Onko paikalla rakentamisesta/ isoista remonteista tietäviä?
Jos yksikerroksisessa omakotitalossa on todettu kosteusvaurioita alapohjassa, minkälainen remontti on edessä ja minkälainen kustannusarvio? Neliöitä noin 100.
Kommentit (8)
En tiedä yhtään enempää, enkä ymmärrä rakentamisesta mitään. Tällainen vaan olisi myynnissä tosi halvalla, ja siksi mietin minkälaisiin korjauskustannuksiin pitäisi varautua jos tällaisen kohteen ostaisi. Vähän kyllä arvelinkin että mahdoton sanoa ilman tarkempia tietoja... Onko mahdollista että koko lattia pitää purkaa? Varmaan silloin myös väliseinät? Käytännössä siis vain "kuoret" jäisi jäljelle? Varmaan siis olisi kallista..? Kohde on sinällään muuten tosi kiinnostava, ja juuri siellä mistä olemme miettineet kakkosasuntoa. Täytyy varmaan pyytää näyttöä, ja arviota joltain paikalliselta remontti firmalta...
Voi olla, että koko lattia pitää purkaa (riippuen tietenkin kosteusvaurion laajuudesta). Lisäksi pitäisi selvittää syy tälle vauriolle, että ei tapahdu uudestaan eli onko joku rakennevika (valesokkeli tms), vai käytöstä johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että koko lattia pitää purkaa (riippuen tietenkin kosteusvaurion laajuudesta). Lisäksi pitäisi selvittää syy tälle vauriolle, että ei tapahdu uudestaan eli onko joku rakennevika (valesokkeli tms), vai käytöstä johtuvaa.
Niin ja heti ensi alkuun pitää olla kattava kuntotutkimus talosta, muutoin on turha hakea tarjouksia remonttifirmoista. Eli pitää tietää mikä tilanne nyt on.
Ei voi sanoa, millainen remontti seuraa kosteusvauriosta alapohjassa jollei tiedä a) millainen se alapohja on, b) mistä se kosteus on tullut ja c)kuinka kauan ja paljon sitä siellä on ollut ja miten laajalle se on levinnyt.
Tuollaisen talon ostamista ei pitäisi harkita, ellei ole sen verran asiantuntija, että osaa ottaa näistä selvää ja käytännössä arvioida itse, miten suuri ja kallis remontti on kyseessä. Minä voisin ostaa, mutta mulla on itsellä ja perheessä niin paljon alan ammattilaisia, että kokisin oloni varmaksi. Kenenkään, joka kyselee asiasta vauva-palstalla, ei pitäisi siihen ryhtyä.
Yleensä voi ajatella, että jos talo on myynnissä halvalla, remontti on arviolta vähintään kallis.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että koko lattia pitää purkaa?
On mahdollista. Ei välttämättä, mutta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan silloin myös väliseinät?
ei välttämättä, riippuu missä kunnossa e ovat ja mitn ne pn tehty.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis vain "kuoret" jäisi jäljelle?
Pahimmassa tapauksessa myös ulkoseiniä täytyy korjata, vaihtaa, eristää uudelleen . Eli ehkä ei jää edes kuoria. Toisaalta ehkä jäisikin muutakin. Ei voi vielä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siis olisi kallista..?
Aivan varmasti ja kaikissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa, millainen remontti seuraa kosteusvauriosta alapohjassa jollei tiedä a) millainen se alapohja on, b) mistä se kosteus on tullut ja c)kuinka kauan ja paljon sitä siellä on ollut ja miten laajalle se on levinnyt.
Tuollaisen talon ostamista ei pitäisi harkita, ellei ole sen verran asiantuntija, että osaa ottaa näistä selvää ja käytännössä arvioida itse, miten suuri ja kallis remontti on kyseessä. Minä voisin ostaa, mutta mulla on itsellä ja perheessä niin paljon alan ammattilaisia, että kokisin oloni varmaksi. Kenenkään, joka kyselee asiasta vauva-palstalla, ei pitäisi siihen ryhtyä.
Yleensä voi ajatella, että jos talo on myynnissä halvalla, remontti on arviolta vähintään kallis.
Ok. Halusinkin tietää mikä on pahin mahdollinen skenaario. Tässä tapauksessa ei kyllä haittaisi vaikka korjauskustannuksiin menisi saman verran kuin talon ostamiseen. Silti olisin edelleen kiinnostunut. Ehkä silti on paras unohtaa koska en tosiaan osaa itse arvioida yhtään tilannetta.
Iso, kerro vähän tarkemmin. Milloin rakennettu? Onko Betoni lattia, kantava laatta vair rossipohja (betonielementit vai puuvasat)?