Siivoatteko yhdessä vai vuorotellen kumppaninne kanssa?
Eli molemmat siivoavat samaan aikaan vai sitten vuorotellen? Vai onko siivous vain toisen harteilla?
Kommentit (15)
Kumppani siivoaa, hän on siivoushysteerikko. Turha edes yrittää mennä "sotkemaan" hänen kuvioitaan. Teen vaikka ruokaa sitten ja pesen pyykkiä tms.
Usein siivotaan samaan aikaan, mutta kumpikin omia tehtäviään. Toinen vaikka imuroi ja toinen pesee vessan. Ihan yhtä usein käy kyllä niinkin, että toinen siivoaa yksin, kun toinen on vaikka töissä tai muuten poissa kotoa. Meillä on harvoin varsinaisia siivouspäiviä, siivoillaan pikkujuttuja melkein päivittäin. Toistaiseksi kahden aikuisen taloudessa tämä on toiminut, saa nähdä miten käy kun esikoinen syntyy.
Meillä menee työvuorot niin ristiin, että vuorotellen siivotaan... Tosin, jos sattuu olemaan yhteinen vapaa aamusta alkaen ja ei oikein ole muuta tekemistä, niin sitten tehdään ns. suursiivous.
Meillä ei ole koskaan tiettyä siivouspäivää tai tiettyjä rutiineja.
Ollaan yli nelikymppisiä ja alakoululaiset lapset.
Siivotaan välillä kaikki yhdessä, minä käskyttäen jokaiselle jonkin homman.
Välillä siivoan pitkäänkin yksin, kun muu perhe poissa (imurointi, pölyt, lattiat, lattiakaivojen puhdistus, kaikki peilit puhtaaks, kaikkien tasojen pyyhintä). Myös tykkään vaihtaa lakanat ja pestä niitä, kun muut poissa.
Sitten välillä muut makaa sohvalla ja yksin siivoan, esim. vessanpönttöjä tai imuroin.
Vähän niinkuin tarpeen mukaan, sitä mukaa, kun sotkua syntyy. Mutta mä siivoan selkeästi eniten, muita ei sotkut niin näytä häiritsevän.
Järkevintä on juurikin nuo yhteissiivoukset. Säästyy aikaa ja saa kyllä kaikki paikat siivottua oikein viimeisen päälle :)
Meillä on diili. Minä siivoan viikko siivouksen ja mies arkisiivouksen.
Yhdessä siivottu viimeiset 25 vee ja puhdasta tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä siivottu viimeiset 25 vee ja puhdasta tulee :)
25 vuotta putkeen, kyllä pitäisi ollakin puhdasta. ;)
Kaikilla mahdollisilla tavoilla ja koko ajan. Minä kyllä enemmän. Tänään olen mm pessyt pihakalusteiden tyynyjä, kone pyörinyt koko ajan, seuraavaksi pyyhin kalusteet. Mies nostaa ne sitten säilöön, kun mulla ei riitä siihen voimat.
Se siivoaa, kumpi huomaa sotkua (imurointi, tasojen pyyhkiminen, tiskikoneen tyhjäys/täyttö, pyykit)... Aika 50/50 menee. Minä vaihdan petivaatteita kyllä useammin. Suursiivoukset tehdään yhdessä.
Kumppanini hoitaa varmaan 70-80 % siivouksesta, koska on enemmän kotona. Minä laitan ruoan, tyhjennän astianpesukoneen, pesen omani/vierasvessan ja vaihdan lakanat. Hän imuroi, tiskaa ja täyttää koneen, pyyhkii pöydät, pesee lattiat, pesee useimmiten pyykin (kumpikin taittelee omat pyykkinsä omiin kaappeihinsa). Kahden aikuisen taloudessa ei kovin paljon kotitöitä ylipäänsä ole.
Minä siivoan ihan mielelläni itse. Se käy minulta ihan luonnostaan. Mies puuhailee sitten miesten hommia pihalla tai autotallissa. Sisällä tekee rempat ja korjaukset. Meille käy tämä perinteinen jako ja homma on toiminut 35v.
Mä teen kaiken...😉paitsi mies hoitaa kaikki laskut, asumme Ok-talossa, joten onhan niitä maksuja.
Mies myös hoitaa molempien autojutut.
No problem.
Minä haluan siivousrauhan ja siivoan yksin silloin kun siivoan. Tulen ärtyneeksi jos muu perhe pyörii jaloissa. Käytän tähän viikkovapaani, kun olen silloin aamupäivän yksin.
Mies taas siivoaa omalla vuorollaan lauantaina, kun minä olen töissä, mikä on tosi hyvä, koska en kestä katsoa miehen siivoustapoja. Tekee mun mielestä kaiken väärin ja jos olisin paikalla, niin repisin tukan päästäni ja saisin hermoromahduksen ja miehen suuttumaan. On ihana tulla töiden jälkeen siivottuun kotiin, enkä siinä vaiheessa mieti, miten mikäkin asia on tehty, kun en ole ollut näkemässä. :)
T. Pirttihirmu
Samaan aikaan, molemmille on omat hommat.