Mitä korkealla moraalilla tarkoitetaan?
Kommentit (9)
Esim. sitä, että löydetty lompakko palautetaan poliisille eikä toimita varkaana.
Jos näkee että joku 5v tyrkätään ulos junasta liputta matkustamisesta, ei jää istua pällistelemään penkilleen vaan jää tarpeen vaatiessa itse pois junasta odottamaan lapsen kanssa että huoltaja tai poliisi tulee paikalle.
Suomi on vain sen takia turvallinen ja hyvä maa koska täällä on pääsääntöisesti asunut enemmän korkeamoraalisia ihmisiä kuin elukoita. En soisi tätä perusturvaa romutettavan. Suomalainen mentaliteetti ja perimä on tässä mielessä globaalisti uniikkia, yhtä tunnollisia ihmisiä ei löydy kuin jostain Japanista.
Joillakin on ihmisillä on syvempi sisäinen ääni, joka ohjaa valintoja. Miellän tämän moraaliksi. Tämä koskee ihmissuhteita ja omaisuutta.
Miellän löyhäksi moraaliksi pettämisen, huijaamisen ja kaikenlaisen kieroilun.
Löyhä moraali saa ihmisen toimimaan niin kuin katsotaan parhaaksi itselle kussakin tilanteessa.
Sitä, että toimii oikein silloinkin, kun kukaan ei näe ja jopa vastoin omaa etuaan. Tekee oikein, vaikka tietää joutuvansa itse hankaluuksiin.
Suurin osa ihmisistä tekee oikein lähinnä siksi, että on pakko eli rangaistuksen ja kiinnijäämisen pelossa. Ja todella harva asettuu itse alttiiksi noudattaakseen korkeita ihanteita.
Korkea moraali oli esimerkiksi ihmisillä, jotka henkensä kaupalla piilottelivat juutalaisia natseilta.
Korkea moraali on juurikin sitä ettei ajattele aina yksinomaan omaa etuaan ja mene sieltä, missä aita on matalin. Vaan että pyrkii auttamaan apua tarvitsevia, ajattelemaan asioita muidenkin näkökulmasta, yrittää tehdä oikein vaikka se olisi vaivalloisempaa ja pitää huolen siitä että omat sanat ja teot eivät ole ristiriidassa.
Korkean moraalin omaavalla ihmisellä on omatunto ja se on myös puhdas.
Ihminen, joka ajattelee itse olevansa moraalinen, usein pitää korkeamoraalisena ihmisenä sellaista, jolla on täsmälleen sama moraali kuin hänellä itsellään. Vaikka ei itse toimisikaan aina sen oman moraalinsa mukaisesti.
Se tarkoittaa, että tekee oikein sellaisissakin tilanteissa, joissa olisi kiusaus tehdä väärin. Eli vaikka hyötyisi itse tai voisi hyödyttää läheistä sillä, että tekee väärin, niin korkeaa moraalia on se, että tekee silti oikein.
Henkilön moraalia voi arvioida vain hänen tekemiensä valintojen kohdalla, kun taas vahingot eivät kuulu moraalin arvioinnin piiriin. Esim. jos joku tarjoilee sukujuhlissa ja tahallaan läikyttää kahvia ärsyttävän sukulaisen syliin, niin se on huonoa moraalia. Jos taas joku vahingossa läikyttää kahvia toisen päälle, niin se ei kerro hänen moraalistaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Korkea moraali on sielun kuuntelemista.
Se on niinku korkeemmalla kuin alhainen moraali.
Sitä, että on korkea moraali.