Ongelma. Haluan olla kasvissyöjä, mutta
kun en tykkää kasvisruoasta. :(
Falafelit, tofupalat, mifut, nöyhtökaurat.... En vaan tykkää. 
Ok, kotona voin syödä perunaa ja soijarouhepastamössöä ja oikeita kasviksia, mutta kun syön paljon ulkona, on vaihtoehdot pitkälti näitä omituisenmakuisia hötkötyksiä. Jos että on sitten niitäkään.
Ja kyllä, olen yrittänyt, maistanut, kokeillut, totutellut ja vaikka mitä. En vaan tykkää.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole vegaani vaan pelkästään vegetaristi, lisää ruokaan juustoja (esim. feta, halloumi, vuohenjuusto, mozzarella, parmesan) tai kananmunaa eri muodoissa tuomaan ruokaisuutta.
Jos syöt mereneläviä, saat runsaasti lisää vaihtoehtoja (kala, rapu, katkarapu, simpukka, jne).
Itse en syö tehotuotettua lihaa, mutta riistaa syön (hirvi) sekä poroa, joka saa vaellella vapaana tuntureilla.
Joo, juustot onkin hyvä juttu. Sellaisiakin vegeruokia vain on aika harvoin tarjolla, fetasalaatin lisäksi. Lisäksi tietysti juustot ovat kovin energiarikkaita. Kaloillakin on elämä, jota en halua minun vuokseni päätettävän.
Maitoteollisuuden vuoksi lehmiä saatetaan kantaviksi tiheään tahtiin, jotta maidontuotanto jatkuu, vasikat riistetään heti synnytyksen jälkeen emolta ja kärrätään lavalle kohti kuolemaa.
Faith kirjoitti:
Miksi haluat olla kasvissyöjä? Jos terveydellisistä syistä, noudata kasvispainotteista sekaruokavaliota, joka on terveellinen ja monipuolinen. Jos eläineettisistä syistä, siirry riistaan ja luomutuotteisiin. Jos ekologisista syistä, syö lähellä tuotettua ja mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa kasvispainotteisesti.
Jatka myös kasvisreseptien kokeilua. Itse en ole koskaan tykännyt "lihankorvikkeista" eli tofusta, soijarouheesta yms., vaan proteiinin kasvislähteistä olen tykännyt eniten linsseistä, kikherneistä ja mustapavuista.
Jospa eläimen tappaminen ravinnoksi on ap:n mielestä väärin ihan lähtökohtaisesti, vaikka se olisikin elänyt vapaan, lajinmukaisen elämän? Monen vegaanin mielestä näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole vegaani vaan pelkästään vegetaristi, lisää ruokaan juustoja (esim. feta, halloumi, vuohenjuusto, mozzarella, parmesan) tai kananmunaa eri muodoissa tuomaan ruokaisuutta.
Jos syöt mereneläviä, saat runsaasti lisää vaihtoehtoja (kala, rapu, katkarapu, simpukka, jne).
Itse en syö tehotuotettua lihaa, mutta riistaa syön (hirvi) sekä poroa, joka saa vaellella vapaana tuntureilla.
Joo, juustot onkin hyvä juttu. Sellaisiakin vegeruokia vain on aika harvoin tarjolla, fetasalaatin lisäksi. Lisäksi tietysti juustot ovat kovin energiarikkaita. Kaloillakin on elämä, jota en halua minun vuokseni päätettävän.
Maitoteollisuuden vuoksi lehmiä saatetaan kantaviksi tiheään tahtiin, jotta maidontuotanto jatkuu, vasikat riistetään heti synnytyksen jälkeen emolta ja kärrätään lavalle kohti kuolemaa.
Tiedän tämän, samoin metaanipäästöt. Siksikään en halua ylenpalttisesti korvata lihaa juustoilla. Kokonaan maidottomaan ruokavalioon siirtymiseen en vain ole valmis vielä, koska jo lihattomuus aiheuttaa vaikeuksia.
Mulla vähän samanlainen ongelma, en tykkää noista korvikkeista. Vatsa ei kestä palkokasveja, eikä muutenkaan edes puolta kiloa kasviksia/marjoja päivässä alkamatta kivistää, jolloin ruoka tulee isolta osin sulamattomana ulos. Joudun siis tyytymään siihen, että yritän löytää mahdollisimman eettisesti ja lähellä tuotettuja eläinperäisiä tuotteita, ja siihen kylkeen sitten kasviksia sen mitä vatsa kestää.
Eli siis on kasvissyöjä, jos syö maitotuotteita kuten mifua juustoja, ja vieläpä kananmunia ja kalaakin.
Joka päivä näköjään oppii jotain uutta.
Olen ilmeisesti siis kasvissyöjä tietämättäni.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis on kasvissyöjä, jos syö maitotuotteita kuten mifua juustoja, ja vieläpä kananmunia ja kalaakin.
Eikö tuollainen ole joku lakto-ovovegetaristi tai sinnepäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollainen ole joku lakto-ovovegetaristi tai sinnepäin?
Tuo nimi on niin hirveä, ettei koskaan voisi iljetä mainostavansa olevansa joku noin ihmeellinen ja outo sanaparsi. Tavalliset ihmiset luulevat vielä seuraavan tason hihhuliksi.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisestikään ole ollut kovinkaan kiinnostunut ruokavalioista...
Sun pitää nyt vaan sitten opetella tekemään ruokaa, josta sä pidät.
Mä olen maistanut kaikkea noita mainisemaas: falafel, nyhtis, mifu, soijatuotteet, tofu.... vaan enpä juurikaan käytä ruuanlaitossa.
Aidot, tuoreet kasvikset tässäkin rulaa ja pavut. Eikä sen tarvitse olla kovinkaan monimutkaista. Usein syön erilaisia kasvispatoja ja höysteitä. Niitä teen satsin pakkaseen. Kuten keittelen papujakin erilaisia.
Tietty pidättäytyy kauden kasviksissa. Nyt on saa kesäkurpitsoja ja paprikoita edullisesti. Niitä voi täytellä erilaisilla täytteillä. Juuri täytin valkoisia paprikoita: sipulilla, sienillä, oliiveilla ja riisillä. Saatan kuorruttaa vielä juustolla. Tein myös myskikurpitsapiirakan, jota voi syödä ihan ruokanakin. (resepti oli quornin sivulla, mutta jätin quornin pois)
Viikolla täytin kesäkurpitsaa salsatyyppisellä täytteellä, kuorrutin juustoraasteella.
Vain muutamia mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samanlainen ongelma, en tykkää noista korvikkeista. Vatsa ei kestä palkokasveja, eikä muutenkaan edes puolta kiloa kasviksia/marjoja päivässä alkamatta kivistää, jolloin ruoka tulee isolta osin sulamattomana ulos. Joudun siis tyytymään siihen, että yritän löytää mahdollisimman eettisesti ja lähellä tuotettuja eläinperäisiä tuotteita, ja siihen kylkeen sitten kasviksia sen mitä vatsa kestää.
Usein nää vatsaväännöt johtuu siitä, että vatsa ei ole tottunut kyseisiin raaka-aineisiin. Ei osaa sulattaa niitä, kun ykskaks tulee isoja määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein nää vatsaväännöt johtuu siitä, että vatsa ei ole tottunut kyseisiin raaka-aineisiin. Ei osaa sulattaa niitä, kun ykskaks tulee isoja määriä.
No jaa, aina olen kasviksia syönyt lisukkeena, mutta toki määrät ovat erilaisia. En vain ole keksinyt mistä saisin proteiinia, kun olen keliaakikko, eikä palkokasvit käy. Rajoittaa valikoimaa aika rankasti. Eläinkunnan tuotteilla on mentävä. Onneksi täällä maalla on melko helppo saada paikallista lihaa ja kalaa, joista tietää mistä ne tulee ja missä oloissa eläimet elää.
Älä vielä lannistu. Kokeile eri asioita ja mausta ruokasi niin kuin ennen kasvispainoitteiseksi siirtymistä maustanut.
Kokeile eri ravintoloita - harvemmin laadukkaat ravintolat käyttävät mitään mifuja sun muita keinotekoisia raaka-aineita annoksissaan. Jos läheltä ei hyvää ravintolaa löyty, tyydy kokkaamaan itse omat sapuskasi. Toki esimerkiksi töissä helpottaa, kun voi lounastaa ulkona, mutta kannattaako sitä nyt kuitenkaan huonosta ruuasta maksaa?
Ja mikäpä estää heittämästä lähiravintoloille palautetta ja ehdotuksia? Kynä sauhuamaan vaan, ravintolat tuottavat sitä mikä tuo asiakkaita sisään.
Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee sujumaan!