Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhtaan pyykin hajuongelma

Vierailija
16.09.2019 |

Mikä homma on tämä?

Koneellinen normaalia 40c pyykkiä (koskee myös esim 60c pyykkiä). Pesty aivan ohjeiden mukaan. Heti kun kone piippaa, laitan pyykit kuivumaan normaalisti, ilmavasti jne. Siirsin telineen jopa pesuhuoneesta olohuoneeseen, vaikka pesuhuonekin on iso, hyvin lämmitetty ja ilmastoitu ja siellä on vuuuosia jo pyykit kuivuneet ongelmitta.
Jo kosteana osa pyykistä haisee ihan helvetin pahalle, imelälle, ummehtuneelle ja ällöttävälle. Sille kuin ne olisi ollut koneessa märkänä pienen ikuisuuden.

Ja tämä koskee samasta koneellisesta vain osaa pyykistä, ei kaikkia. Ongelma on ollut jo viikkoja, ekat haisuvaatteet pestiin useita kertoja, lopulta heitin roskiin koska haju ei lähtenyt.

Osa haisuvaatteista on vain viikkoja vanhoja, osa vanhempia.

Kone on puoli vuotta vanha, pyykinpesuaineet LVn hajuttomia. Kone on pesty jo 90 asteen pesussa sitruunahapolla.

Mitä minä teen?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät liikaa pesuainetta ja se kaikki ei huuhtoudu pois. Kokeile Erisania, se huuhtoutuu parhaiten.

Vierailija
22/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajuton pesuaine saa pyykin haisemaan ummehtuneelle. Vaikka kone olisi puhdas ja pesulämpötila riittävä.

Nyt kaipaan lisäperusteluja tähän.

Tuoksullinenhan voisi toki peittää pyykin hajuja, mutten haluaisi haisevaa pyykkiä jonka hajua olen peittänyt tuoksuilla. Kuitenkin vuosia on meillä hajusteettomat aineet toimineet loistavasti.

Ap

Tähän tulee nyt joltain se vasta-argumentti että et vaan haista kun se oma pyykki on aina haissut pahalle🙄

No en kai minä sitä olisi yhtäkkiä osassa vaatteista alkanut huomaamaan 😅

Lapsen astman ja allergioiden takia hajustetut ei ole meillä vaihtoehto, vaikka myönnän - minä haisuli ja syntinen tykkäisin miedoista tuoksuista 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Adidaksen kolmiraitaverkkareissa on se haju itsessään.

Pese haisevat uudestaan 60 asteessa.

Vierailija
24/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajuton pesuaine saa pyykin haisemaan ummehtuneelle. Vaikka kone olisi puhdas ja pesulämpötila riittävä.

Nyt kaipaan lisäperusteluja tähän.

Tuoksullinenhan voisi toki peittää pyykin hajuja, mutten haluaisi haisevaa pyykkiä jonka hajua olen peittänyt tuoksuilla. Kuitenkin vuosia on meillä hajusteettomat aineet toimineet loistavasti.

Ap

Ei toi pidä paikkaansa. Meillä on pesty hajusteettomilla jotain 20 vuotta, eikä meidän pyykit tai kone haise. Jossain muualla on vika, miksi vain osa vaatteista haisee? Eri käyttäjä, eri säilytystapa tai -paikka likapyykille?

Vierailija
25/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on muuten niin hurja ilmankosteus, että pyykit kuivuu hitaammin. Sekin tekee tunkkasen hajun.

Vierailija
26/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätön edes ideana se, että ratkaisuna haisevan pyykin ongelmaan pidetään hajustettuja pesuaineita. Vähän kuin silloin joskus 1700-luvulla ihmiset hajustivat itseään kun halusivat peittää lian hajun.

Vierailija
27/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiapihit koneet käyttävät tosiaan liian vähän vettä, josta ei Suomessa ole (onneksi) puutetta.  Jos ei pysty valitsemaan normiohjelmaa, niin vajaita koneellisia, vähintään 60 astetta ja jotakin tehokasta pesuainetta, BioLuvil tai Ariel.  Voi sekottaa jauheen sekaan myös nestemäistä, niin pyykistä tulee pehmeämpää ilman huuhteluainettakin.

Vierailija
28/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako huuhtelua pesuohjelmassa on (ks. käyttöohje). Onko koneessa lisähuuhtelupainike ja käytätkö sitä? Kaikki pesukoneet eivät huuhtele riittävän hyvin, mitattu pesutulos voi olla hyvä vaikka huuhtelutulos on huono eli pyykkiin jää pesuainetta. Jossain koneessa saattaa olla vain pari-kolme huuhtelua, kun taas esim. Upo huuhtelee varmaan jotain 6 kertaa pienillä vesimäärillä.

Entä käytätkö nimenomaan kirjopesuohjelmaa vai esim. 40-60 oC siliävien ohjelmia? Jälkimmäisissä on lyhyempi pesuaika ja pyykkiä pitää laittaa pienempi määrä, jotta tulee puhdasta.

Vierailija
29/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko pesuaineen pp.koneen lokeroon vai pesupalloon? Itse laitan aina kaikki jauheista nestemäisiin pesupalloon. Ei jää pyykin pesuaineiden jäämiä putkistoon josta se puhdas vesi tulee ja ottaisi ainetta rumpuun.

Vierailija
30/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesetkö lyhyellä pesuohjelmalla kuten hienopesu? Itsellä oli samaa ongelmaa, mutta poistui kun ryhtyi pesemään synteettiset-ohjelmalla joka louskuttaa kolme tuntia. Lämpötila samat 40 astetta. 

Vierailija
31/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö nestettä vai pulveria?

Itse olen huomannut, että pulverista (ja myös niistä kapseleista) tulee enemmän hajua.. Ja se alkaa nopeasti haisemaan siellä lokerikossa, jos sitä ei putsaa tyyliin joka viikko perusteellisesti.

Hajuongelma lähti, kun rupesin käyttämään nestemäistä pyykinpesuainetta ja laitan siinä pesupallossa.

Vierailija
32/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi myös olla asennuksessa, että jostain syystä ei poista likavettä kunnolla ja se jää pyykkeihin. Mutta kokeilisin eka noita ohjeita, jossa sitä pesuainelokerikkoa ei käytetä lainkaan.

Vierailija
33/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne haisevat vaatteet keinokuituisia paitoja ja treenivaatteita? Keinokuituihin haju voi pinttyä.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/tekniset-treenivaatteet…

Vierailija
34/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poistovesiletku mutkalla ja solmussa miten sattuu tai asennettu/asemoitu väärin?

Vierailija
35/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin desinfiointiainetta joka poistaa sienet, virukset ja bakteerit. Laitan sitä huuhteluainelokeroon. Pyykeistä lähti epämiellyttävät hajut pois. Kokeile sinäkin.

EI biosidejä pyykinpesuun eikä mihinkään!

Ei varsinkaan Sanytolia!

Vierailija
36/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut värit haisee enemmän, esimerkiksi tummat. Tarttuu sitten muihinkin vaatteisiin. Etikkaa pesuveteen ja huuhteluaineeksi. Etikkavedessä liotuskin auttaa. Miedosti hajustettua pyykkietikkaa suosittelen myös ja haisuvaatteiden kuumempaa pesua.

EI MISSÄÄN NIMESSÄ SANYTOLIA!

Yritin joku aika sitten etsiä että mitä ainetta siinä sanytolissa on eikä vastausta löytynyt mistään.

Haastan etsimään!

Vierailija
37/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset vaatteet? Meillä on tuota ongelmaa ollut mustan pyykin kanssa. Välillä ne haisevat kerta kaikkiaan karmealla. Ilmeisesti se väriaine? Auttoi kun vaihtoi pesuainemerkkiä ja jauhetta ei kannata mustien kanssa laittaa.

Etikasta kysymys. Ihanko laimentamattomana sitä laitatte? Miten sen saa jäämään sinne lokeroon?

Vierailija
38/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan etikan pesupallossa pyykin joukkoon.

Vierailija
39/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile puhdistaa nukkasihti ja koneen tiivisteet.

Unohdinkin mainita, että nämä on puhdistettu samalla kun pesin koneen 90 asteessa sitruunahapolla. Kaikki oli puhdasta.

Ja toiselle kysyjälle: pesuaineena hajusteeton nestemäinen LV.

Ap

Mulla tuon hajun teki nestemäinen pesuaine, vaikka puhdistin sitruunahapolla, haju palasi. Vaihdoin pulveriin ja hajut poissa.

Vierailija
40/109 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla vähän mututuntumaa, mutta epäilen elastaanillisten vaatteiden haisevan enemmän.

Varsinkin mustien ihonmyötäisten paitojen kohdalla olen havainnut, että täyspuuvillainen ei niinkään haise vrt. puuvillaelastaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä