Voiko perunat ja porkkanat pilkkoa pieneksi ja paistaa raakana pannulla
Kommentit (18)
Mä olen aina laittanut sen verran vettä että ne peittyy ja keitellyt veden pois, sit voita ja mausteita että kypsyy loppuun. Kannattaa pilkkoa aika pieneksi.
Voi, paistan usein perunoita pieninä raakoina kuutioina. Vaatii vaan pitkähkön paistoajan.
Helposti, teen usein pyttiksen niin. Reilusti öljyä, pienehkö lämpö ja usein sekoittelua ettei pala kiinni.
Kannen alla hautuu kypsäksi suunnilleen samassa ajassa kuin keittäminenkin.
Onnistuu kyllä. Joskus esikypsennän perunoita ja porkkanoita vähän aikaa mikrossa, ja sen jälkeen paistan.
Moni tekee paistetut perunat juurikin vain paistamalla maku on eri kun keitetyistä perunoista tehty.
Sama koskee porkkanaa.
Paistoaika on verrannollinen siihen kuinka isoja johkoja laitat. Kovin isojen paistaminen on vaikeampaa.
Helpommalla pääset jos leikkaat kuutioiden sijasta ohuita viipaleita (tyyliin kurkkuviipaleet.)
Teen välillä kermaperunoita paistinpannulla. Pitää olla kiinteä perunalajike.
Pienehköt perunakuutiot paistetaan ensin n 5 min voissa/margariinissa pannulla pyöritellen, tulee pieni väri pintaan ja pinta pehmenee, kypsyy nopeammin. Sitten purkki ruoka- tai kuohukermaa joukkoon ja antaa kypsyä miedolla lämmöllä. Jos on liian tönkköä, voi lisätä maitoa tai kermaa. Mausta suolalla, mustapippurilla ja tillillä.
Porkkana on kovempaa kuin peruna mutta kypsyy varmasti sekin.
Vierailija kirjoitti:
Teen välillä kermaperunoita paistinpannulla. Pitää olla kiinteä perunalajike.
Pienehköt perunakuutiot paistetaan ensin n 5 min voissa/margariinissa pannulla pyöritellen, tulee pieni väri pintaan ja pinta pehmenee, kypsyy nopeammin. Sitten purkki ruoka- tai kuohukermaa joukkoon ja antaa kypsyä miedolla lämmöllä. Jos on liian tönkköä, voi lisätä maitoa tai kermaa. Mausta suolalla, mustapippurilla ja tillillä.
Porkkana on kovempaa kuin peruna mutta kypsyy varmasti sekin.
Unohtui tärkeä pointti: käytä teflon- tai muuta liukaspintaista pannua. Valurautapannulla ei tahdo onnistua, peruna tarttuu siihen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kypsyy.
Käykö rypsiöljy?
Ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina laittanut sen verran vettä että ne peittyy ja keitellyt veden pois, sit voita ja mausteita että kypsyy loppuun. Kannattaa pilkkoa aika pieneksi.
Näin kannattaa tehdä varsinkin silloin jos paistaa hyvin pieniä suikaleita/ lohkoja/ kuutioita. Muuten kuivahtaa helposti ja palaa. Tai ehkä myös pienemmällä lämmöllä kypsentäminen auttaa asiaa, mulla on vähän tapana olla kärsimätön :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kypsyy.
Käykö rypsiöljy?
Ei käy.
Hyvin on kypsyneet rypsiöljyssäkin perunakuutiot pannulla.
t. ohis
Voi.
Perunoista tulee ihan parhaita niin, että raa'at perunat viipaloi ihan muutaman millin ohuiksi viipaleiksi ja paistaa kuumassa oliiviöljyssä pannulla niin, että tulevat ruskehtaviksi (muutama minuutti / puoli). Öljyä pitää olla reilusti, niin että puolet perunaviipaleesta uppoaa siihen. Sitten kun on kypsiä, päälle suolaa, mustapippuria ja kuivattua oreganoa. Voittaa kypsinä paistetut perunat mennen tullen.
Huomautus palstan humoristeille: täällä käy lapsia ja nuoria henkilöitä, joilla ei ehkä ole kokemusta ruuanlaitosta ja ehkäpä ei oikein aikustakaan keneltä kysyä. Vastaisitko ylimielisesti, jos kysyjä olisi oma lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kypsyy.
Käykö rypsiöljy?
Jos sietää sen makua niin sitten käy. Minusta rypsiöljy on kitkerää ja pahaa, ja koska peruna on miedon makuinen aines, siinä se paistoöljyn maku tulee vahvasti esille. Siksi itse käytän aina oliiviöljyä paistamiseen, koska oliivin maku on vain hyvä lisä.
Voi ja kypsyy.