Olen pohtinut Hämeenlinnaan muuttamista, mietin vaan että kannattaako..
Muutin sieltä pois aikoinaan, liki 18 vuotta sitten, kun tuntui niin ahdistavalta pikkukylältä. Silloin ikää oli tietysti huomattavan vähän, joten jalkaa ois varmaan poltellu jättää taakseen mikä tahansa muukin kunta.
No, millaista siellä nykyään on? Kannattaako omistusasuminen, onko töitä tai onko kallista/raskasta pendelöidä Helsinkiin/Tampereelle?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha tuntuisi äkkiseltään houkuttelevammalta vaihtoehdolta.
Haha. Mikäs siellä on niin kauheaa?
Mä oon jääny kaipaan ainutlaatuista vesistöä ja historiallista tunnelmaa. En oo saanu samanlaisia kulttuuriviboja mistään muualta
Ap.
Näin se menee. Nuorena ei kuin halua pois. Sitten vanhempana alkaa muistaa hyviäkin puolia. Näyttelijä Matti Ristinen sanoi hyvin kotiseudusta, alkaa kaivata heimonsa pariin.
Mä oon kyllä viihtynyt todella hyvin. Nuorisolle hiljainen paikka, mutta näin 30+ luontoa ja kulttuuria harrastavalle oikein sopiva kaupunki. Aulanko ja rantareitti! <3 Asunnonkin saa suht edullisesti. Toki entisenä asukkaana osaat valita kaupunginosan hyvin, jos päädyt muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä viihtynyt todella hyvin. Nuorisolle hiljainen paikka, mutta näin 30+ luontoa ja kulttuuria harrastavalle oikein sopiva kaupunki. Aulanko ja rantareitti! <3 Asunnonkin saa suht edullisesti. Toki entisenä asukkaana osaat valita kaupunginosan hyvin, jos päädyt muuttamaan.
Juu tiedän kyllä Hämptonin no-go zonet ;)
Kyllä mä luulen, että mulle riittäis aivan hyvin kaupungin menotarjonta. Ei sitä täällä pk-seudullakin mitenkään ihmeemmin jaksa töiden lisäksi riennoissa laukata. Kaipaan lyhyitä välimatkoja, järviä, Aulangon puistometsää, harjuja ja lukuisia uimarantoja..
Laitoin jo työhakemuksen menemään, saas nähdä..
Hämeenlinnassa on kyllä potentiaalia ja paljon hyvää, mutta päätökset vievät välillä poispäin siitä "hyvä arki asuu Hämeenlinnassa" -mantrasta. Kovasti mietitään rakentamista, pysäköintiratkaisuja jne. mutta samaan aikaan lapsia tungetaan jättimäisiin päiväkoteihin ja kouluihin ja ne jotka kokeellisilta oppimisympäristöiltä säästyvät, joutuvat toimimaan sisäilmaongelmaisissa tiloissa tai väistössä.
Peruspalvelut kuntoon ja elinvoimaa tapahtumien kautta, niin arki Hämeenlinnassa alkaa oikeasti houkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa on kyllä potentiaalia ja paljon hyvää, mutta päätökset vievät välillä poispäin siitä "hyvä arki asuu Hämeenlinnassa" -mantrasta. Kovasti mietitään rakentamista, pysäköintiratkaisuja jne. mutta samaan aikaan lapsia tungetaan jättimäisiin päiväkoteihin ja kouluihin ja ne jotka kokeellisilta oppimisympäristöiltä säästyvät, joutuvat toimimaan sisäilmaongelmaisissa tiloissa tai väistössä.
Peruspalvelut kuntoon ja elinvoimaa tapahtumien kautta, niin arki Hämeenlinnassa alkaa oikeasti houkuttaa.
Joo toi toriparkkisekoilu on kyllä yks, joka pistää miettimään. Jos päätöksenteko on tota luokkaa, että kaupungin varoja hassataan näin, niin mikä vaikutus sillä on veroprosenttiin..? Ymmärtääkseni muutama muukin hanke aiemmilta vuosilta sakkauttanut kaupungin taloutta, joten vähän kahden vaiheilla olen, kannattaako sinne kiinnittyä ihan omistusasumisella..
Ap.
Huoltosuhde on Suomen mittakaavassa jo nyt haastava.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton huoltosuhde? :D Olen alle 4-kymppinen, joten ei semmosia tartte tässä vaiheessa vielä miettiä.
Ap.
Ota alkuun vuokrakämppä ja katsele rauhassa jäätkö vai et
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton huoltosuhde? :D Olen alle 4-kymppinen, joten ei semmosia tartte tässä vaiheessa vielä miettiä.
Ap.
Täh? Juuri sinuahan se koskettaa. Huoltosuhde tarkoittaa, montako työssäkäyvää kunnassa on työelämän ulkopuolella oleviin (lapset, opiskelijat, työttömät, sairaat, eläkeläiset) nähden. Ja noiden työssäkäyvien osaksi jää maksaa esim. enemmän veroja, jotta kaikista saadaan pidettyä huolta.
Hyvin pärjäävissä kunnissa on paljon työtä ja työikäisiä, Hämeenlinnassa päinvastoin.
Mikä on HML:n MA TU tilanne? Onko turvallista vai onko paljon maaseudun tulevaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Mikä on HML:n MA TU tilanne? Onko turvallista vai onko paljon maaseudun tulevaisuutta
Katukuva on värikäs. Ja tarhasta tai koulusta riippuen jopa joka kolmas lapsesi kaveri voi olla monikulttuurinen.
Ja HPK on huipulla oleva jääkiekkojoukkue
Itsemurha tuntuisi äkkiseltään houkuttelevammalta vaihtoehdolta.