Ulkomaalaistaustainen lääkäri
Oli tehty väitös kommunikaatio-ongelmista. Onko minulla oikeus vaihtaa omalääkärini natiiviin suomenkieliseen vaiko ei?
Kommentit (10)
Mielestäni on. Täysin ilmiselvä perusoikeus.
Helsingissä lääkärinäni oli somalinainen joka puhui täydellistä suomea (luultavasti toisen polven muuttaja). Ei ole mitään tekosyytä miksi ulkomaalaistaustainen ei pystyisi puhumaan kunnon suomea potilaan kanssa.
Asumme Suomessa, emme Iso-Britanniassa tai missään muuallakaan. Hoito pitää saada suomen tai ruotsin kielellä eikä asiassa ole mitään epäselvää. Jos lääkäri ei osaa jompaa kumpaa kunnolla, ei pidä saada myöskään Valviralta toimilupaa.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä anoa, mutta ei välttämättä toteudu. Oikeutta ei ole.
Vaihdoin jo. Joskaan kielijutut eivät olleet se suurin ongelma. Kysymykseni oli lähinnä retorinen. Ap
Pitäisi olla, kun katselin joidenkin kaupunkien sivuilta niiden käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin jo. Joskaan kielijutut eivät olleet se suurin ongelma. Kysymykseni oli lähinnä retorinen. Ap
Retorinen kysymys on sellainen mihin EI haluta vastausta.
Miksi laitat tänne sellaisen kysymyksen johon ET halua vastausta??
Heh, mä olin päivystyksessä ja siellä oli joku intialaisen oloinen mieslääkäri. Todella huono suomi. Se kysyi multa "ottaako suihin?" Jos se ei olisi samalla pantomiiminä esittänyt syömistä, niin olisin varmaan vetäny sittä ukkoa turpaan. Se siis halusi tiedustella pystynkö syömään kunnolla. En ymmärtä miten tollasella kieltaidolla on saanut luvan työskennellä lääkärinä.
Kyllähän ne asiat hoitu ja sain sellaista hoitoa mitä tarvitsin, mutta ei noin puutteellisella kielitaidolla ole asiaa lääkäriksi täällä Suomessa.
Muutama vuosi sitten sisareni vietiin ambulanssilla sairaalaan ja minämenin perässä autolla.
Hän oli ihan tokkurassa ja päivystävä lääkäri ei osannut suomea yhtään, eikä mitään yleisesti osattua kieltä.
Hyvä oli, etten minä joutunut potilaaksi, kun lääkäri ei ymmärtänyt mitään ja minä en ymmärtänyt mitään.
Onneksi myöhemmin sisko sai lääkärin, joka pystyi kommunikoimaan.
Olen monesti hämmästellyt sitä, että lääkäriksi pääsee, mutta ei edes viitsi opiskella suomea. Jos on niin älykäs, että saa lääkärinpaperit, niin suomen kielen opiskelun pitäisi olla läpihuutojuttu. Ei mua haittaa ulkomaalainen lääkäri, mua haittaa, jos hän ei ymmärrä miksi siellä lääkärissä olen.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten sisareni vietiin ambulanssilla sairaalaan ja minämenin perässä autolla.
Hän oli ihan tokkurassa ja päivystävä lääkäri ei osannut suomea yhtään, eikä mitään yleisesti osattua kieltä.
Hyvä oli, etten minä joutunut potilaaksi, kun lääkäri ei ymmärtänyt mitään ja minä en ymmärtänyt mitään.
Onneksi myöhemmin sisko sai lääkärin, joka pystyi kommunikoimaan.
Suomessa oli lääkäri, joka ei osannut suomea eikä englantia?
Ei natiiviin. Hyvin suomea puhuvaan kyllä.
Mitkä geenitestit pitäisi läpäistä, että kelpaisi ap:lle?
Olen ollut mm. baskin ja iranilaisen vastaanotolla, molemmille voisin varata ajan omalla kustannuksellanikin. Kumpikin puhui erinomaista suomea.