Epätyypillinen unirytmi
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/4dd40842-ca6f-4221-bb99-783b51797027
Ja tähän vauvoille tarjotaan unikoulua. Aikuisiin ei enää moinen toimi?
Kommentit (14)
Ja nyt hän työkyvyttömyyseläkkeellä?
En nyt ihan tiedä olisiko noin. Mullakin on sitten epätyypillinen unirytmi kun nukun silloin kun väsyttää. Jos aamuvuoro, herään viideltä ja painun illalla yhdeksältä nukkumaan.
Jos iltavuoro, menen puolenyön aikaan nukkumaan ja herään kun herään.
On varmaan ihmisiä joilla rytmi on noin tarkka mutta useimmilla se on vaan tottumiskysymys.
Lomalla tulee valvottua siihen neljään mutta äkkiä taas kääntyy kun arki alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt hän työkyvyttömyyseläkkeellä?
Tuskin ainakaan pistäisi pahakseen
Siis jos toi muuttais sopivammalle aikavyöhykkeelle niin sitten se eläis ihan normiajassa muiden kanssa koska unirytmi on niin joustamaton?
Ei toimi unikoulut aikuiseen, ei koulu- tai työaamurutiinit, ei lastensaanti. Olen aikalailla kuin tuo jutun henkilö. Valvon helposti yli puolenyön mutta tarvitsisin 9h yöunet. Aikaiset aamut ovat tuskaa, olen kuin puolikoomassa vaikka olisin mennyt nukkumaan iltakymmenen jälkeen. Koulussa aamutunnit meni useimmiten aika ohi.
Vielä kun löytäisi työn johon tämä rytmi sopisi. Kirjoittamisesta olen pitänyt aina, mutta tuskin olen bestsellertyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi unikoulut aikuiseen, ei koulu- tai työaamurutiinit, ei lastensaanti. Olen aikalailla kuin tuo jutun henkilö. Valvon helposti yli puolenyön mutta tarvitsisin 9h yöunet. Aikaiset aamut ovat tuskaa, olen kuin puolikoomassa vaikka olisin mennyt nukkumaan iltakymmenen jälkeen. Koulussa aamutunnit meni useimmiten aika ohi.
Vielä kun löytäisi työn johon tämä rytmi sopisi. Kirjoittamisesta olen pitänyt aina, mutta tuskin olen bestsellertyyppi.
Moni aikuinen malttaa mennä ennen puoltayötä nukkumaan niin rytmi elämässä virastoaikojen mukaan. Monesti itsekään en malttaisi kun Netflix ja parisuhde puuhaa mutta ajan kanssa oppinut unen ja rytmin merkityksen
Aivan ihanaa sinulle Salla! Miten onnelliselta näytättäkään, kun saat nukkua, veneillä ja halailla kissaasi silloin kun me muut käymme töissä. : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni aikuinen malttaa mennä ennen puoltayötä nukkumaan niin rytmi elämässä virastoaikojen mukaan. Monesti itsekään en malttaisi kun Netflix ja parisuhde puuhaa mutta ajan kanssa oppinut unen ja rytmin merkityksen
Ja taas yksi joka ei ymmärrä. Aikaiset aamut on lähes aina tuskaa, oli mennyt nukkumaan sitten klo22 tai puolenyön jälkeen. En edes useimmiten saa unta klo22 ellen ole sairas. Aamuisin taas voisin nukahtaa useita kertoja uudelleen, yritän silti välttää torkuttelua herätyskellon kanssa. Suurin osa ei vaan tunnu tajuavan että tämä voi olla ihan luontainen ominaisuus, ei mitään saamattomuutta.
Minulla ei ole netflixejä, eikä onneksi parisuhdettakaan. Ei tarvitse enää kokea häpeää ja kiusaantuneisuutta siitä ettei elä virastoaikojen mukaan/toisen rytmissä. Lapset toki pakottaa nousemaan kun joka päivä kuljen heidän kanssaan päiväkoti- ja/tai koulumatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas yksi joka ei ymmärrä. Aikaiset aamut on lähes aina tuskaa, oli mennyt nukkumaan sitten klo22 tai puolenyön jälkeen. En edes useimmiten saa unta klo22 ellen ole sairas. Aamuisin taas voisin nukahtaa useita kertoja uudelleen, yritän silti välttää torkuttelua herätyskellon kanssa. Suurin osa ei vaan tunnu tajuavan että tämä voi olla ihan luontainen ominaisuus, ei mitään saamattomuutta.
Minulla ei ole netflixejä, eikä onneksi parisuhdettakaan. Ei tarvitse enää kokea häpeää ja kiusaantuneisuutta siitä ettei elä virastoaikojen mukaan/toisen rytmissä. Lapset toki pakottaa nousemaan kun joka päivä kuljen heidän kanssaan päiväkoti- ja/tai koulumatkat.
Teininä käytettiin tuota kukaan ei ymmärrä-argumenttia.
Mun sisäinen vuorokausi on todennäköisesti jotain 25-26 tuntia.
Jos saisin elää ihan hunningolla, niin tuottavin olisin 18-03 tms. Muostan kun asuin vielä yksin, opiskelin jne niin saatoin ryhtyä siivoamaan silloin kun muut yleensä joivat iltateensä ja pöyhivät tyynyänsä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole netflixejä, eikä onneksi parisuhdettakaan. Ei tarvitse enää kokea häpeää ja kiusaantuneisuutta siitä ettei elä virastoaikojen mukaan/toisen rytmissä. Lapset toki pakottaa nousemaan kun joka päivä kuljen heidän kanssaan päiväkoti- ja/tai koulumatkat.Teininä käytettiin tuota kukaan ei ymmärrä-argumenttia.
En käyttänyt kukaan -sanaa. Jotkut aikuisetkaan ei vaan tunnu ymmärtävän asioita jotka ei osu omalle kohdalle.
Jos sisäinen kelloni poikkeaisi rajoittaen/vaikeuttaen elämää en siitä iltapäivälehdessä numeroa tekisi
Itse olin aikoinaan tuollainen, että nukuin aamut ja illat ja yöt valvoin, kunnes koulutin itseni nukkumaan normaaliin aikoihin.
On se mahdollista. Ja jos olisi varoja, niin toivottaisin kaikki nämä, jotka väittävät ettei ole mahdollista kuukauden mittaiseen laboratoriotutkimukseen, jossa osoittaisin miten väärässä he ovat.
Aikuiset hakevat diagnooseja itselleen saadakseen oikeutuksia oman edun nimissä. Pikkulapsilla ja vauvoilla vastaavasta neuvolassa vanhempia syytetään huonosta vanhemmuudesta jos rytmit ei kunnossa