Kuinka paljon yritätte vaikuttaa nuorenne valitsemaan opiskelualaan/ paikkaan? Vai annatteko päättää täysin
itse ilman että otatatte mitään kantaa. Onko oikein että nuorta aletaan painostamaan valitsemaan missä opiskelee esim paikkakunnan suhteen?
Kommentit (3)
Muuta en aio tulevaisuudessa neuvoa, paitsi että ottaa vähintään kaksoistutkinnon, vaikka haluaisikin amikseen. Toki toisinkin päin, mutta jos siinä vaiheessa ei ole mitään ammatillista mielenkiintoa, niin keskittyy sitten yleissivistyksen ja opiskelutekniikoiden harjoitteluun. Saa lähteä opiskelemaan minne haluaa, mutta toivoisin toki, että voisi keskittyä opiskeluun kotoota käsin, jotta voisimme taloudellisesti auttaa parhaiten.
Sinne on kyllä vielä pitkä matka, joten koulutusväylät ehtivät muuttua vielä moneen kertaan.
Ajattelin aina, että en pyrkisi vaikuttamaan mitenkään, mutta tyttärellä oli vähän vaikea murrosikä, ja hän olisi kovasti ollut menossa amikseen kampaajalinjalle, vaikka oli aina ollut tosi hyvä koulussa. Epäilin, että hän katuisi myöhemmin kovasti valintaa, joten suostuteltiin ja vähän lahjottiinkin menemään lukioon. Nyt opiskelee yliopistossa ja on tyytyväinen että ei mennyt amikseen.
Paikkakunnan toki saa ihan itse valita, ei meillä ole siihen ollut mitään mielipidettä. Turussa opiskelee, itse asumme 70 km päässä.
No ei todellakaan painostaminen ole oikein missään tilanteessa. Ihan saa itse päättää, toki asioista saa ja kannattaa keskustella niin osoittaa myös oman mielenkiintonsa lapsen asioihin.