Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttaako oikeasti ketään, että nuorten lukutaito on romahtanut?

Vierailija
08.09.2019 |

Tänään vietään lukutaito-päivää ja klo 19-20 on Read Hour koko Suomessa. Onko mitään enää tehtävissä, mitä luulette? Itse olen valitettavasti pessimistinen. Lukeminen ja etenkään kirjojen lukeminen ei ole enää kunnioitettava ja välttämätön taito vaan pikemminkin nörttiä ja eliitin touhua. Yleissivistyksen arvostaminen on myös kadonnut.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin huolettaa.

Mutta lohduttaudun arvauksella että romahdus johtuu lähinnä uudisasukkaista.

Vierailija
2/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin huolettaa.

Mutta lohduttaudun arvauksella että romahdus johtuu lähinnä uudisasukkaista.

Olet väärässä. Lukutaidon romahtaminen koskee ihan kantaväestön lapsia. Syynä netti ja kännykät. T. äidinkielen opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän palataan sitten vain luonnollisempaan järjestykseen taas.

Tulevaisuudessa useampi tulee elättämään itsensä sekatyömiehenä, piikana tai vaikka prostituoituna. Ihan niinkuin ennenwanhaan. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Vierailija
4/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolestuttaa ja syytän kyllä paljolti kaikkia tietokonepelejä sun muuta viihdykettä, jotka ajavat ikävä kyllä kiinnostuksessa lukemisen ohi. Itse olen pienenstä pitäen lukenut paljon ja on siitä ollut hyötyä opinnoissakin aikanaan. Omille lapsilleni kannoin selkä vääränä kirjastosta toiveikkaasti luettavaa. Istuin lukemassa heille iltasatuja heti, kun he malttoivat kuunnella. Kaikesta yrittämisestä huolimatta yksikään ei lue vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan kirjoja. Kyllä heillä lukemisen taito ilmeisesti on hallussa ihan riittävän hyvin, mutta he eivät ymmärrä kirjojen ihanaa maailmaa. Minusta se näkyy heidän sanavarastossaan. Vain pakolliset tenttikirjat luetaan, mutta lukeminen liittyy siis vain opintoihin, ei vapaa-aikaan. Surullista, mutta ehkä se on väistämätöntä, että maailma muuttuu.

Vierailija
5/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä, että kirjoja ei lueta netin ja kännyköiden takia. Mikä netissä on niin mielenkiintoista, että sitä pitää tuijottaa koko ajan eikä ehdi tehdä mitään muuta? Jos löytää kiinnostavan nettisivuston, niin ei siellä määräänsä enempää juttuja kuitenkaan ole... ja vaikka olisi, niin sitä ehtii katsella myöhemmin eikä tarvitse heti tässä ja nyt...

Vierailija
6/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukutaito ole voinut romahtaa, jos nuoret tuntevat kirjaimet. Juurihan täällä moni oli sitä mieltä, että äänikirjojen kuunteleminen ei ole lukemista.

Vierailija
7/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastuin lapsena esim. Narnian maailmaan. Yritin lapsillenikin näyttää miten ihana se on, mutta eipä onnistunut muuten kuin elokuvien välityksellä. Nykyisin uljailla tehosteilla täytetyt elokuvat ovat omaan mielikuvitukseen verrattuna helppo tapa päästä nauttimaan jännittävistä tarinoista. Turha siinä on oikein yrittää kilpailla, jokin tiiliskiviromaani kätösissä ja houkutella lapsosia sitä lukemaan.

Vierailija
8/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttaa myös kirjoitustaidon romahtaminen. Eivät osaa enää käsin kynällä kirjoittaa juuri mitään. Allekirjoitustakaan ei osata, kun ei sitä ole missään tarvinnut opetella.

Vierailija
9/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitti erottuu aina jotenkin. Ilmeisesti kohta luku- ja kirjoitustaidolla ja ennen kaikkea luetun ymmärtämisellä. Loput taantuvat jonnekin alkuihmisen tasolle. Ja sitten taas aletaan opettaa ABC-kirjasta aakkosia heille jossain vaiheessa. Kiertokulkua sekin.

Vierailija
10/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minulta ole pois. Minä nautin edelleen kirjallisuudestani.

Vierailija
11/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoleta. Meillä on kortisto täynnä hyvin lukutaitoisia ihmisiä

Vierailija
12/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hienoa. Voi tuntea itsensä oikein sivistyneeksi ihmiseksi, kunhan on lukenut Iijoki-sarjan tai Angelika-kirjat.

Vierailija
13/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oltiin huolissaan siitä, että pojat ja tytöt ovat ihan samannäköisiä eikä heitä erota toisistaan. Niin vain meni ohi sekin muoti, vaikka silloin varmaan luultiin sen jäävän pysyväksi.

Vierailija
14/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä, että kirjoja ei lueta netin ja kännyköiden takia. Mikä netissä on niin mielenkiintoista, että sitä pitää tuijottaa koko ajan eikä ehdi tehdä mitään muuta? Jos löytää kiinnostavan nettisivuston, niin ei siellä määräänsä enempää juttuja kuitenkaan ole... ja vaikka olisi, niin sitä ehtii katsella myöhemmin eikä tarvitse heti tässä ja nyt...

Snapchat

Vierailija
15/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä, että olen saanut poikani lukemaan niin, että illalla tiettyyn aikaan laitetaan kaikki koneet kiinni ja sen jälkeen vaihtoehdot ovat joko nukkumaan tai kirjaa lukemaan sänkyyn. Arvatkaapa kumman aina valitsee? :) Nyt poika on 11-vuotias ja illan lukutuokio menee rutiinilla. Hakee itselleen kirjoja kirjastosta aina iltaa odottamaan.

Vierailija
16/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastuin lapsena esim. Narnian maailmaan. Yritin lapsillenikin näyttää miten ihana se on, mutta eipä onnistunut muuten kuin elokuvien välityksellä. Nykyisin uljailla tehosteilla täytetyt elokuvat ovat omaan mielikuvitukseen verrattuna helppo tapa päästä nauttimaan jännittävistä tarinoista. Turha siinä on oikein yrittää kilpailla, jokin tiiliskiviromaani kätösissä ja houkutella lapsosia sitä lukemaan.

Itsekin olen lukenut melkein kaikki Narnia- kirjat, mutta pidän enemmän elokuvista. Sama myös Taru sormusten herrasta- trilogian kanssa.

Vierailija
17/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oltiin huolissaan siitä, että pojat ja tytöt ovat ihan samannäköisiä eikä heitä erota toisistaan. Niin vain meni ohi sekin muoti, vaikka silloin varmaan luultiin sen jäävän pysyväksi.

Pukeutumis- ja tyylikysymykset ovat mielestäni hiukan eri asia kuin sivistyksen arvostaminen.

Toki monet asiat kulkevat aaltoliikkeissä, mutta sitä toivoisi että esimerkiksi koulutus, tasa-arvo, heikompien suojelu yms. olisivat pysyvämpiä asioita eivätkä vain hetken villityksiä.

Kenenkään tulevaisuus tuskin siitä kärsii, jos tukka ja vaatteet ovat tietyntyyppisiä teini-iässä, mutta siitä voi olla haittaa, jos sanavarasto jää köyhäksi eikä keskittymiskyky/ymmärrys riitä pitkiin teksteihin, puhumattakaan sellaisten itse tuottamisesta.

Vierailija
18/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarinankerronta mihinkään katoa, se vain monimediaistuu. Lukeminen voi jatkossa tapahtua videoiden tai mobiililaitteen välityksellä.

Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
19/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että kirjastojen alkuperäinen tarkoitus on alasajettu. Ei minkäänlaista lukurauhaa missään. On konserttia ja tilaisuutta. Hävetkää päättäjät.

Vierailija
20/29 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mua niinku hualedaa. ei psty luke instagramii. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän