Miten tässä tilanteessa pystyy pitämään puolensa?
Oon varostoalan TE-kurssilla ja parin viikon päästä tulossa työssäoppiminen. Kurssin alussa opettaja sanoi meille, että 7 tuntia on työpaikalla työaikamme ja hänen luvallaan voimme niin sanoa. Nyt meillä vaihtui opettaja, joka ohjeistanut, että työpäivän pituus on sama kuin työpaikkaohjaajalla, mutta vähintään 6 tuntia. Tuosta päätellen käytännössä olisi käytännössä tehtävä normaaleja 8 tunnin orjatyöpäiviä ilman mitään palkkaa. Otin yhteyttä kurssin alun opettajaan, joka edelleen oli samaa mieltä, että 7 tuntia on työaika. Hän kehoitti sopimaan asiasta opettajani kanssa ja sanomaan, että kaikilla oltava samalla tavalla. Tein niin, että sovin työssäoppimispaikan kanssa tekeväni 7 tunnin päivää ja sovittiin jo työvuorotkin. Just oli opettajan kanssa henkilökohtainen keskustelu, jota jännitin ja hän sanoi silloinkin työajan olevan sama kuin ohjaajalla. Kerroin kurssin alussa toisen opettajan puhuneen 7 tunnista, mutta hän silti sanoi mentävän ohjaajan mukaan ja kysyi onko se ongelma. Sanoin jo sopineeni työpaikan kanssa työvuoroni 7 tunniksi. Hän kirjasi ne ylös ja käsitin siten asian olevan selvä.
Nyt kuitenkin opettaja puhui kaikille yhteisesti, että työpäivä on sama kuin ohjaajalla emmekä voi sopia niitä itse ja jos niin teemme, jakso loppuu siihen.
Nyt siksi vieläkin pelkään, jos tästä jotain seuraamuksia tulee minulle :( Opettaja kyllä jo allekirjoittanut sopimuksen, jossa näkyvät työvuorot eli pitäisi olla asian selvä.
Mutta vaikka asia olisikin selvä, mietin miten selvitän seuraavan työssäoppimisjakson. En uskalla varmaan tehdä samaa juttua, että sovin etukäteen ajat. Kumma, etteivät muut kurssilaiset täyttä päivää epäoikeudenmukaisena. Silti tiedän, että joillakin 6 tunnin päiviä ja mielestäni pitäisi olla kaikilla samalla tavalla. Ei ole oikein, että muut joutuu tekemään enemmän ilman, että kukaan mitään palkkaa kuitenkaan saa. Samat säännöt pitäisi olla kaikilla.
Kommentit (7)
Yhteys uuden opettajan esimieheen, jos jotain kalabaliikkia tuosta tulee. Ei voi kesken kurssin asiat muuttua, olet jo varautunut siihen, mitä alkuun on puhe ollutkin.
Miksi normaali työpäivä olisi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Etkö pitäisi orjatyönä jos oot täyden päivän töissä eikä siitä ees makseta mitään? Lisäksi pelkään miten selkäni ja jalkani tulevat kestämään koko päivän työskentelyn kun niissä nykyään särkyä päivisin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys uuden opettajan esimieheen, jos jotain kalabaliikkia tuosta tulee. Ei voi kesken kurssin asiat muuttua, olet jo varautunut siihen, mitä alkuun on puhe ollutkin.
Mutta mitä teen seuraavan harjoittelun kanssa? Yritänkö löytää sellaisen ohjaajan, jolla lyhkäsempi päivä?
Vierailija kirjoitti:
Ilman palkkaa se ei ole mitään "normaali" työpäivä.
Muut kurssilaiset eivät siis yhtään ole pitäneet epäreiluna 8 tunnin päivää. Lisäksi mulla on selkävaiva ja senkin takia huolissani tulenko kestämään täyttä päivää.