Miksi johonkin työhön valitaan vain korkeakoulutettuja, vaikka työtä PYSTYISI tehdä kouluttamatonkin?
Esim jokin kaupalliseen alaan liittyvä asiantuntijatyö. Työtä teknisesti ajatellen PYSTYISI kunnon perehdytyksen jälkeen ilman korkeakoulututkintoa. Miksi kuitenkin vain korkeakoulutettuja valitaan?
Kommentit (35)
Ainakaan sinä et pystyisi tehdä (sic.) mitään työtä, missä tarvitaan asiallista kirjoittamistaitoa.
Aina akateemisissa ammateissa tätä edellytetään.
Ylipäänsä koulutuksen myötä sivistys ja harkintakyky asioihin lisääntyvät ja siksi ei peruskoulupohjalla voi olla tutkija.
Selvensikö?
Korkeakoulutuksen tarkoitus ei ole valmista työhön vaan löysään tutkimiseen. Töitä tekemään tarvitaan tekijöitä.
Koulutus periytyy Suomessa. Samalla todennäköisesti periytyvät käytöstavat, tilannetaju ja verkostot.
Korkeakoulutus on suhteellisen helppo hankkia oikeista lähtökohdista. Miksi työnantaja ottaisi villin kortin kouluttamattomalla, kun voi valita yhtä potentiaalisista, jotka ovat myös suorittaneet tutkinnon?
Työelämä ja maailma tässä ympärillä muuttuu ennen näkemätöntä vauhtia. Jokaisessa työssä on oltava valmis muutokseen ja monissa työtehtävissä pitäisi olla paitsi vastaanottamassa, myös vauhdittamassa muutosta. On sekä nimettyjä projekteja että työn lomassa tapahtuvaa analysointia ja kehitystä.
Kosks koulutus on eräänlainen "voiko henkilön jättää tärpättipullon kanssa samaan huoneeseen ja uskoa ettei juo sen" testin suoritus. Ihmisiä pidetään aivam täysin älyttöminä idiootteina joita nyt vaan on jotenkin karsittava ne kaikkein pöllöimmät pois.
Ja koska suurin osa järkevistä syrjintäkeinoista on estetty jää tämmöset älyttömät kuten koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Elämänkoululaiset va.jakit luulee liikoja itsestään. Se on sitäpaitsi tekemään eikä tehdä.
AMK-tutkinnon suorittaminen on niin helppoa, että en ikinä palkkaisi ihmistä, joka ei saa edes sellaista suoritettua hyväksytysti.
Miksi sinä kuvittelet että joku ei opiskele jotain sen takia ettei saisi suoritettua sitä hyväksytysti?
Minulla ei ole korkeakoulututkintoa, mutta sillä ei ole mitään sen kanssa tekemistä ettenkö saisi mitä suoritettua jotain kouluja, en ehkä lääkäriksi kykenisi kovin hyvin lukemaan, mutta aika monta muuta koulua kyllä klaaraisin. Sitä vaan ei nuorena halunnut lukioon mennä vaan kauppikseen kun se oli kiinnostava ala, ja sen jälkeen on kiinnostanut pari muutakin alaa mihin on suorittanut ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon koska se riittää vallan mainiosti.
Todella, todella moniin työpaikkoihin vaaditaan ihan turhaan korkeakoulututkintoja, niissä kouluissa ei opeteta mitään sellaista mitä niissä töissä tarvitaan ja jota ei kuka tahansa normaalijärkinen oppisi tekemään.
Esim. te-toimistoon ei oteta nykyään mihinkään enää kuin korkeakouluja käyneitä. Mikä mahtaa siellä olla niin vaikeaa että pitää olla korkeakoulut käytynä? Jos kerran kenen tahansa työttömän pitää ne heidän sääntönsä osata myös. Ne työt on aika paljon asiakaspalvelua, mikä siinä on sellaista että sitä ei osaa ilman korkeaa koulutusta? Opetetaanko korkeakouluissa tulemaan hyvin toimeen matalasti koulutettujen liki kuusikymppisten pitkäaikaistyöttömien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänkoululaiset va.jakit luulee liikoja itsestään. Se on sitäpaitsi tekemään eikä tehdä.
AMK-tutkinnon suorittaminen on niin helppoa, että en ikinä palkkaisi ihmistä, joka ei saa edes sellaista suoritettua hyväksytysti.
Miksi sinä kuvittelet että joku ei opiskele jotain sen takia ettei saisi suoritettua sitä hyväksytysti?
Minulla ei ole korkeakoulututkintoa, mutta sillä ei ole mitään sen kanssa tekemistä ettenkö saisi mitä suoritettua jotain kouluja, en ehkä lääkäriksi kykenisi kovin hyvin lukemaan, mutta aika monta muuta koulua kyllä klaaraisin. Sitä vaan ei nuorena halunnut lukioon mennä vaan kauppikseen kun se oli kiinnostava ala, ja sen jälkeen on kiinnostanut pari muutakin alaa mihin on suorittanut ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon koska se riittää vallan mainiosti.
Todella, todella moniin työpaikkoihin vaaditaan ihan turhaan korkeakoulututkintoja, niissä kouluissa ei opeteta mitään sellaista mitä niissä töissä tarvitaan ja jota ei kuka tahansa normaalijärkinen oppisi tekemään.
Mitkä nämä todella, todella monet työpaikat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Esim. te-toimistoon ei oteta nykyään mihinkään enää kuin korkeakouluja käyneitä. Mikä mahtaa siellä olla niin vaikeaa että pitää olla korkeakoulut käytynä? Jos kerran kenen tahansa työttömän pitää ne heidän sääntönsä osata myös. Ne työt on aika paljon asiakaspalvelua, mikä siinä on sellaista että sitä ei osaa ilman korkeaa koulutusta? Opetetaanko korkeakouluissa tulemaan hyvin toimeen matalasti koulutettujen liki kuusikymppisten pitkäaikaistyöttömien kanssa?
Toivottavasti siellä on nyt sitten vähän järkevämpää väkeä töissä. Joskus vuosia sitten täti siellä oletti, että olen idiootti, koska olen työtön. Ne sen kirjoittamat höpinät minusta löytyy vieläkin työkkärin sivuillani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi tuo te-toimiston virkailijan työ on yksi hyvä esimerkki.
Työttömien kanssa puuhasteluunkin tarvitaan korkeakoulututkinto, esim. hallintotieteiden maisteri. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti siellä on nyt sitten vähän järkevämpää väkeä töissä. Joskus vuosia sitten täti siellä oletti, että olen idiootti, koska olen työtön. Ne sen kirjoittamat höpinät minusta löytyy vieläkin työkkärin sivuillani!
Miksi et ole käskenyt poistaa niitä virheellisinä tietoina? Minä olen kyllä käskenyt aina korjata jos ovat jotain typerää sinne kirjoitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole käskenyt poistaa niitä virheellisinä tietoina? Minä olen kyllä käskenyt aina korjata jos ovat jotain typerää sinne kirjoitelleet.
Lääkärinlausunnon käskin korjata, mutta työkkäri... Nehän voi aina keksiä karenssia. Tosin tämä asia taitaa olla muuttumassa. Vielä 2014 kirjattiin tuollaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi tuo te-toimiston virkailijan työ on yksi hyvä esimerkki.
Työttömien kanssa puuhasteluunkin tarvitaan korkeakoulututkinto, esim. hallintotieteiden maisteri. Miksi?
Jos on 50 työtöntä ja heidän koulutustaustansa jakautuu niin, etä 10 koulutus on max peruskoulu, 15 ammattikoulu 10 ammatikorkeakoulu tai opisto 8 yliopisto 2 muu/ tuntematon.
Työvoimatoimisto laittaa hakuu "työttömien kanssa puuhavan toimen" , jonka tehtävänä on mm. tukea työttömiä saamaan töitä tai pääsemään opiskelemaan sekä toetuttaa myöhemmin täsmentyviä erilaisia hankkeita ja projekteja joilla pyritään tukemaan ja edesauttamaan työttömien aktiivista toimintaa ja työllistymistä, niin jos tiedät paikan hakijoista vain sen, mitä he ovat muodolliselta koulutusasoltaan, niin mitä luulet mikä koulutustaso olisi vakuuttavin niin, että tuosta kouluuksesta saattaisi olla etua toimessa selviytymisessä ja miksi?
Varmaan siksi, että se korkeakoulututkinto kertoo kuitenkin kyvystä suorittaa vaativia tehtäviä, oppia uusia asioita jne. Jos sinulla ei ole tutkintoa, niin se ei automaattisesti kerro sinun olevan huono työntekijä, mutta ei sinulla ole myöskään mitään todistetta kyvyistäsi suorittaa vaativia tehtäviä.
Jos vertaat itse tilannetta, jossa sun pitää valita menetkö koulutetulle kampaajalle vai tyypille, joka sanoo osaavansa leikata ja värjätä - tai ainakin oppivansa nopeasti.
Kai tuo "pystyä tehdä" tulee yleistymään tulevina vuosina ja vieläpä hyväksytään kuten "alkaa tekemään".
Mutta aina sivistyksestä kertoo, ettei ole se varhaisin omaksuja näissä. Lähtevät alaluokasta käsin ja pikku hiljaa valitettavasti valtaavat niin paljon alaa, että ei voi mitään...
Ylen toimittajakin (tosin urheilusta kyse) käytti muutama päivä sitten tätä "pystyi pelata" tms.