Hesarin artikkeli huuliherpeksestä
Osaako joku jolla hesarin tunnukset kertoa mikä se lääkevoidetta parempi keino huuliherpeksen hoitoon on? Kiitos.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei rooibos toiminut vaan herpes uusiutui kuten ennen. Oliko kyseessä vihreä vai punainen (=fermentoitu) rooibos?
Aika kummaa että joku on syönyt famviriä, se kun ei suomessa ole suosittu. Valaciclor on suunnilleen yhtä tehokas, ehkä tehokkaampikin, ja saatavilla ilman reseptiä joten kaikki käyttävät sitä. Kummaa on myös että aciclovir auttoi mutta famvir ei . Famvir kun muuttuu kehossa acicloviriksi. Jos rahasta on tiukkaa niin kannattaa ostaa acicloviriä, ei siitä ole muuta eroa kuin että sitä pitää ottaa useammin.
Famviriä tosin kannattaa syödä ekan puhkeamisen aikana. Jonkun pienen tutkimuksen mukaan herpes ei sen jälkeen uusiuidu kuin 5% potilaista.
Viimeisin kokeiluni tableteista oli Valavir, eipä vaikuttanut oikeastaan mitenkään.
Ihan Nordqvistin pussi-rooibosta olen juonut, samoin Uni-Jukkaa, joka auttaa nukahtamisvaikeuksiin (kaksi kärpästä samalla iskulla).
Rooibos ei auta enää siinä vaiheessa, kun iho alkaa kihelmöimään, vaan sitä pitää juoda koko ajan, vähintään muutaman kerran viikossa. Ikään kuin estolääkityksenä.
Ehkä se ei auta kaikille, mutta minuun näyttää tehoavan. Vuoden verran ilman rupia on minulle ihan mahtava saavutus!
Vierailija kirjoitti:
Tartunnalle altis vaihe kestää 4–5 vuorokautta, mutta lääke lyhentää sen 1–2 päivään.
Tää on muuten hauska, että yleensähän lääkkeet toimii jotenkin näin ja siksi niitä kannattaa syödä/ottaa. Sitten taas influenssarokotteen kun ottaa, saa hyvinkin influenssan mutta rokotteen vuoksi lievänä. Ja siellä sitä sitten jossain töissäkin tartutetaan eteenpäin sellainen 10päivää. Rokottamaton tartuttaa 2pvää ennen oireiden alkua ja jää sitten kotiin potemaan eikä enää tartuta muita.
Sori totaaliohis mutta tuli tässä vaan mieleen kun työpaikalla on alettu rummutus rokotteiden vuoksi taas näin syksyllä. "Hyvä hoitaja suojaa muita tartunnalta ja rokottaa itsensä" ja ynnä muuta kak kaa... Mitään todistettahan tuolle ei ole (ainut tuohon viittava ikivanha tutkimus kumottu 2017) ja käytännössä on huomattukin että ne "flunssaiset" hoitajat kuitenkin jättävät jälkeensä influenssaan pahemmin sairastuneita esim. vanhuksia. Eli rokote ei tosiaan estä tartuntaa vaan vähentää vaan rokotetulta oireita. Pitäisin itse melko vaarallisena kaikkien hoitajien rokottamista ja näin ollen tartuntariskin suurentamista mutta hei, tärkeintähän on että saadaan hoitajien saikkupäiviä rokotteella matalammiksi. Viis siitä että ei ole mitään tietoa vuosittaisten rokotusten pitkäaikaisvaikutuksista.
Sori, jatkakaa :D
Minulla on vain kerran elämässäni hirmuinen, rusinan kokoinen herpesrakkula.
Sen jälkeen, kun tunsin sen kihelmöivän ja alkavan rakentaa uutta rakkulaa, pidin sen päällä halkaistua valkusipulin kynttä (pitkään). Huuleen ja sen viereen jäi kynnen puolikkaan kokoinen ja muotoinen punainen läiskä, mutta se oli helpompi peittää kuin herpes-rakkula olisi ollut.
Muutamia kertoja olen käyttänyt samaa metodia, kun on alkanut se kihelmöinti ja rakkulaa ei ole syntynyt.
Sen muinaisen rakkulan arpi näkyy edelleen huulessa ja joskus näyttää, että on pienen nuppineulanpään kokoinen rakkula, mutta ei ole kasvanut isommaksi.
Numero 7 mainitsema hunaja tehoaa niin moneen, että uskon sen mahdollisuuksiin herpeksen suhteenkin, koska auttaa palovammoihin ja pysäyttää yskän.
Pyrin syömään päivittäin raakaa valkosipulia, se ehkä pelottaa herpes-viruksen pysymään piilossa.