Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Maidonnousu"

30.05.2006 |

Hei!

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka pitkän ajan kuluttua synnytyksestä voi maito vielä nousta rintoihin....vastailkaa mahdollisimman innokkaasti, olis mukava lukea kokemuksia =)..ite täällä oottelen!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni 6 päivää, toisella muistaakseni 3 tai 4. Äitini onneksi mainitsi, että hänellä oli noussut maito tosi myöhään, muuten olisin varmaan ollut aivan ihmeissään, että mitäs nyt? Annoin alussa lisämaitoa tarpeen tullen ja kun maito nousi, niin helpotti huomattavasti. :)

Vierailija
2/8 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minä jouduin pitkän aikaa lisäilemään maitoa pumppaamalla ja imettämällä. Lisämaitoakin jouduin antamaan muutaman päivän ikäisestä alkaen, koska vaipat olivat kuivempia kuin olisi pitänyt.(annoin pieniä tilkkoja kerrallaan, jotta vauva jaksaisi taas imeä rintaa...) Eli itse en osaa edes sanoa, milloin minulla on maito noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika joutui olemaan osastolla pari ekaa vuorokautta ja siitä että hän tuli meille vierihoitoon meni vielä pari vuorokautta siihen että maito nousi. Meille neuvottiin kikaksi, että mahdollisimman paljon ihokontaktissa vauvan kanssa ja nännien nypeltäminen kun vauva ei ole paikalla (sitä mun piti tehdä kun ooteltiin poikaa luoksemme) ja tietty se että äiti ei syötä pullosta vaan pelkästään isä.. =)

nemma&poika 3,5 kk

Vierailija
4/8 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maito nousi 2,5 vuorokautta synnytyksestä ja sitten sitä tulikin todella reilusti koko sen ajan kun täysimetin, eli 4 kk.

Vierailija
5/8 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoimme vaaville elinpäivät 2-8 jonkin verran lisämaitoa, koska vaikka maitoa tulloinkin joitain pisaroita tuli, niin eihän se raukan masua täyttänyt.

meillä homma ei ainakaan ollut kiinni vierihoidosta tms. heti synnytyksen jälkeen poika oli kanssani vierihoidossa, kahden sairaalapäivän jälkeen kotiuduttiin ja samoin tein nukuimme perhepedissä yms. + poika roikkui pitkiä aikoja (ja usein) rinnoilla.

en missään vaiheessa ajatellut, että maito ei nousisi lainkaan, olin onneksi niin pökerryksissä, että sinnikkäästi vaan annoin pojan olla tissillä, vaikka paljoa ei sieltä irronnutkaan.

luulen, että mulla oli aineenvaihdunta niin megasekaisin synnytyksestä (tippaa, lääkityksiä yms.) olin mm. ihan megaturvonnut, että maito ei vaan noussu aiemmin.

no kun sitä maitoa sitten rupesi tulemaan, niin sitä tosiaan sitten tuli. seuraava ongelma oli sitten suihkutissit....

Vierailija
6/8 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

77mm:

maito nousi 2,5 vuorokautta synnytyksestä ja sitten sitä tulikin todella reilusti koko sen ajan kun täysimetin, eli 4 kk.

Mulla myös näin :)

Imetin kaikenkaikkiaan reilu 7 kk. Lopettaminen oli helppoa, kun poika vierotti itsensä rinnalta; olisiko maidontulo tyrehtynyt sen verran, että kelpasi vain öisin ja sitten lopulta ei enää silloinkaan..

Vierailija
7/8 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin oli ihan oikeat tiedot ja opit käytössä. Esim. sairaalassa viettämäni kahden vuorokauden aikanakin vauva oli käytännössä koko ajan vierelläni ja rinta suussa, jos vessakäyntejä ja ruokailujani ei lasketa. Minulla vaan jostain syystä ei maito nouse, sama juttu oli myös esikoiseni kanssa. Harmi vaan, että esikoinen ei jaksanut lisäillä maitoa yhtä hartaasti ja kärsivällisesti kuin nuorimmainen, joten hänen kanssaan imetys jäi vain osittaisimetykseksi, kuopuksen kanssa siis pääsin jossain vaiheessa täysimetykselle, mutta maitoa ei koskaan ole tullut liiaksi.

Vierailija
8/8 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taaperoista ja odottajista vierailen ja pisti kysymyksesi silmään.. Mullahan ei meinannut millään nousta maito (vaikka kieltoja vastaan jo synnärillä lapsi oli kutakuinkin koko ajan tissillä), mihin saattoi vaikuttaa tosin kova veren- ja nesteen hukka, alhainen hb.. istukkaakin oli vissiin jäänyt vähän tuonne kohtuun (ja vaikka mitkä syyt, joita henkilökunta ei tuolloin ammattitaidottomuudeltaan ymmärtäneet ja sättivät minua maidon huonosta tulosta +antoivat luvatta ja komensivat antamaan kotonakin korviketta).

Sitten, kun pääsin kotiin, en muuta tehnytkään juuri kuin vain maannut lapsen kanssa melkein nakuna vällyjen alla " pesässämme" lähekkäin ja imettelin - mies kävi sitten syöttämässä minua ja tuomassa juomista. Korviketta annoimme tasan kaksi päivää (muistaakseni), lapsi tuli todella sairaaksi, joten kun pelkäsimme korvikesairauskierrettä ja lapsen kiduttamista, niin jätimme korvikkeen pois -> uusia ei testattu -> imetin kuin hullu tissit verillä ympäri vuorokauden..

Kaikesta tästä huolimatta mielestäni maito nousi kunnolla vasta viikon päästä tai vähän myöhemmin. Juuri sillä tavalla, että terkkarin käydessä kotikäynnillä oli ruiskuamalla tullut muutama hassu päivä ja yli-aikainen tyllerö tankannut kiiruusti itsensä ennätysmäiseen painonnousuun, jota terkkari kovasti hämmästeli eikä ollut uskoa! ; ) Ja siitä lähtien ongelmat olivatkin päinvastaisia.. suihkutissejä, rintaraivareita etc.

Toista odottelen ja vähän tuo imetyskin jännittää siitäkin huolimatta, että esikoinen (nyt 3v.) tällä erää näyttäisi pitävän tuon maitotarjoilun yllä heinäkuun puolivälissä olevaan laskettuun aikaan asti.

Ja nousta imetys" ongelmista" .. 9kk täysimetyksen ja hyvin runsaan imetyksen (joka tosiaan edelleen jatkuu) kokemana voin kertoa, että lapsemme ensimmäisen elinvuoden aikana tuli käytyä kahta ongelmaa lukuunottamatta (sammas ja joku toinen, jota en nyt muista) kaikki läpi. Sitten ongelmat loppuivat kuin seinään lapsen ollessa vuoden ikäinen ja itsekin osatessa ja ollessa tarpeeksi iso hallitakseen tissejä ; ). Minä puhuisinkin ongelmien sijasta aloitusongelmista, mutta monethan lopettavat imetyksen/imetys loppuu ennen kuin se on alkanutkaan! (Pst. Meillä muuten tiheänimunkausia ollut niin pitkään kuin imetystäkin - niiden luonne vaan muuttuu (esim. ei tarvitse aivan tuntitolkulla roikkua tississä yli vuosikkaan saati isomman imijän) lapsen kasvaessa!)

Muistathan syödä ja ennen kaikkea juoda tarpeeksi? Itselläni meni litratolkulla (ja menee edelleen) nestettä vuorokaudessa. Jos alle 4 litran menee, niin sitten radikaalisti maidon tuotanto vähenee/loppuu..! - Ja noin erityisesti juuri silloin ensimmäisen vuoden aikana, kun elimistö vielä totutteli ko. hommaan!

Anteeksi romaani : ), mutta toivon sen jotakuta/joitakuita imetyksen parissa ähertäviä auttavan!

- Tiina -