Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin kriisipuhelimeen, en saanut puhua!

Vierailija
17.09.2019 |

Koska en asunut sillä paikkakunnalla, en saanut puhua.
Olen pari kertaa soittanut sinne ennenkin ja sain apua kriisissä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta!

Vierailija
2/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et sanonut asuvasi sillä paikkakunnalla? Eihän ne sitä mistään pysty tarkistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoivat "odota hetki" eikä kukaan enää tullut linjalle. Eka ja vika kerta.

Vierailija
4/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ihan päivänselvä asia, että esim. Kajaanin kunnan järjestämä ja kustantama kriisipuhelin ei palvele maksutta varsinaissuomalaisten kuntien asukkaita heidän ongelmissaan. Mitä kohtaa tässä ette ymmärrä?

Vierailija
5/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sanonut asuvasi sillä paikkakunnalla? Eihän ne sitä mistään pysty tarkistamaan.

Sanoin että olen tietyllä alueella juuri nyt mutta asun kauempana.

Ja mitä merkitystä sillä on missä asun?

Mitä jos olisin ollut itsetuhoinen?

Vierailija
6/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se ihan päivänselvä asia, että esim. Kajaanin kunnan järjestämä ja kustantama kriisipuhelin ei palvele maksutta varsinaissuomalaisten kuntien asukkaita heidän ongelmissaan. Mitä kohtaa tässä ette ymmärrä?

Tämä ei ollut mikään kunnan kustantama kriisipuhelin. RAY antaa avustusta.

Vierailija
7/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on siedätyshoitoa. Vanha kriisi unohtuu, kun tulee uusi tilalle. Mikä sulla on hätänä?

Vierailija
8/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoivat "odota hetki" eikä kukaan enää tullut linjalle. Eka ja vika kerta.

Kamalaa. Varmaan joku aloittelija siellä vastassa.

Vierailija
9/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kriisipuhelimeen vastannut henkilö ei olisi osannut antaa sulle neuvoja oman paikkakuntasi terveydenhuollon suhteen. Ei siis olisi osannut neuvoa, mihin sun olisi pitänyt kotipaikkakunnallasi hakeutua saadaksesi apua. Jos olit itsetuhoinen, sun olisi kannattanut heti sanoa se samalla kun kerroit olevasi nyt sillä paikkakunnalla, jota varten tämä kriisipuhelinkin oli. Näin hän olisi voinut neuvoa sut lähimpään päivystykseen. 

Vierailija
10/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on siedätyshoitoa. Vanha kriisi unohtuu, kun tulee uusi tilalle. Mikä sulla on hätänä?

Jep. Terveydenhuollossa samaa. Ei anneta aikoja kuin pitkän ajan päähän, jos sinnekään. Kerkeää tulla uusia pahempia vaivoja ja entinen painuu taka-alalle.

Vierailija
11/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso netistä lähin päivystys ja mene sinne ilman mitään puheluita. Jos akuutti hätä, niin 112.

Vierailija
12/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nyt akuuttia hätää. Se apu olisi tullut eilen jos olisin saanut puhua.

Vierailija
13/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Minäkin soitin joitakin aikoja sitten yhdellä kerralla kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen. Tuolloin oli tilanne, että mies ilmoitti haluavansa pikaisesti eron (tyyliin 1 kk sisällä olisi pitänyt muuttaa pois), 1-v pojallamme epäiltiin vaikeaa

ja mahdollisesti piankin kuolemaan johtavaa hermostosairautta ja olin viimeisilläni raskaana. Lisäksi vanhin tytär 15v veti ensikännit (salaa kaverin kanssa) överiksi ja päätyi sairaalaan.

Kuuntelivat hetken kun itkeä tyrskin puhelimessa ja sanoivat että koita jaksaa. Kyllä tuli tunne että nytpä tässä pärjätään.

Kerrattain soitin myös paikalliseen sosiaalipäivystykseen kun nykyinen ex-mies soitti humaluspäissään ja uhkasi tappaa ym hirveyksiä. Tyttären syntymäpäiväjuhlia siinä valmistelin ja romahdin ihan täysin tuosta puhelusta. Noo, aikansa linjalla lässytti joku nuorimies, toivotti lopuksi hyvät päivänjatkot ja teki minusta lastensuojeluilmoituksen johon oli kirjattu että puheluni aiheena oli synnytyksen jälkeinen masennus. Tämmöisestä ei vaan puhelun aikana ollut mitään mainintaa ja viimeisestä synnytyksestäkin aikaa 2 vuotta.

Vierailija
14/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päivystän yhdessä kriisipuhelimessa, joka on tarkoitettu ihan tietyssä elämäntilanteessa oleville tai tietyn ongelman kanssa painiville. Välillä sinne tulee soittoja, jotka ei liity tähän asiaan mitenkään. Meillä on ohjeistus, että ketään ei saa tiputtaa linjoilta, mutta nämä aiheeseen liittymättömät puhelut on pyrittävä katkaisemaan suht nopeasti. Mieluiten niin, että pystyisi tarjoamaan soittajalle jonkun toisen numeron, josta saisi apua, jos mahdollista. Meillä on järjestelmässä valmis listaus monista auttavista puhelimista, ja lisää etsitään vaikka googlaamalla puhelun aikana.

"Kuule, meidän puhelin on oikeastaan tarkoitettu niille, joilla on elämässä XXX. Sun tilanteessa meillä ei oikein ole osaamista, mutta luulen, että YYY:n puhelin voisi olla sulle parempi. Sen numero on 123 ja se päivystää ZZZ. Sun kannattaisi soittaa sinne, niin saisit paremmin apua. Toivottavasti sun tilanteesi helpottaa pian."

Meille tulee niin paljon niitä oikeitakin soittoja, että jokaisen tuollaisen väärän soittajan kanssa käytetty aika on pois joltain, joka hakee juuri sitä meidän puhelimen tarjoamaa apua.

Vierailija
15/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Minäkin soitin joitakin aikoja sitten yhdellä kerralla kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen. Tuolloin oli tilanne, että mies ilmoitti haluavansa pikaisesti eron (tyyliin 1 kk sisällä olisi pitänyt muuttaa pois), 1-v pojallamme epäiltiin vaikeaa

ja mahdollisesti piankin kuolemaan johtavaa hermostosairautta ja olin viimeisilläni raskaana. Lisäksi vanhin tytär 15v veti ensikännit (salaa kaverin kanssa) överiksi ja päätyi sairaalaan.

Kuuntelivat hetken kun itkeä tyrskin puhelimessa ja sanoivat että koita jaksaa. Kyllä tuli tunne että nytpä tässä pärjätään.

Kerrattain soitin myös paikalliseen sosiaalipäivystykseen kun nykyinen ex-mies soitti humaluspäissään ja uhkasi tappaa ym hirveyksiä. Tyttären syntymäpäiväjuhlia siinä valmistelin ja romahdin ihan täysin tuosta puhelusta. Noo, aikansa linjalla lässytti joku nuorimies, toivotti lopuksi hyvät päivänjatkot ja teki minusta lastensuojeluilmoituksen johon oli kirjattu että puheluni aiheena oli synnytyksen jälkeinen masennus. Tämmöisestä ei vaan puhelun aikana ollut mitään mainintaa ja viimeisestä synnytyksestäkin aikaa 2 vuotta.

Ai niin, mainittakoon vielä että tuon ensimmäisen puhelun motiivina oli toive päästä juttelemaan kriisikeskukseen niistä asioista. Mutta kuulemma ei ollut tarpeeksi isosti kriisiä siihen. Olisi pitänyt olla itsetuhoinen.

Vierailija
16/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä päivystän yhdessä kriisipuhelimessa, joka on tarkoitettu ihan tietyssä elämäntilanteessa oleville tai tietyn ongelman kanssa painiville. Välillä sinne tulee soittoja, jotka ei liity tähän asiaan mitenkään. Meillä on ohjeistus, että ketään ei saa tiputtaa linjoilta, mutta nämä aiheeseen liittymättömät puhelut on pyrittävä katkaisemaan suht nopeasti. Mieluiten niin, että pystyisi tarjoamaan soittajalle jonkun toisen numeron, josta saisi apua, jos mahdollista. Meillä on järjestelmässä valmis listaus monista auttavista puhelimista, ja lisää etsitään vaikka googlaamalla puhelun aikana.

"Kuule, meidän puhelin on oikeastaan tarkoitettu niille, joilla on elämässä XXX. Sun tilanteessa meillä ei oikein ole osaamista, mutta luulen, että YYY:n puhelin voisi olla sulle parempi. Sen numero on 123 ja se päivystää ZZZ. Sun kannattaisi soittaa sinne, niin saisit paremmin apua. Toivottavasti sun tilanteesi helpottaa pian."

Meille tulee niin paljon niitä oikeitakin soittoja, että jokaisen tuollaisen väärän soittajan kanssa käytetty aika on pois joltain, joka hakee juuri sitä meidän puhelimen tarjoamaa apua.

No nyt ymmärrän oman tilanteeni pari vuotta sitten. Soitin parisuhteen valtakunnalliseen tukipuhelimeen parisuhdeongelmassa. Vastaaja sanoi, että odota hetki ja sen jälkeen jäin linjalle kuuntelemaan, miten hän puhui jonkun toisen kanssa tämän kriisistä. Siinä 10 minuuttia kuuntelin ja mietin, että tämä on noloa, unohtiko hän, että minä olen täällä, ihan nimeltä mainiten jutteli toisen perheväkivallasta. Lopulta katkaisin itse puhelun, nähtävästi ei-väkivaltainen parisuhdekriisi ei ollut avun arvoinen.

Vierailija
17/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt ymmärrän oman tilanteeni pari vuotta sitten. Soitin parisuhteen valtakunnalliseen tukipuhelimeen parisuhdeongelmassa. Vastaaja sanoi, että odota hetki ja sen jälkeen jäin linjalle kuuntelemaan, miten hän puhui jonkun toisen kanssa tämän kriisistä. Siinä 10 minuuttia kuuntelin ja mietin, että tämä on noloa, unohtiko hän, että minä olen täällä, ihan nimeltä mainiten jutteli toisen perheväkivallasta. Lopulta katkaisin itse puhelun, nähtävästi ei-väkivaltainen parisuhdekriisi ei ollut avun arvoinen.

Meillä on myös ohjeistus, että koskaan ei saa avata kuin yhden puhelun kerrallaan. Jos vastaajia ei ole vapaana, joutuu jonoon, jossa on raivostuttava pimpelipompelimusiikki. Anteeksi siitä!

Jokainen vastattu puhelu hoidetaan asiallisesti ja kyseiseen asiakkaaseen keskittyen. Myös noiden "väärien" puheluiden kanssa menee usein viisi-kymmenen minuuttia, kun yritetään miettiä, mikä olisi oikeampi osoite.

Niin ja jos kuullaan, että on kyseessä itsetuhoinen tai muuten akuutin avun tarpeessa oleva ihminen, niin siihenkin on omat toimintaohjeet. Silloin ei ole väliä, onko juuri meidän kohderyhmää vai ei.

Vierailija
18/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän pitäis olla itsestäänselvää, ihminen joka on kriisissä, ei osaa ajatella selvästi. Silloin kyseinen ihminen pitää ohjata oikealle vastaajalle. Oon yllättynyt tästä ketjusta, ettei se näköjään olekkaan niin itsestäänselvää kriisipäivystäjille.

Vierailija
19/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko joku soittaa kriisipuhelimeen, kun teini juo ensikänninsä? Oikeasti?

Vierailija
20/21 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko joku soittaa kriisipuhelimeen, kun teini juo ensikänninsä? Oikeasti?

Jos oikein tarkkaan katsoit niin oli siinä "vähän" muitakin syitä mainittu. Onneksi löysit sen olennaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi