Onko hyvä, että tulevaisuudessa kaikki asuvat Helsinki-Tampere-Turku -kolmiossa?
Suomi kaupungistuu ja maaseutu autioituu ja kuolee pois ennakoitua nopeammin.
Lähivuosikymmeninä lähes kaikki Suomessa asuvat asuvat Helsinki-Tampere-Turku -kolmiossa. Valtaosa Suomesta autioituu.
Onko tämä teidän mielestä hyvä juttu?
Ainakin asuntojen vuokrat ja arvot nousevat huimasti nykyisestä tasosta.
Kommentit (27)
itse viihdyin parhaiten kaupungissa jossa asukkaita on noin 50 000-100 000. ei ole ihan pikkukylän kyttäysmeininki, mutta toisaalta asuminen on suhteellisen edullista ja on muitakin pienemmän paikkakunnan etuja. itse olen tässä vähän keskitien kannattaja, ei eli koko maata asuttuna hinnalla millä hyvänsä, mutta en myöskään näe toivottavana vaihtoehtona, että kaikki pakkautuisivat etelä-suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sitä oikeasti haluaisi palata maaseudulle jos on sieltä onnistunut pakenemaan? Se on joku 1%. Itsekin olen maaseudulla kasvanut ja kouluni käynyt ja vaikka työni puolesta olisin voinut palata maaseudulle milloin tahansa, eipä ole tullut pieneen mieleeni. Asuminen pikkukylässä on ihan kamalaa.
Meilläpäin on ihan tavallista, että halutaan palata maalle. Itse kasvoin maalla, jossa talojen etäisyys on enimmäkseen yli kilometrin. Varsinaista kyläkeskusta ei ole. Kukaan ei tiedä asioistani, jollen itse niitä kerro.
Suomen ongelmana on, että meillä valtio ja kunnat olivat monta vuosikymmentä työllistäjinä. Ei pelkästään kuntien ja valtion viroissa vaan kunnat ja valtio omistivat myös teollisuutta ja muuta yritystoimintaa. Kun näin ei enää ole, kunnat ja valtio eivät voi enää päättää, missä nämä yksityisille myydyt yritykset toimivat. Ei voi enää sanella, että tietotekniikkayritys on perustettava Pihtiputaalle vaan pihtiputaalaisen nörtin on perustettava yrityksensä ihan itse sinne.
Monissa maissa - esim Yhdysvalloissa - on ihan normaalia, että mikäli haluaa asua rauhallisella esikaupunkialueella ja silti käydä downtownissa töissä, työmatkaan menee aikaa. Liikenneruuhkassa autossa istuminen on osa sikäläistä kulttuuria. Jos taas haluaa asua ihan maaseudulla eikä ole kuitenkaan maanviljelijä, elintaso on kaupungeissa työskenteleviin verrattuna matala. Hyväksytään se, ettei koti ole hääppöinen (saattaa olla ihan vain asuntovaunu) ja ettei ole mahdollisuutta matkustella edes kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
no kyllä tuohon tulee joku vastareaktio jossain vaiheessa. kun tuolla alueella on tarpeeksi väkeä, sinne ei enää kannata pienituloisen tai edes keskituloisen muuttaa. tämä tilanne on joillakin jo. välillä saa lukea esim. sairaanhoitajista (jotka ei ole ihan pienituloisimpia) joilla ei ole kolmen lapsen yh:na varaa ostaa asuntoa vaan kituuttavat liian pienessä vuokra-asunnossa (ja ei ole oikein mielekästä muuttaa poiskaan, kun suku ja tukiverkot on helsingissä). ei se suurempi kaupunki aina tee autuaaksi. itse uskon kyllä että esim. Oulu pärjää.
En ymmärrä miksi ihmiset kehtaavat asua Turku-Tampere-PK -alueen ulkopuolella ja sitten vielä vingutaan että asunnot ei mene kaupaksi... Aivan hemmetin noloa maalaismeininkiä. Ei Oulullakaan ole enää tulevaisuutta kun Nokia ja Broadcom lähti.
Ehdottomasti myös ilmastosyistä väki pitää keskittää pienelle alueelle ja antaa luonnon elpyä muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kyllä tuohon tulee joku vastareaktio jossain vaiheessa. kun tuolla alueella on tarpeeksi väkeä, sinne ei enää kannata pienituloisen tai edes keskituloisen muuttaa. tämä tilanne on joillakin jo. välillä saa lukea esim. sairaanhoitajista (jotka ei ole ihan pienituloisimpia) joilla ei ole kolmen lapsen yh:na varaa ostaa asuntoa vaan kituuttavat liian pienessä vuokra-asunnossa (ja ei ole oikein mielekästä muuttaa poiskaan, kun suku ja tukiverkot on helsingissä). ei se suurempi kaupunki aina tee autuaaksi. itse uskon kyllä että esim. Oulu pärjää.
En ymmärrä miksi ihmiset kehtaavat asua Turku-Tampere-PK -alueen ulkopuolella ja sitten vielä vingutaan että asunnot ei mene kaupaksi... Aivan hemmetin noloa maalaismeininkiä. Ei Oulullakaan ole enää tulevaisuutta kun Nokia ja Broadcom lähti.
Ehdottomasti myös ilmastosyistä väki pitää keskittää pienelle alueelle ja antaa luonnon elpyä muualla.
Jep. Suomi on yksi pahimpia saastuttajamaita, johtuu siitä että koko maa pidetään asuttuna ja karjataloutta harjoitetaan joka kylässä. Katsokaa myös tätä kuvaa, saaste ei rajoitu ilmaan vaan myös mereen: https://yle.fi/uutiset/3-10891719
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Miksi maaseutua pitäisi pakolla pitää asuttuna? Todella kivaa maksaa syrjäseutujen palveluita verorahoissa että jättitontillisen hehtaarikartanon halunneella maajussilla on neuvola ja postikonttori heti naapurissa kun harvassa kaupunkilähiössäkään niitä löytyy. Ei sitä muissakaan maissa ole koko maantieteellistä lääniä täynnä torppia, keskiajallakin kasvukeskukset ovat aina olleet jokien varrella isommissa kylissä. Kyllä joku vastuu pitää itselläänkin olla siitä jos ehdoin tahdoin haluaa muuttaa keskelle metsää 200 kilometrin päähän kaikesta.
Mitä syrjäseudun palveluja? Olet kateellinen sellaisesta, mitä ei ole olemassakaan. Postikonttoreita supistetaan Postin voiton maksimoimiseksi sellaisissakin paikoissa, joissa ne ovat kannattavia. Se ei liity maaseutuun millään tavalla.
Eiköhän postikonttorit olleet vain ylimalkainen esimerkki. Mielestäni on hulluutta pitää esimerkiksi terveyskeskuksia joissa käy kolme mummoa päivässä tai kirjastoja joissa ei ole niitäkään.
Ihan hyvä ja normaali asia. Ei Kanadakaan ole asuttu paitsi etelärajan tuntumassa.