Puhukaa minulle järkeä, en halua enempää lapsia!
Meillä on neljä lasta, 11-, 9-, 6- ja 4-vuotiaat. Meillä menee hyvin. Mieheni on 35-vuotias, minä 33-vuotias. Lapset ovat ihania. Työni on mielekästä ja palkitsevaa. Aikaa alkaa olla myös omille harrastuksille ja parisuhde voi paremmin kuin koskaan. Ja sitten asiaan...
Aina kun näen raskausvatsan tai vauvan tai aivan pienen lapsen tai vaikka vauvan töppöset kirpparilla, alan haaveilla vauvasta. Raskauteni ovat olleet helppoja ja lapset ovat olleet vauvoina kai helpoimmasta päästä. Toki aika kultaa muistot, mutta pikkulapsiaika oli todella ihanaa. Fantasioissani saisin olla vielä raskaana ja olisi ihana saada hoitaa pientä vauvaa/lasta jne. Kuumeilu on alkoi taas reilu vuosi sitten.
Oikeasti se ei taida olla kovin hyvä ajatus. Vanhimmilla alkaa pian murkkuikä ja se tuo omat haasteensa varmasti. Voisitteko ystävällisesti perustella minulle mahdollisimman kattavasti miksi EN halua tulla enää raskaaksi, ikinä.
Kiitos tuhannesti!
Kommentit (4)
Noh, itse olen sitä mieltä, että jos on voimavaroja, tukiverkkoa, parisuhde kunnossa, taloudellinen tilanne ok, niin miksi ette yrittäisi vielä uutta lasta jos haluatte?
MUTTA sitten voin kyllä muistuttaa faktoista, joiden vuoksi itse en enää tee lapsia, vaikka heitä on vain kaksi ja kaikki asiat kunnossa.
1. Asiat voi muuttua. Mitä jos sairastut vakavasti tai puolisosi?
2. Jos tuleva lapsi olisikin vakavasti sairas tai vammainen?
3. Kaikkea tarvitaan/on sitten enemmän, rahaa, ruokaa, tilaa, tavaraa, vaatetta, harrastuskuskauksia, vanhempainiltoja...
Aivan yksinkertaisesti se, että juuri alat päästä vapaaksi ja haluat ehdoin tahdoin poseen uudestaan. Tuossa kakaralaumassa on jo ihan tarpeeksi elättämistä kunhan muutama vuosi menee. Yksi lapsi 0-18 vuotiaaksi maksaa 150000 ja nykyisin enemmänkin.
Itse kävin tuon saman vaiheen läpi aikoinani. Minulla oli kolme ihanaa lasta, mutta silti vauvat tulivat uniin asti. Jossain vaiheessa vain on hyväksyttävä, että jokin aika on omalta kohdalta ohi. Koskaan ei enää ole raskaana, ei synnytä eikä imetä pikkuista. Se on kauhean vaikea prosessi, jos nainen haluaisi vielä olla pikkuvauvan äiti, edes sen yhden kerran.
Jos kuitenkin järjellä tietää, että perhe on nyt sopiva kooltaan, rahat, aika ja voimavarat riittävät tähän, mutta ei ehkä enempään, luopumisen prosessi on vain käytävä läpi.
Ajattele, jos saat mahdollisimman hankalan erityislapsen. Siinä on sitten koko perheen onnellisuus ikuisesti mennyttä.