Kävin hampaiden röntgenissä ja nyt sain tietää olevani raskaana!
Kävin viikko takaperin hampaiden röntgenkuvassa. No tänään tein positiivisen raskaustestin, kun menkat ovat 3 päivää myöhässä, mikä on tosi epätavanomaista minulle.
En tosiaan osannut ajatella olevani raskaana, koskae mme ole yrittäneet lasta ja ehkäisy on ollut käytössä koko ajan.
Siellä röntgenhuoneessa ja lappuja joka puolella, että "Oletko raskaana? Ilmoittaudu henkilökunnalle!" eli selvästi röntgenellä on jotain haittavaikutusta sikiöön.
Voiko sitä haittaa olla jo näin aikisessa vaiheessa? Menkat siis nyt 3 pv myöhässä eli onko tämä nyt siis raskausviikko 4. Hirveä olo tuli tuosta!
Kommentit (10)
Hammaskuvauksessa on tosi pieni säteilyannos eikä se kohdistu lähellekään sikiötä, eli ihan huoletta saat olla. Vaikka raskaana olevasta otettaisiin lantiokuvat, silloinkin riski sikiölle on ihan olemattoman pieni, mutta silti laskennallisesti suurempi kuin ilman kuvaa. Itse en tajua miksi sitä raskausasiaa niin hirveästi korostetaan. Ehkä se on peruja jostain 50-luvun röntgenlaitteista, jotka on säteilleet sata kertaa nykyisiä enemmän.
CT-kuvauksessa annokset sitten ovatkin jo isompia ja kohdistuvat monesti vartaloon.
Rauhassa vaan, ei haittaa. Mulla on raskaana otettu usea thorax (keuhkokuvia) keuhkokuumeen takia ja lapsi oli terve. Tuolloin pelkäsin kuvia mutta lääkäri selitti että yksi keuhkokuva vastaa yhtä lentomatkaa eli lentokoneessa saat saman säteilyn kuin kuvasta. Ainoa ”vaarallinen” on ct eli tomografiakuva.
Vierailija kirjoitti:
Rauhassa vaan, ei haittaa. Mulla on raskaana otettu usea thorax (keuhkokuvia) keuhkokuumeen takia ja lapsi oli terve. Tuolloin pelkäsin kuvia mutta lääkäri selitti että yksi keuhkokuva vastaa yhtä lentomatkaa eli lentokoneessa saat saman säteilyn kuin kuvasta. Ainoa ”vaarallinen” on ct eli tomografiakuva.
Miten tt-kuva eli viipalekuva voi olla vaarallisempi kuin magneetti- tai röntgeni???
Kävin elämysmatkalla Tsernobylissä ja nyt sain tietää olevani raskaana...
En tiedä kuinka paljon säteiluä hammasröntgenistä saa. Kerran kävin hamnaslääkärissä ja otettiin röntgenkuva ja ihana, tosi huolehtivainen espanjalaistaustainen hammaslääkäri kovasti kyseli ennen kuvan ottamista että en kai vaan ole raskaana. No en ollut mutta vatsa pullottaa ylipainon takia, ehkä se näytti diltä kuin olisin raskaana :)
Eikö sulle puettu lyijyessu päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tt-kuva eli viipalekuva voi olla vaarallisempi kuin magneetti- tai röntgeni???
Magneettikuvauksessa ei ole säteilyä. Tt-kuvassa otetaan monta sataa yksittäistä röntgenkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ct-kuvauksessa kuvattavaa kohdetta valaistaan röntgenillä paljon pidempään kuin yksittäisen röntsenkuvan ottamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ct-kuvauksessa kuvattavaa kohdetta valaistaan röntgenillä paljon pidempään kuin yksittäisen röntsenkuvan ottamisessa.
Ei. Vaan otetaan satoja erillisiä yksittäisiä röntgenkuvia ja ne yhdistellään kokonaismallikso. Tietokonetomografia on satakertainen säteily tavalliseen yhteen rtg kuvaan verrattuna.
Eli siis röntgen olisi ollut rv 3 eli ihan reilun viikon päästä hedelmöittymisestä. Ap