Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään kotona kuivakäymälää? Mua ahdistaa vetää litroja vettä pöntöstä alas.

Vierailija
03.09.2019 |

Millainen kuivakäymälä teillä on? Ja miten sitä hoidatte ? ym kaikkia vinkkejä kaipaisin. Mikä voisi olla vesivessan tilalla tai rinnalla käytössä. Ja tietty käyttökustannukset kiinnostaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Separatti on mökillä. Parempi se on kuin perinteinen huusi. Tyhjään pari kertaa kesässä kompostoitumaan. Ympärivuotisessa käytössä sitä jätettä tulisi kyllä varmaan aika paljon. Mitään hajuja ei aiheuta, mutta ei kai noita silti ihan sisällä talossa tavata käyttää. En tiedä. Meillä se on saunalla.

Tutuilla on sellainen sähköllä polttava. Se on vielä siistimpi ja jää vain tuhkaa, mutta luulen että se on melkoinen sähkösyöppö.

Vierailija
2/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulje vessanpöntön vedensyöttö ja viritä muovipussi pönttöön. Voit sitten viedä pussin roskiin niin usein kuin haluat.

Vierailija
4/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riuku pihalle.

Vierailija
5/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä kuivakäymälä löytyy. Kustannukset on wc-paperi ja pari säkkiä kuiviketta vuodessa.

Tyhjennys 2krt vuodessa.

Vierailija
6/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten järjestää asia niin, että säästämäsi vesi oikeasti auttaa kuivuudesta kärsiviä. Kuljeta se tankkerilla tarvitseville, tai rakenna maailman pisin vesijohto.

Vierailija
7/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääää, mä haluun kans olla ympäristöystävällinen, kun mua ahdistaa niin kauheesti. Mut en mä mitään ymmärrä ja raha menee edelle. Ja mun vaatteet tehdään ympäristöystävällisesti kiinassa. Mutta kun toi vessa tuhlaa turhaan vettä. Jos mä en tuhlais, niin se vesi maagisesti ilmaantuisi Afrikkaan auttamaan janoisia lapsia.

Vierailija
8/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten järjestää asia niin, että säästämäsi vesi oikeasti auttaa kuivuudesta kärsiviä. Kuljeta se tankkerilla tarvitseville, tai rakenna maailman pisin vesijohto.

Kuivakäymälä voi olla ihan hyvä vaihtoehto jossain maaseudulla, missä nyt täytyisi tehdä tuhansien eurojen remontteja viemärisysteemien takia. Täällä taas ei tiedetä asiasta mitään, mutta silti pitää tulla naamailemaan.

Vierailija
9/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me harkittiin kuivakäymälää kotiin, koska emme asu viemäriverkoston alueella. Kaatui kuitenkin siihen, että se olisi ollut hankala asentaa taloomme. Sen verran tuli nyt kuitenkin asiaan perehdyttyä, että käsitin kuivakäymälöiden toimivan iahn hyvin tavallisissa kodeissa. Käsittääkseni viemäriverkostoon kuuluvassa talossa kuivakäymälästä ei ole kuitenkaan mitään erityistä ympäristönsuojelullista hyötyä. Luin jostain, että jos viemäreissä liikkuu liian vähän vettä, niitä joudutaan erikseen huuhtelemaan, joten ehkei Suomessa kuitenkaan vessanpöntön huuhteleminen ole ongela. Eli ei kannata tehdä näin suuria investointeja ainakaan mainitsemastasi syystä.

Vierailija
10/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole tarve rajoittaa yksityisten vedenkäyttöä. Putkistoa pestään niin suurilla vesimäärillä että sillä ei ole merkitystä, vaan on hyväkin että vesi virtaa. Kuivakäymälä olisi ympäristöystävällinen siinä mielessä että saataisiin ne ravinteet pysymään maalla.

Vierailija
11/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me harkittiin kuivakäymälää kotiin, koska emme asu viemäriverkoston alueella. Kaatui kuitenkin siihen, että se olisi ollut hankala asentaa taloomme. Sen verran tuli nyt kuitenkin asiaan perehdyttyä, että käsitin kuivakäymälöiden toimivan iahn hyvin tavallisissa kodeissa. Käsittääkseni viemäriverkostoon kuuluvassa talossa kuivakäymälästä ei ole kuitenkaan mitään erityistä ympäristönsuojelullista hyötyä. Luin jostain, että jos viemäreissä liikkuu liian vähän vettä, niitä joudutaan erikseen huuhtelemaan, joten ehkei Suomessa kuitenkaan vessanpöntön huuhteleminen ole ongela. Eli ei kannata tehdä näin suuria investointeja ainakaan mainitsemastasi syystä.

Joskus 70- tai 80-luvulla oli vedensäästökampanja. Sen huomattiin pian aiheuttavan virtaaman pienenemistä putkistoissa, sakkautumaa ja ruostumista. Putkien uusinta on niin kallista ja energiaa vievää, että kampanja lopetettiin vähin äänin. 

Tätä kannattaa aloittajan pohdiskella tovi.

Vierailija
12/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riuku pihalle.

Kerrostaloissa sitä riukua kutsutaan parvekkeeksi. Kolmannesta kerroksesta ylöspäin suositellaan valjaita riuún käytössä.

Vierailija
13/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavilla on ekovessa ja se on kamala. Heidän poikansa oli meillä joskus aikoinaan yökylässä ja pojan mukanaan tuoma saunapyyhekin haisi ihan sille itselleen. Tämän perheen kotona oli vessassa istuintaso, jossa istuinrengas ja sinne tehtiin tarpeet. Joku silppuri piti panna napista päälle, kun pöntölle mentiin hädälle, silppuri pilkkoi kiinteän tavaran ja papperin. Säiliö oli kellarissa. En koskaan huolisi ainakaan tuollaista hajusysteemiä kotiimme.

Vierailija
14/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ala veda. Keraa suihkuvesi talteen ja "veda" silla, so. kaadat amparilla vetta sinne pyttyyn. Pelkastaan pissalla kaynnin jalkeen jotkut eivat myoskaan veda, tosin vessa tulee haisemaan kuselle. 

Vierailija
15/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä vessaa vähemmän ja pelkästään isolla asialla. Kansi kiinni niin ei kusenlemu leviä. Äläkä juo kahvia.

Vierailija
16/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei ole. Hankimme Biolanin Naturum -kompostoivan erottelevan kuivakäymälän uudisrakennukseen, koska tarvittava kaksoisviemäröinti oli käytännössä ilmaista ja helppoa asentaa samalla ja tilat pystyi mitoittamaan oikein kerralla. Muutimme sitten vanhempaan taloon, johon kuivakäymälä ei sovi koon eikä viemäröinnin osalta. Se on nyt jemmassa, odotellen remonttia tai mökkiasennusta. 

Ihan toimiva peli. Hieman vaatii enemmän hoitoa kuin vesivessa, mutta vähemmän kuin helppo lemmikki. Siitä saa maanparannusainetta ja lannoitetta vaikkapa puutarhaan, eikä tosiaan kulu puhdasta juomavettä pissan lanttaukseen, ja välttyy jätevesimaksuilta jopa kokonaan riippuen muusta tekniikasta.

Vierailija
17/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääää, mä haluun kans olla ympäristöystävällinen, kun mua ahdistaa niin kauheesti. Mut en mä mitään ymmärrä ja raha menee edelle. Ja mun vaatteet tehdään ympäristöystävällisesti kiinassa. Mutta kun toi vessa tuhlaa turhaan vettä. Jos mä en tuhlais, niin se vesi maagisesti ilmaantuisi Afrikkaan auttamaan janoisia lapsia.

Onhan se älytöntä, että puhdasta juomavettä vedetään pöntöstä joka pissan jälkeen.

Osta sellainen pönttö, jossa on käsien pesu säiliön päällä ja vedet mennee säiliöön. Saat harmaita vesiä pöntön vetämiseen. Sellaista, joilla monessa maassa kastellaan meille tuotavat hedelmät ja kasvikset.

Vierailija
18/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se älytöntä, että puhdasta juomavettä vedetään pöntöstä joka pissan jälkeen.

Se vesi ei häviä minnekään. Ainoa mikä kuluu on energia, joka on tarvittu sen pumppaamiseen vesitorniin.

Vierailija
19/19 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ahdistaa. Olen varma, että ei ole ainoa asia, joka sua ahdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi