Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita lapsen nimestä - mies dominoi täysillä

Vierailija
18.09.2019 |

Saimme lapsen muutama viikko sitten ja sovimme jo ennen synnytystä, että lapsi saa miehen sukunimen, koska tämä tuntui olevan hänelle erityisen tärkeää.
Nimiäiset ovat kahden viikon kuluttua ja olemme nyt pohtineet nimivaihtoehtoja. Minusta olisi kohtuullista, että saisin päättää ainakin etunimen. Saahan lapsi jo miehen sukunimenkin, mutta yksikään ehdotuksistani ei ole kelvannut.
En ole ehdottanut siis mitään eksoottisia ihmeellisyyksiä, vaan ihan tavallisia suomenkielisiä nimiä, eli ongelma ei ainakaan voine olla tässä.
Pari päivää sitten mies oli saanut päähänsä, että lapsen nimen pitää alkaa samalla kirjaimella kuin hänen nimensä. Tässä vaiheessa pinnani paloi jo lopullisesti, koska en vain yksinkertaisesti keksi yhtään kivaa nimeä jona alkaisi kyseisellä kirjaimella.
Voinko tehdä niin, että ilmoitan vain maistraattiin nimen, jonka tahdon antaa vauvalle ja tämä menee läpi ilman isän suostumusta? Emme ole naimisissa.

Muutenkin ärsyttää tuo dominointi ja tuntuu että miehelle on oikeasti ihan sama minkä nimen lapsi saa, kunhan hän pääsee sen päättämään.
Minä sentään kannoin lasta sisälläni 9kk eikä synnytyskään ollut mukava, joten lievästi sanottuna v*tuttaa ja huolella toisen itsekkyys.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei ole vielä tunnustanut lasta omakseen, voit lain edessä tehdä yksinhuoltajana päätökset. 

Vierailija
2/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oma sukunimesi ja päätä etunimet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita oma sukunimesi ja päätä etunimet

Ajattelin että voisi olla hyvä näpäytys.

Ap.

Vierailija
4/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voisi tehdä jo johtopäätöksen suhteen onnistumisesta noin pitkällä aikavälillä.

Vierailija
5/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin Miehen sukunimen lapsella, mutta päättäisin itse ainakin ensimmäisen etunimen. Koita etsiä miehen sukupuusta kyseinen nimi ja väitä saaneesi sieltä idea nimeen.

Vierailija
6/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta kovin lupaavalle teidän parisuhteenne. Päätä sinä lapsen eka nimi ja mies saa päättää toisen ja sitten miehen sukunimi. Kolmannen nimen voitte päättää yhdessä jos onnistutte :D

Vierailija
7/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi antamaan edes miehen sukunimeä jos oma sukunimeni on eri. Tuossa kohti jos tulee jo noin iso riita tuollaisesta ns myönteisestä perusasiasta niin jatkossa varmasti vain pahenee.

Teinilläni on isänsä sukunimi, tottunut toki olen mutta kuopus on omalla nimelläni ja jos enää ikinä lisäännyn niin mun sukunimi tulee sillekin lapselle. Naimisiin en aio mennä.

Lapsen nimi ei tuossa ole isoin ongelma vaan se miten asiaa hoidetaan. Sellaisia hälytysmerkkejä ilmassa että en varmaan jakaisi huoltajuuttakaan ennen perusteellista parisuhteen tilannepäivitystä. Ihan ahistaa puolestasi :(

Vierailija
8/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo mies.

Vierailija
9/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, se on täysillä dominointia, kun miehelläkin mielipide? Eli jos mies ei ole valmis heittäytymään selälleen ja kerjäämään armoa, on heti sika ja diktaattori? Ei todellakaan kuulosta hyvältä tuo liitto.

Vierailija
10/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, se on täysillä dominointia, kun miehelläkin mielipide? Eli jos mies ei ole valmis heittäytymään selälleen ja kerjäämään armoa, on heti sika ja diktaattori? Ei todellakaan kuulosta hyvältä tuo liitto.

Mies vaatii saada päättää lapsen kaikki nimet.

Vierailija
11/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi nimi kummallekin. Nythän mies haluaa päättää kaiken.

Vierailija
12/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta se olisi ok, jos nainen päättäisi kaikki nimet.

Vierailija
13/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta se olisi ok, jos nainen päättäisi kaikki nimet.

Totta kai. Nainen kantaa lasta 9kk, synnyttää hänet ja suurimmaksi osaksi myös kasvattaa ja hoitaa. 

Vierailija
14/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala. Kaikkien ei todellakaan pitäis lisääntyä. Voi sitä vauvaa, kun vanhemmatkin on lapsen tasolla.

Vierailija
15/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies vaatii saada päättää lapsen kaikki nimet.

No, ap:n tarinassa mies halusi saman alkukirjaimen kuin itsellään? Ap ei vaan keksinyt yhtään kivaa nimeä sillä alkukirjaimella.

Vierailija
16/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on poika, niin anna sen nimeksi V. Näin Jukka Virtasen muistoa kunnioittaen.

Vierailija
17/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se meni niin, että minä päätin (emme ole naimisissa) sukunimen. Siitä en olisi ollut missään tapauksessa valmis luopumaan. Olen monta kertaa ollut todella tyytyväinen, että lapsilla on minun sukunimeni.  Yhdessä päätettiin etunimi ja mies sai valita suvustaan toisen nimen. 

Vierailija
18/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhdessä asioista päättäminen ja kompromissit näin vaikeita asioita teille? Miksi te edes teette lapsia tuollaisten ihmisten kanssa, kun ette kykene sopimaan näin alkeellisista asioista?

Vierailija
19/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on poika, niin anna sen nimeksi V. Näin Jukka Virtasen muistoa kunnioittaen.

Vai pitäisikö ne alkukirjaimet olla A ja V?

Vierailija
20/42 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia jotka ovat suostuneet miehen nimiehdotuksia, jotta se lähettäisi lasta ja miestä. On se suurimmalla osalla toiminutkin.

Itse suostuin kompromissiin etunimestä, mutta sukunimi on minun kanssa sama.