunia muokattiin. Ennen nukkui heti jo klo 9 parin tunnin " päikkärit" eli siis jatkoi yöuniaan. No kylmästi annan nukkua vaan 45 min nykyään aamulla ja nyt tottunut siihen. Sit noin 12 - 14 kunnon unet ja tosi hervoin enää kolmansia päiväunia eli siitä suoraan yöunille. Kyllä on silloin poika väsynyt yöllä ja hulinointi vähemmälle.
kans siinä 9-10 aikaan, lyhyethän ne on ku jotai 30min-max 1h.
oon miettiny et jättäis ne pois kokonaan, ja pistäis nukkuu sit klo12... eli yksiin päiväuniin meillä ollaan siirtymässä.
katsotaan mitä ne siellä neuvolassa sanoo, taas tulee sitä samaa tekstiä et niin sellaista se on ja lämmintä kättä ja koita jaksaa.
huomenna kyl sanon että en jaksa.
kun ne ei tunnu ottavan tätä mun väsymystä tosissaan kun en kuitenkaa pää kainalossa oo niin... :P
kukaan ei itseasiassa näytä tajuavan miten väsynyt mä oon. mieskin vaan sanoo et helppo kait se sulla ku saat nukkuu aamulla pitkään.
pitkään??? meillä herätään joko 6-7 aikaan tai sit tänään vasta 8.30 ku yöllä valvottiin yli tunti.
mä en ymmärrä mikä hel...vetin tehomamma mun pitäis olla, jaksaa ja jaksaa hymy naamalla!!! huh kylläpä helpotti....
Toivottavasti nyt saisit jotain neuvoja sieltä neuvolasta. Mun mielestä on ihan turha nukkua, jos joutuu vähän väliä heräämään. Eihän se mitään nukkumista ole! Siis vaikka " nukkuis" kellon ympäri, mutta heräämään joutuis koko ajan, ni varmaan on väsyneempi, kuin et sais nukkua edes sen 4 tuntia PUTKEEN.
Herätäppä miehesi parina yönä vähän väliä ja kysy sen jälkeen, että miten jakselee ;) Tosiaan pitäisi olla pää kainalossa, et uskotaan et on väsynyt...Koita jaksaa, et ainakaan ole ainut.
Poika " viittä vaille" 8 kk ja hyvänä yönä herää 1-2 kertaa (siis sinä aikana, kun me vanhemmat jo nukumme). Hyvänä yönä yöuni on noin 10 tuntia ja ylös noustaan kuuden paikkeilla.
Huonona yönä herätään 2 - ? kertaa ja yöuni loppuu ennen viittä! Yleensä huonoihin öihin on kyllä ollut joku syy: hampaat, alkava sairaus ym.
Yösyömisen poika lopetti itse 5 kk iässä ja tähän päättyi myös imetys (aiemmin meni jo imetys päivällä vastaan taisteluks). Öisin ei ole " suostunut" syömään edes sairaana, kun olen yrittänyt saada takaisin uneen eli nälästä ei ole kyse. Muuta levottomuutta vaan. Viimeaikoina on löytynyt yöllä sängystä konttausasennosta itkemässä.
Me pidimme pari viikkoa sitten eräänlaisen unikoulun ja lopetimme tutin käytön kerrasta. Sitä ennen yöt oli yhtä tutin nostelua (=aivan kuten tapatissittely, mutta mokoman muovikapistuksen perään öisin)! Yöt parani huomattavasti. Suosittelen unikoulua tissitakiaisille. Eka yö oli hankalin, mutta jo seuraava tutiton yö oli oikein luksus yö (tais olla 2 heräämistä).
Miten toteutit tuttiunikoulun? Heititkö kerrasta tutit roskiin vai tarjoatko vielä päivällä tai nukahtamiseen tuttia? Meillä ollaan myös ihan tuttiriippuvaisia, viime yönä sain nostaa tuttia takaisin suuhun varmaan kymmenen kertaa... Muuten meillä on päästy yötissistä lähes eroon lempein tassuttelukeinoin. Noin aamuviideltä annan maitoa ja sitten nukutaan vielä pari tuntia. Kun tuo tutittelu jäisi pois, niin johan alkais olla luksusta... :) Voimia kaikille väsyneille kahdeksankuisten äideille!
Nimim. Unta palloon ja kahvia kurkkuun ;)
" Lohduttavaa " etten ole ainoa 8kk yökukkujan äiti!!!
Eli meillä heräillään hyvinä öinä se 1 - 2 x, huonoina öinä 10x. Rauhoittuu yöllä selälleen kääntämisellä, posken silittelyllä ja tutilla. Maitoa ei yöllä onneksi vaadi. Unipussi rauhoitti muutaman viikon ajan, mutta sitten katosi uutuuden viehätys ja sama rumba jatkui. Tosin vauva oli hikinen riehuttuaan pussissa.
Eli meillä ei öisin itketä, mutta touhuaminen on kamalaa. Tutilla rymisyttää sängyn laitaa, heiluu konttausasennossa ( ei siis vielä osaa kontata ), äheltää mitä ihmeellisemmissä asennoissa jne. Lopulta, jos en heti reagoi, tulee sitten väsy ja itku.
Aamut alkaa meillä 05 - 06 ( haukotus...) aamumaidolla ( imetän ). Joskus vielä nukahtaa hetkeksi, mutta aina ollaan ylhäällä ennen seitsämää. Eka unet ottaa klo.10 - 10.30 ja nukkuu puoltuntia suunnilleen. Tokille unille rupeaisi jo yhden maissa, mutten anna koska illalla on sitten liian väsy. Laitan kahden maissa uudelleen nukkumaan. Iltaunille käy sitten puolkahdeksan-kahdeksan maissa.
Minulla touhuaa kotona myös 2v6kk esikoinen ja tytöt nukkuu unet ihan eri aikoina. Täytyy sanoa, että väsymys on täälläkin melkoinen. Minun mies ei öisin edes herää vauvan ähellyksiin. Nukkuu kuin tukki ja kuorsaa tyytyväisenä. Ei onneksi vähättele minun väsymystä. Lastenhoito apuakaan ei ole, kun sukulaiset kaukana. Väsymys on välillä todella kova ja silloin on itku herkässä.
Hampaita meillä ei vielä vauvalla ole ja muutenkin on päivisin iloinen ja tyytyväinen. Öisin on vaan niin vauhti päällä. En todellakaan tiedä, mikä autaisi ja mitä pitäisi tehdä! Neuvoja / vinkkejä otetaan vastaan.
Koitetaan jaksaa. Onneksi tuo kesä ja aurinko edes vähän helpottaa.
ja vauva pian 8 kk. Haluaa ja saa rintaa edelleen ne kaksi kertaa, joskus kolmannenkin kerran. Olen vain luottanut, että yösyöminen jotenkin luonnostaan vähenee. Tai sitten vaihdan tissin pulloveteen. Mutta nyt kun on ollut vähän flunssaa ja hammas puhjennut, on öisin heräilty tosi tiuhaan. Tuttia laitetaan suuhun alkuillasta jos levoton, mutta sylkee usein tutin itse pois jossain vaiheessa. Nukutetaan ensin omaan sänkyyn ja aamuyöstä siirtyy perhepetiin. Päiväunia vielä kolmetkin joskus. Muutoin ok, nämä jokseenkin harvinaiset levottomat yöt väsyttävät! Tsemppiä ja jaksamista, eihän tämä vaihe kuitenkaan loputtomiin kestä!
Meillä yöt oli rauhallisia ensimmäiset 6kk. Vauva heräsi yöllä syömään sen 2x, mutta välit nukkui hyvin. Sitten puolivuotiaana lopetti yösyömiset ja oppi tutille. Siitä se rumba sitten käynnistyi. Tuttia saa olla laittamassa vähän väliä. Vauva sylkäisee tutin pois aina kun nukahtaa.
Kyllä meillä esikoinenkin söi tuttia, mutta nukkui silti rauhallisesti.
Päiväunista vielä. Jos meillä vauva käy toisille unille jo yhden maissa ja herää ennen kolmea, niin illasta tulee liian pitkä. Sitten on kamalaa kitinää kuudesta saakka. Välillä sitten nukkuu kolmannet unet illalla, mikä on kyllä turhaa. Eli lyhyet aamu-unet esikoisen ulkoilun aikoihin, sitten kahden maissa toisille unille ja kahdeksalta yöunille. Se olisi se meidän tavoite. Ja vaikka heräisikin aamulla seitsämältä, mutta viiden-kuuden aikaan on ehdottomasti liian aikaista...
Eilen olin tosi väsynyt ja uhkasin lähteä viikoksi ulkomaille lomalle. Vauva vissiin kuuli ja ymmärsi tämän, koska nukkui 20.00 - 05 välisen ajan kertaakaan heräämättä!!! Tämä oli toinen kerta kun nukkuu kokoyön. Edellisen kerran kun nukkui heräämättä, niin esikoinen oli vatsataudissa ja oksensi sen yön. Että silleen.
Eli meilläkin hyvänä yönä heräilyä tulee pari kertaa (tissille) huonona sitten ihan koko ajan. :P Nyt kun alkoi hampaita poksua, yöt ovat olleet ihan mahdottomia ja alkaa olla mamilla jaksaminen aika lopussa. :(
Joku kirjoitti, että muut ihmiset eivät tunnu tajuavan väsymyksen syvyyttä ja ihan sama tunne on minulla. Öisin olen monta kertaa löytänyt itseni nukkumassa istualtani, kun imetyksen jälkeen olen laittanut vauvan paikalleen enkä ole enää jaksanut mennä takaisin pitkälleni. Neuvolan täti on tyyppi: " Ja teillähän ei ole jaksamisen kanssa mitään ongelmia? No, hyvä, seuraava asia.." :P Eikä minullakaan ole oikein sellaisia sukulaisia, joilta voisi apua kysyä. Eikä oikeastaan edes ystäviä, joille puhua. Mies sentään vähän tajuaa ja välillä järjestää aamusta nukkumisaikaa. Toivottavasti alkaisi jo vähitellen halpottaa..
Voimia muiden yökukkujien äideille...
No oikeesti se tuttiunikoulu alkoi noin neljän aikaan aamuyöstä päätöksellä, että tässä ei ole enää mitään järkeä ja huomenna nämä hiton tutit lähtee tästä talosta. Ihme kyllä yöllinen kiukku ei laantunut aamun valjetessä, kuten yleensä tuppaa käymään : )
Eli kerrasta poikki. Ei tuttia enää päivällä, nukahtaessa, huvikseen siis roskiin vaan! Yhden vuorokauden kaikki nukutukset oli tosi nihkeet (3 x päikkärit ja seuraava yö). Taputtelin sängyssä, otin syliin kun itki. Taisi karjuakin aika lujaa välillä. Siitä se sitten vaan alko helpottaa. Ei kyllä ihan ilman itkua hoitunu, mutta mun mielestä tosi helposti kuitenkin siis 1 vuorokausi!
Mies oli mukana projektissa. Rauhoittui paremmin hänen tassuteluun. Mies tassutteli vielä seuraavat pari yötä ja nyttemmin siis me molemmat käymme yöllä taputtelemassa takaisin uneen, jos tarvis. Osaa nukahtaa jopa välillä ihan itsekseen uneen yöllä, vaikka on täysin hereillä.
muutaman kerran, mutta ei rasitukseksi asti. Siis ei syö, se jäi 6kk ikäisenä siirtymällä tuttiin. Itse olen kokenut, että se tutti on hänelle lohduksi (syöme sitä vain unilla päivällä ja illalla kuten esikoisenkin kohdalla)enkä sitä lohtua halua viedä pois, kun tissin jo vein.
Ehkä kaksi yötä on nukuttu täysin heräämättä, aamu alkaa 7-8 aikoihin ja ilta loppuu 20-21. Päivällä nukutaan aamutirsat ½-1h 10 eteenpäin suunnilleen, 13-16kunnon päikkärit ja joinain päivinä torkahtaa vielä illallakin hetkeksi. Yleensä siis kuitenkin ainakin kerran vaatii yöllä tuttia ja joinain öinä ei nukahda heti uudestaan vaan valvottaa äitiään - silloin ei sänkyyn tosiaan kiinnosta mennä kun on raskaampaa nousta sieltä kokoajan kuin poukkoilla hereillä. Itse olen ajatellut, että tämäkin juttu kuuluu tähän vauvahommaan ja se helpottaa kun lapsi oppii itse laittamaan tuttinsa yöllä suuhun takaisin (edellyttäen, että osaa itse nukahtaakin). Mutta lapet on yksilöitä ja väsyneenä ei jaksa. Joten kyllä siihen apua kannattaa pyytää ja tehdä kaikkensa, että tilanne helpottaisi. Jo muutamakin ehjä yö tekee ihmeitä.
Tsemppiä! Toivotaan, että neuvolasta saa apua ja ymmärretään.
Vaikka eihän tätä yöheräilyä kenellekään tosissaan toivo! Meilläkin on siis juuri 8kk:n ikäinen yöheräilijä. Nukkumaan mennään klo 21, ja ennen kuin itse käyn nukkumaan puolen yön aikaan, saan pari kertaa käydä kellistämässä pojan makuuasentoon (seisoo, itkee miltei puoliunissaan pinniksessä, tutti hukassa). Sitten heräillään yöllä 2-4 kertaa, ja noustaan aamulla klo 6 ja klo 8 välillä ylös. Yleensä mikään muu kuin imetys ei hiljennä pojua yöllä, joten tarjoan rintaa aika herkästi, koska en halua että esikoinen herää huutoon. Päiväunia tulee kahdet, ekat n. klo 10.30-11.30 ja tokat n. klo 14.30-16.00
Kyllä sitä aika zombie on, ei voi muuta. Pari kertaa viikossa ainakin käyn nukkumaan samaan aikaan pojan kanssa eli klo 21 mennessä, niin saan vähän univelkoja maksettua. Ja huusholli kaaoksessa...
Meillä yöt ovat vaihtelevia, kerran aamuyöllä vauva syö rintaa, mutta saattaa heräillä useinkin. Se, kuinka paljon se minua rasittaa, vaihtelee sekin. Pinnis on kiinni meidän sängyssä, jotta mun ei tartte nousta jaloilleni, vaan haron vauvalle sitä tuttia tai silitän jostain pinnojen välistä tai laidan yli roikkuen.
Jotenkin helpottaa, kun tietää, että meitä heräilijöiden ja touhuajien äitejä on paljon muitakin. Töissä ollessani oli myös yövuoroja ja päivystyksiä, joten ei ole ainoa vaihe elämässä, kun herätellään kesken omien unien...
tyttö 8,5kk menee yöunille viim. 21.30 ja nukkuu parhaimmillaan noin kuuteen, jolloin ottaa huikat tissistä ja jatkaa unia 7-8 asti. Useimmiten aamutankkaus on 4.30-5 aikaan, mutta ennen sitä en anna maitoa. Nyt varmaan hampaita tulossa tai tukea vasten nousu vähän rikkonut yöuniä. Nukkuu vähän levottomammin. Pari kertaa yössä pitää laittaa tuttia ja kääntää toiselle kyljelle nukkumaan, nukahtaa kyllä helposti näillä konsteilla.
Unikoulua ei ole pidetty, tyttö itse vähensi yösyönnit (saattoi olla jopa kolme) yhteen aamusyöntiin. Päivällä nukkuu aamupäivästä 1,5 tunnin unet. Yleensä 11.30-13 ja sitten alkuillasta puolen tunnin tirsat yleensä noin. 16-17 aikoihin.
Meilläkin syödään 1-2 kertaa yössä, yleensä 2 kertaa. Ja jos tekee hampaita tms., niin sitten heräillään vielä muutenkin :((
t.hope-a ja typy pian jo 9kk