Lue keskustelun säännöt.
Aina jäässää
Justse22
17.09.2019 |
Moi mua on ärsyttäny jo kauan semmonen juttu et oon melkein aina jäässä en tiedä mistä se voisi johtua oon perus terve 14 vuotias tyttö pliis auttakaa
Kommentit (3)
vähän lihaa luiden ympärille, eli lihasmassaa ja lihomista
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
mä palelen aina silloin kun en ole syönyt kunnolla
toinen on jos olen juonut liian vähän
En tiedä minkä verran nuoren tulee juoda mutta käy katsomassa:
https://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/hyvinvointi-ja-terveys
Enemmän vaatetta päälle? Enemmän energiaa ruoasta? Enemmän liikuntaa, niin pysyy lämpimänä? Naiset palelevat tutkimusten mukaan muutenkin herkemmin kuin miehet, koska kehonkoostumus on erilainen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi vaikuttaa tuohon paleluun myös. Eli jos kaulasi alaosassa tuntuu tai näkyy turvotusta, niin sinulla saattaa olla kilpirauhasen tulehdus ja sitä myötä vajaatoimintaa. Vajaatoiminta ei tosin vaadi tulehdusta, joten sitä voi olla muutenkin. Vajaatoimintaan liittyy myös muita oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, painonnousua ja niin edelleen. Jos epäilet, että jotain on vinossa, käy juttelemassa asiasta terveydenhoitajalle. Kilpirauhasarvot on helppo mitata yksinkertaisella verikokeella.
Itse olen viisikymppinen nainen ja palelen koko ajan. Joudun käyttämään sähkölämmitintä pitääkseni asuntoni vähintään 25-asteisena, jolloin vielä joten kuten tarkenee. Toisaalta syön kyllä melko vähän ja istun päivät koneella niin töissä kuin kotonakin. Ja kyllä, minullakin on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo 10-vuotiaasta saakka, joten otan rauhasen erittämää hormonia purkista. Silti palelen koko ajan, joten minulla syy ei ole pelkästään siinä.