Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet jos raskaana oleva saattaa juoda esim. ruuan kanssa lasin viiniä päivässä

Vierailija
09.09.2019 |

Hyväksytäänkö sitä nykyään ollenkaan? Mitkä ovat suositukset asiasta ns viinimaissa, Espanjassa, Italiassa, Ranskassa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana ei juoda mitään muuta kuin vettä ja tuoremehua. Kahvinkin ihan mielelläni jätin pois.

Laadukas viinilasillinen sopii ruokajuomaksi vain jos ei ole raskaana. Ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa tässä asiassa.

Haluatko edes minimaalista riskiä siitä että lapsesi elää Fas-henkilönä seuraavat 90 vuotta?

Kaikki nämä tutkimukset FAs-lapsista perustuu siihen, että nainen on juonut kunnolla koko raskauden ajan, siis oikeasti päissään. Se, että juo pienen lasin kerran kuukaudessa ruoan kanssa, ei siis ole mitään tekemistä tämän kanssa. 

Vierailija
22/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarelleni määrättiin konjakkiryyppy päivässä 1973 Mikkelissä.

Odotti lasta ja keskenmenon vaara oli koko ajan. Kohdunsuu oli köytetty, ja lääkäri uskoi, että konjakkiryyppykin auttaa pitämään lapsen. Lapsi syntyi muistaakseni seitsenkuisena, painoi 1 kg 700g.

Jäi henkiin ja voi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Italiassa. 

Täällä raskaanakin olevat juovat viiniä aterioilla, mutta pitäytyvät yhdessä lasillisessa. Kuten täällä muutenkin otetaan hillitysti. 

Että ehkä vähän turhaa hysteriaa koto-Suomessa asian ympärillä. Mutta kai se juoppokulttuuri vetää ääripäihin. 

Mä en edes tykkää juoda alkoholia aterialla, joten asia ei todellakaan hiertänyt mieltä. Jossain juhlissa olisi ollut kiva vähän kilistellä kuppia, mutta pitäydyin kokonaan. Parempi aina näin. 

Vierailija
24/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaana ei juoda mitään muuta kuin vettä ja tuoremehua. Kahvinkin ihan mielelläni jätin pois.

Laadukas viinilasillinen sopii ruokajuomaksi vain jos ei ole raskaana. Ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa tässä asiassa.

Haluatko edes minimaalista riskiä siitä että lapsesi elää Fas-henkilönä seuraavat 90 vuotta?

Kaikki nämä tutkimukset FAs-lapsista perustuu siihen, että nainen on juonut kunnolla koko raskauden ajan, siis oikeasti päissään. Se, että juo pienen lasin kerran kuukaudessa ruoan kanssa, ei siis ole mitään tekemistä tämän kanssa. 

No joo..  Varsinaiset FASD-lapset synytvät rapajuopoille. Ihan tilastoja asiasta voi googlata.

Aina kuitenkin voi jäädä epäilys lapsen ongelmaisuudesta. Oliko se viinilasillinen vai vaarallinen pähkinä. Vai se pesuaineen huuru? 

Kävelinkö pari kertaa vilkkaasti liikennöidyn kadun varressa kevätpölyn aikaan ja mitä vielä. 

Vierailija
25/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä nykytilanteesta. 

Mutta olin 80-luvulla Ranskassa au-pairina. Perheen äiti oli raskaana ja muutama ystävänsäkin. 

Joivat viiniä kyllä päivittäin eikä se yhteen lasiin päivässä jäänyt. Kiinnitin huomiota myös ravintoloissa, ihan näkyvästi raskaana olevat ottivat viiniä.  Olin itse raskaana v. 2000 ja 2006 välillä ja täällä se kyllä oli niin paheksuttavaa, etten missään tapauksessa olisi ainakaan julkisilla paikoilla juonut yhtä oluttakaan. 

En sitten tiedä onko Ranskassa enemmän kehityshäiriöisiä kolme -neljäkymppisiä kuin täällä? 

Ei ainakaan juttua ole ollut. 

Suomessakin taidettiin vielä 80-luvulla suositella konjakkia ennenaikaisiin supistuksiin.

Vierailija
26/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että lasi viiniä joka päivä on hyväksi kenellekään.

Jos olet tullut raskaaksi ja ensimmäinen asia mitä mietit on tämä, hakeudu AA:han.

Tsemppiä.

Mun lapsentekopäivät on jo takanapäin, voit rauhoittua. Ap

Vierailija
27/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olin 80-luvulla Ranskassa au-pairina. Perheen äiti oli raskaana ja muutama ystävänsäkin. 

Joivat viiniä kyllä päivittäin eikä se yhteen lasiin päivässä jäänyt. Kiinnitin huomiota myös ravintoloissa, ihan näkyvästi raskaana olevat ottivat viiniä.  Olin itse raskaana v. 2000 ja 2006 välillä ja täällä se kyllä oli niin paheksuttavaa, etten missään tapauksessa olisi ainakaan julkisilla paikoilla juonut yhtä oluttakaan. 

En sitten tiedä onko Ranskassa enemmän kehityshäiriöisiä kolme -neljäkymppisiä kuin täällä? 

Suomessakin taidettiin vielä 80-luvulla suositella konjakkia ennenaikaisiin supistuksiin.

Ainakin 70-luvulla ihan yleisesti eli varmasti vielä joku lääkäri on vielä 80-luvullakin. 

Äitini siemaili v. 74 viimeiset kaksi kuukautta pari viinapaukkua per ilta ihan lääkärin määräyksestä. On siis itse kertonut. 

Olen ihan normaali :D

Vierailija
28/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu just lomalla ollessaan joi pienen tilkan viiniä kerran pari päivässä lounaalla ja/tai illallisella.

Vierailija
29/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on sikiölle vaarallinen keskushermostoon vaikuttava myrkky. Turvallista rajaa ei ole missään todettu.

Vierailija
30/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juo lasillisen kuukaudessa 9kk ajan, se tekee 9 lasillista. Jos juo lasillisen päivässä - kuten aloitusviestissä pohdittiin - se tekee 270 lasillista. Ihan kunnon juomiselta tuntuu mielestäni tuo määrä, vaikka ei siitä yhdestä lasista päivässä päihtyisikään.

Vierailija
31/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaanaolevalle nollatoleranssi alkoholille. Turvallista rajaa ei ole.

Vierailija
32/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa olla juomatta edes sitä yhtä lasia 9 kuukauden ajan? Aika kova riippuvuus tai välinpitämättömyys saa olla.

Vierailija
33/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiva jos lapsella jossain vaiheessa elämäänsä todetaan jotain häiriötä käyttäytymisessä, sairauksia, allergioita, vaikeuksia tms. Voi miettiä loppuelämän ajan johtuiko nuo oireet raskausajan viinilasillisista tai tupakoinneista?

Vierailija
34/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns viinimaissa syntyy paljon fasd lapsia. Kyllä tuosta on juttua ollut.

Vierailija
35/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo..  Varsinaiset FASD-lapset synytvät rapajuopoille. Ihan tilastoja asiasta voi googlata.

Aina kuitenkin voi jäädä epäilys lapsen ongelmaisuudesta. Oliko se viinilasillinen vai vaarallinen pähkinä. Vai se pesuaineen huuru? 

Kävelinkö pari kertaa vilkkaasti liikennöidyn kadun varressa kevätpölyn aikaan ja mitä vielä. 

Fasd on laaja joukko erilaisia ongelmia. Niihin ei tarvita rapajuoppoutta. Ei ole mitään turvallista määrää alkoholille. Fas on vaikein muoto ja siihen yleensä äidin on pitänyt juoda jo paljon. Luepa itse tarkemmin.

Vierailija
36/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko alkoholintonta vai ei, mutta itse pysyisin vain vedessä, maidossa ja jos joskus nyt viikonloppuna juo cocacola, niin siinä se.

Vierailija
37/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fas on vain yksi fasdin taso. Lukuisiin fasd oireyhtymiin riittää kyllä se lasillinen kerran kuukaudessa. Jos äiti juo viiniä, myös sikiö juo.

Vierailija
38/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juomahimot noin kovat?

Vierailija
39/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma ettei pysty olemaan 9kk ilman alkoholia, ja vaikka olisi alkoholitonta, jättäkää se lapsi tekemöttä jos ne juomat on teille niin v*tun tärkeitä. Koska alkoholitonkin juoma voi tehdä sekä sulle, että vielö enemmän sille lapselle haittaa. Sehän maistelee ruokia jo sinun mahassasi, ja joutuu ottamaan vastaan kaiken mitä syöt ja juot. Eli et syö ja juo vain itseksesi, vaan lapsesi saa siinä samalla kun se on sisälläsi. Kaikki ravinto menee myös sille, joten älkää sivuuttako asioita, joista voi sitten myöhemmin koitua harmia jota ette varmadti halua.

Vierailija
40/46 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma ettei pysty olemaan 9kk ilman alkoholia, ja vaikka olisi alkoholitonta, jättäkää se lapsi tekemöttä jos ne juomat on teille niin v*tun tärkeitä. Koska alkoholitonkin juoma voi tehdä sekä sulle, että vielö enemmän sille lapselle haittaa. Sehän maistelee ruokia jo sinun mahassasi, ja joutuu ottamaan vastaan kaiken mitä syöt ja juot. Eli et syö ja juo vain itseksesi, vaan lapsesi saa siinä samalla kun se on sisälläsi. Kaikki ravinto menee myös sille, joten älkää sivuuttako asioita, joista voi sitten myöhemmin koitua harmia jota ette varmadti halua.

Minulleko paasaat? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi