Vauvakuume ja "nuori"
Mulla on ollu vauvakuume tässä muutaman viime vuoden ajan ja se on vain vahvistunut tässä lähiaikoina. Olen siis 18-vuotias, ensi keväänä valmistuva ylioppilas. Avopuolisoni/Kihlattuni on 19-vuotias ja hän on jo työelämässä. Olemme tunteneet jo 5vuotta, joista ollaan seurusteltu reilu 3 vuotta.
Olen yrittänyt keskustella hänen kanssaan vauvakuumeestani ja en ole saanut vastaukseksi juuta enkä jaata. Eräs tuttavani sai tässä hiljattain lapsen ja minusta tuntuu että se vain kasvatti tunnetta sisälläni, että minäkin haluan olla äiti ja kokea sen rakkauden ja kasvatuksen ilon minkä se tuottaa.
Myöskään en ole vielä varma mitä haluaisin opiskella lukion jälkeen, ja tämä asia ehkä mieltäni painaa eniten. Joka paikassa tunnutaan painottavan sitä koulutuksen tärkeyttä, mutta mitä jos koulutuksesta huolimatta niitä töitä ei saisikaan.
Sen olen päättänyt että tulevat lapseni hankin alle 25-vuotiaana. Mutta onko se väärin jos haluaisin lapsen jo nyt?
Kommentit (7)
Mene ensin vaihtamaan kaverisi vauvan vaippaa ja heräämään öisin vauvan itkuun. Luulen, että sinulla on aika vaaleanpunaiset lasit päässäsi asian suhteen.
Ensin vähintään opiskelupaikka. Ihan oikeasti. Olet tosi nuori. Mitä jos eroatte ja olet kohta yksinhuoltaja ilman koulutusta?
Itse sain lapsen lukiossa, korkeakouluopinnot suoritin pienen lapsen äitinä. Opiskelu ei sen rankempaa ollut lapsen kanssa kuin työelämäkään, tein jopa töitä opintojen ohella.
Huonoja puolia kavereiden kaikkoaminen ja ulkopuolisten paheksunta.
Pystyyhän sen koulutuksen hankkimaan lasten teon jälkeenkin mutta kannattaa miettiä miten tulee taloudellisesti toimeen.
Vauvakuume on ehkä huonoin mahdollinen syy hankkia lapsi. Sinulla ei ole vielä henkisiä eikä taloudellisia edellytyksiä vastata toisesta ihmisestä.
Aivojesi kehitys on vielä täysin kesken. Jopa miesmakusi todennäköisesti muuttuu aivojen aikuistumisprosessin aikana. Ja se kestää sinulla vielä vähintään 5 vuotta.
Yritä nyt ensin päättää ja hankkia se koulutus. Ei se lapsen kanssakaan ole mahdotonta, mutta hyvin paljon hankalampaa. Sinä voit auttaa tuttavaasi vauvanhoidossa, niin saat siitä tuntumaa. Monella nuorella kaverit kaikkoavat ja siinä sitä on yksin illat kotona, kun kavereilla on muuta elämää. Kiva, että sinusta on hänelle apua.