Mikä sinua pelotti lapsuudessa ja nuoruudessa?
Kommentit (7)
- Pelkäsin, että Jaakko ja pavunvarsi -sadun jättiläinen putoaa meidän matolle ja minä jään alle. Myös pöytien ja sänkyjen alla piileskelevää Rölliä pelkäsin ja tietty vähän isompana Muumin mörköä.
- Pelkäsin vanhempien kuolevan.
- Pelkäsin vanhempien eroavan.
- Pelkäsin lamaa, vaikken tajunnutkaan mitä se tarkoitti mutta jatkuvasti siitä puhuttiin.
- Pelkäsin maailmanloppua ja ylöstempausta (eli kaikki tuntemani hyvät ihmiset otettaisiin taivaaseen ja jäisin yksin pahojen keskelle).
- Pelkäsin koiria vuosikausia sen jälkeen kun yksi kävi kimppuuni.
80-luvun puolivälissä syntynyt
Alle kouluikäisenä pelkäsin tulta, sillä satuin näkemään kuinka iso tehdas paloi poroksi. Hämärästi muistan, että varsinkin mökin puukiuas aiheutti ahdistusta. Kun se tuli siellä rätisi ja kiuas vähän paukkui.
Kouluikäisenä pelkäsin siellä koulussa. Siis suorittamista: ääneen puhumista, viittaamista, sitä että en opi. Pelkäsin että minulle nauretaan, ja sitä tapahtuikin välillä.
Yläkoulussa pelkäsin saman lisäksi myös sitä, että alkoholistiäitini tulee sinne koululle riehumaan, kuten kerran humalapäissään uhkasi. Pelkäsin myös minua kiusanneita oppilaista.
Siinä ei paljoa pystynyt miettimään lamaa, ydinsotaa tai mitään muutakaan. Olen syntynyt 1982.
- Itämeren rehevöityminen (näin vaikutuksia omin silmin) & muu luonnon tuhoutuminen.
- Sitä, että itänaapuri hyökkää Suomeen.
- Sitä, että jotain rändomityyppejä hyökkää meille kotiin.
- Liiallista yksinoloa (olin pitkiä aikoja yksin).
- Namusetiä.
- Itseni häpäisyä tavalla tai toisella.
Olen syntynyt 1978 ja nämä pelot ovat ala-asteiältä, koska silloin minulla pelkoja lähinnä oli, muistaakseni.
Oikeastaan kaikkea, mistä aikuiset varoittelivat: naapurin juoppoja, auton alle jäämistä, jäihin putoamista, kynsien ja purkan nielemistä (muka tulisi umpisuolentulehdus), Ruokolahden leijonaa, viirupöllöjä, ufoja.
Pelkäsin irti olevia koiria ja karhuja.
1980
Sotaa, äitini on ollut sotalapsena Ruotsissa. -65
Nykyäänhä se "iso asia" on kai ilmastonmuutos.