Suututtaa tunaroiva lapsi
Ahdistun, kun lapsi on onnettomuusherkkä, enkä ehdi suojelemaan häntä! Toinen lapsi on varma ja nopea ja toinen hidas ja kömpelö kaikessa tekemisessä.
Minä nopeana ihmisenä ehdin kiljahtamaan varo ja joudun kärsimään siitä, kun en ehdi estämään pian tapahtuvaa ja näen hidastettuna filminä silmissäni kaikki kauhuskenaarioni. Vakavammat tapaturmat olen onnistunut ehkäisemään, mutta sellaisia pieniä usein sattuvia en. Näitä pieniä tapahtuu usein vain toiselle lapselle ja toislelle vain väsyneenä.
Ei ole helppoa kasvattaa hidasta ja samalla kömpelöä lasta. Lapsi oikein kerää epäonnistumisen kokemuksia ja en voi olla pahentamatta tilannetta, vaikka tarkoitukseni on suojella. Minun on vaikeaa edes uskoa, että hän onnistuu aina uudestaan kompastumaan esim jopa kengännauhoihinsa, vaikka olen sanonut, että ne on solmittava ja odotan aina, että ehtii solmimaan!
Minun on myös vaikeaa hyväksyä, jos minua haukutaan hysteeriseksi vain, koska olen nopeampi kuin keskivertoihmiset! Miksi ei saisi olla nopea, tarkka ja paras, kun pitää suorittamisesta? Lapsilta ei saa vaatia liikaa suorittamista, mutta se että aikuisilta vaaditaan hitautta ja epävarmuutta on jo hölmöyttä! Isäni vaati minulta lapsena ripeyttä ja se ei ollut liikaa vaadittu, kun pidin itsekin siitä, että pystyin parempaan.
Tämä aloitus oli provo, mutta totta on toinen puoli:)
Kommentit (6)
Alku oli hyvä, mutta viimeinen kappale veti koko homman plörinäksi.
Jonkinlaista henkistä exhibitionismia ilmeisesti tuo: Hei kattokaa kaikki, mää oon idiootti!
Aloitus kuvaa mielialojani, kun siedän lapsen hitaampaa kehittymistä, joka ei todennäköisesti koskaan tule johtamaan huippuurheilijoille sopivan fyysisen kehonhallinnantason saavuttamiseen. Lapsen lahjakkuudet ovat aivan muualla kuin karkea- ja hienomotoriikassa!
ap
Et ole "nopea, tarkka ja paras". Jos olisit, niin sinulla ei olisi tuollaisia ongelmia. Sen sijaan olet vajaaälyinen.
Ap ihminen on usein semmoinen millaisena häntä pidetään. Suhtaudu positiivisesti, kiitä ja kannusta. Ihminen jota kannustetaan tekee usein saman asian paremmin. Älä kritisoi lasta. Kaikista ei tarvitse tulla eivätkä haluakkaan "huippu-urheilijaksi". Kaikilla on omat vahvuutensa.
Onneksi oli provo. Kerkisin jo säikähtää.