Minkä ikäisillä alkaa tulla alkoholi mukaan kuvioihin kun
vietetään aikaa kavereiden kanssa? Ei kai vielä 13-vuotiailla?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
18-vuotta on se suojaikäraja.
Moniko kokeilunhaluinen nuori välittää suojaikärajoista? Ei yksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä olisi. Vanhemmat saavat satikutia jos tulee julki.
Meillä poika alkoi ryypätä 15veenä.
Meilläpäin (Etelä-Suomi muttei pk-seutu) kunnon perheiden lapset kokeilee vasta n.17-vuotiaina, jos sittenkään.
Kaljapussien kanssa metsissä hihittely oli meidän vanhempien nuoruuden juttu, ei näillä ole tarve "kapinoida" samalla tavalla, ei siinä olisi mitään kapinaa. Pikemminkin minunkin 17v katsoo puolipahalla minun (yhtä) punaviinilasillistani, ei voi kuulemma tajuta, miten voi minusta muka olla hyvää.
Riippuu niin monesta asiasta: alueesta, kaveripiiristä, koulusta, persoonallisuudesta, kodin ilmapiiristä. Itseäni ei kiinnostanut alkoholi kuin vasta juuri ennen 18-vuotissynttäreitä, koska veljeni kasvatti minut olemaan alkoholin kanssa varovainen. Muutin toiseen kaupunkiin, jossa nuorilla on ilmeisesti tapana ryypätä isolla joukolla ihan ala-asteelaisista lähtien. Jotkut uusista kavereistani olivat aloittaneet juomisen yläasteella, toiset odottivat yli 18-vuotiaaksi, koska olivat ylitunnollista ja pelokasta persoonallisuustyyppiä.
Mä join ekat kännit 11v.
Sit pidin viis vuotta taukoa ja siitä eteenpäin melkein 20v alkoholistin elämää yhtä soittoa.
En suosittele alkoholia kenellekään.
Silloin ysärillä monet alkoivat juoda jo 13-vuotiaina. Paras kaverini aloitti "vasta" 16-vuotiaana ja minä itse 19-vuotiaana. En tiedä miten nykyään, sanotaan että nykynuoret juovat vähemmän.
Meillä vasta 17-vuotiaana. Riippuu ihan kaveripiiristä.
En usko, että oma tyttäreni on vielä kokeillut alkoholia, suhtautuu aika kielteisesti kaikkeen "hölmöilyyn". On nyt 15v.
Nykynuoret käyttävät kannabista siinä missä kasarilla juotiin viinaa. Näin olen ymmärtänyt 17-vuotiaani puheista. Hän on itse päihdevastainen ja siksi kertoo näitä mulle. Yläkouluiässä kertoi, että ikätovereita oli uimarannalla ryyppäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä olisi. Vanhemmat saavat satikutia jos tulee julki.
Meidän lapsi jäi kiinni 13 vuotiaana, poliisit toivat kotiin.
Lasu siitä tottakai tuli, käytiin sossussa juttelemassa ja asia jäi siihen.
Emme todellakaan hyväksy lapsen alkoholin käyttöä, mutta mahdotontahan sitä on jatkuvasti olla vahtimassa.
Ei onneksi ole tuon tapauksen jälkeen ainakaan humalassa ollut, tarkassa syynissä aina kotiin tullessa. Lisäksi joutuu käymään kotona näyttäytymässä parin tunnin välein, ettei pysty vetään "päiväkännejä" jotka ovat kuulemma nuorten keskuudessa aika yleisiä varsinkin loma-aikoina. Eli vedetään kännit kun vanhemmat lähtevät töihin ja ehditään selviämään siihen mennessä kun vanhemmat tulevat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin monesta asiasta: alueesta, kaveripiiristä, koulusta, persoonallisuudesta, kodin ilmapiiristä. Itseäni ei kiinnostanut alkoholi kuin vasta juuri ennen 18-vuotissynttäreitä, koska veljeni kasvatti minut olemaan alkoholin kanssa varovainen. Muutin toiseen kaupunkiin, jossa nuorilla on ilmeisesti tapana ryypätä isolla joukolla ihan ala-asteelaisista lähtien. Jotkut uusista kavereistani olivat aloittaneet juomisen yläasteella, toiset odottivat yli 18-vuotiaaksi, koska olivat ylitunnollista ja pelokasta persoonallisuustyyppiä.
Kunpa useampi ihminen olisi sellainen, maailma voisi olla paljon parempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin (Etelä-Suomi muttei pk-seutu) kunnon perheiden lapset kokeilee vasta n.17-vuotiaina, jos sittenkään.
Kaljapussien kanssa metsissä hihittely oli meidän vanhempien nuoruuden juttu, ei näillä ole tarve "kapinoida" samalla tavalla, ei siinä olisi mitään kapinaa. Pikemminkin minunkin 17v katsoo puolipahalla minun (yhtä) punaviinilasillistani, ei voi kuulemma tajuta, miten voi minusta muka olla hyvää.
Niin ne kaikki nuoret :D Ei mitään väärää tehdä ja jos jää kiinni niin on ihan ensimmäinen kerta.
Meidän nuoremmalla lapsella tuli 12 vuotiaana. Vanhempi jaksoi odottaa 18v synttäreihin saakka.
Mutta aika yleistä on että tuossa 13-14v alkaa alkoholi kiinnostamaan.