Läheinen kauppa myi lapselleni karkkia kahdellakympillä.
Ei edes epäillyt ettei lupaa ollut rahaan eikä karkkimäärään. Kassa on itsekkin äiti, luulisi että olisi kysynyt että mihin näin paljon tms.
Kommentit (125)
Kahdella kympillä?
Ymmärtäisin jonkinlaisen valituksen, jos kyseessä olisi kaksi sataa euroa. Ainakin itse kovin pieneltä kassana kysäisisin tosi ystävällisesti, että onko juhlat tulossa ja jos ei, niin varmistaisin, että on tosiaan tarkoitus ostaa niin paljon.
Kovin nuorilla lapsilla ei oikein ole tajua rahasta varsinkaan kun sumat menevät isoiksi.
Lapsesi on selvästi liian nuori käsittelemään rahaa itsenäisesti -> vanhempien jemmaan rahat
Lapsesi ei kykene olemaan vielä yksin -> lisää valvontaa, iltapäiväkerhoa, harrastuksia tai isovanhempia, jotta lapselle ei tule vastaavia tyhmien päähänpistojen hetkiä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä entisessä paikassa kaupasakin juteltiin lapselle ja kauppa oli osa kasvuympöristöä. Ikää on kymmenen, oli säästämässä rahoista lomaretkeen. Ehkä ostan kaupasta vähemmän tämän takia.
10-vuotias ei todellakaan ole niin pieni eikä 20 euron summa niin iso että kassan pitäisi epäillä että ei ole luvallisilla asioilla! Eri asia jos lapsi on vaikka viisivuotias ja ostaa karkkia sadalla eurolla.
Tässä vielä lisätietoa: https://www.minilex.fi/a/alaik%C3%A4isen-oikeus-tehd%C3%A4-oikeustoimia…
"Alaikäisellä on lain mukaan oikeus tehdä itsenäisesti oikeustoimia, jotka ovat merkitykseltään vähäisiä ja olosuhteisiin nähden tavanomaisia."
"Muutoin ei ole tarkkoja sääntöjä siitä, mikä on tavanomaista ja vähäistä, vaan harkinta on melko joustavaa. Olennainen kriteeri on se, tekevätkö sen ikäiset henkilöt yleensä sellaisia sopimuksia itsenäisesti. Pääsääntöisesti kuitenkin mitä nuoremmasta lapsesta kyse, sitä pienempiä hankintoja hän voi itsenäisesti tehdä. Jopa pikkulapsi voi ostaa itse karkkipussin. Kuluttajariitalautakunnassa on pidetty tavanomaisena ja vähäisenä myös esimerkiksi 12-vuotiaan noin 70 euron vaateostoksia. Sen sijaan jos 12-vuotias kävelee yksin kauppaan ja ostaa 1 000 euroa maksavan kannettavan tietokoneen, tulisi kauppiaan hälytyskellojen soida."
Jos Kuluttajariitalautakunta katsoo että 12-vuotias voi ostaa 70 eurolla vaatteita, niin kyllä 10-vuotias voi ostaa 20 eurolla karkkia.
Kyllä tässä on peiliin katsomisen paikka vain ja ainoastaan sinulla vanhempana!
Lukiko lapsen otsassa että saa ostaa vain 2 €urolla karkkia, tms?
Onko ap jostain tuppukylästä, josta on yksi kauppa ja tuttu kassantäti? Sillä muuten en vaan käsitä. Se ostosten hyväksyminen ei kuulu nimittäin niiden työnkuvaan.
Kerran kassana puutuin sen verran asiakkaan ostoksiin että kun mies tuli paria minuuttia vaille yhdeksän ostamaan olusta ja siideriä niin varmistin että onhan kaikki siiderit tarkotuksella alkoholittomia? Mies meinas kapsahtaa mun kaulaani ja juoksi vaihtamaan siiderit. Sanoi että rouva jäi kotiin lämmittämään saunaa ja hän olis saanut kuupasta jos olis vienyt kotiin holittomat saunajuomat. Tostakin olis joku voinut mielensä pahottaa kun kassaneiti puuttuu ostoksiin mutta silla kertaa meille jäi molemmille hyvä mieli🍻 Tiesin että yhdeksän jälkeen hän ei enää uusia siidereitä saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä entisessä paikassa kaupasakin juteltiin lapselle ja kauppa oli osa kasvuympöristöä. Ikää on kymmenen, oli säästämässä rahoista lomaretkeen. Ehkä ostan kaupasta vähemmän tämän takia.
Nyt aplla äkkiä kasvatuksen paikka ja pikaisesti jos kymmenvuotias ei osaa laskea kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kassatyöntekijä ole mikään moraalinvartija. Eikä saakaan olla.
Anteeks, mut 😂
Ap, olet ansainnut jokaisen alaklikin aloituksessasi.
Ei kai se pentu niin holtiton ole että painu kahellakympillä karkkia näriinsä? Loput voitte kyllä palauttaa. Sinun asenteella epäilen että jopa ilman kuittia kunhan pääsevät teistä äkkiä eroon.
Juu ei oo mun tehtävä kasvattaa sun jälkikasvuasi. Ja asiakkaan ostoksia ei ole lupa kommentoida, lapsi on ihan yhtä tärkeä asiakas kuin aikuinenkin.
Vaikea niitä on laittaa säilöön kun lähes kaikki on syöty. Melkein kolme!kiloa karkkeja. Onneksi ei ihan yksin. Ja me opetamme lapselle vastuuta. Ei voi verrata täysi-ikäisen ja lapsen ostoja. Lapsi siis jotenkin meni pyörälle päästään ja ei itse ymmärtänyt ostaneensa ihan liikaa. Luuli että kaupan täti kieltää jos ostaa liikaa. Parivikkoa sitten kassa kieli energiajuomat luuli varmaan että sama kaikissa.
Voi sinua.
Kysy vaikka neuvolasta ohjeita miten lapsia kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpas. Lähetäpä lapsesi vaikka kauppaan ostamaan kotikaljaa ja tulitikkuja (molemmat täysin laillisia lapsen ostaa), ja kerro kuinka kävi.
Porvoolaisilla on nyt jutut vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea niitä on laittaa säilöön kun lähes kaikki on syöty. Melkein kolme!kiloa karkkeja. Onneksi ei ihan yksin. Ja me opetamme lapselle vastuuta. Ei voi verrata täysi-ikäisen ja lapsen ostoja. Lapsi siis jotenkin meni pyörälle päästään ja ei itse ymmärtänyt ostaneensa ihan liikaa. Luuli että kaupan täti kieltää jos ostaa liikaa. Parivikkoa sitten kassa kieli energiajuomat luuli varmaan että sama kaikissa.
Tämä palsta on niin hassu. Meillä kotona opetettiin, että jumallllauta otat itsestäsi sitten vastuun, kun menet maailmaan sompailemaan. Täällä palstalla ja ilmeisesti koko yhteiskunnassa taas on se meininki, että no menet sinne maailmaan ja niiden homma on vttu arvailla sinun kaikki tarpeensa. HEI KASVATTAJAT. Haloo. Haloo oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas. Lähetäpä lapsesi vaikka kauppaan ostamaan kotikaljaa ja tulitikkuja (molemmat täysin laillisia lapsen ostaa), ja kerro kuinka kävi.
Nyt puhuttiin kylläkin karkeista. Tee sä oma ketju näille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kymmenvuotias tekee tuollaista niin ei kyllä ole ihan tarkka. Onko kyseessä ns. erityislapsi? :-DDD
Joopa joo, meidän lähikaupassa kassatyttö kertoi mun äidille, että teidän tytöt kävi täällä, toinen osti karkkia ja toinen tupakkaa. Silloin ikäraja oli 16v ja muistaakseni se oli sisko joka osti tupakkaa. Minä olen 10 vuotta vanhempi. Aikalailla huvitti äitiä.
Kassat on ihan kauheita. ;D