Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääke nukahtamiseen

Vierailija
01.09.2019 |

Mitä käytätte? Mulla ollut vuosia Imovane ja nyt on jotenkin ilmapiiri kiristynyt reseptien uusinnassa ja apteekissa saarnattiin sen käytöstä. Ihan Psyk. puolella on näitä mulle kirjoitettu ja uusittu ja nähdään kyllä etten niitä liikaa syö.
Kokeiltu on myös Ketipinor ja useita masennuslääkkeitä. Oman hoitajan kanssa tuo Imovane on sovittu kun se ei lamauta seuraavaa päivää ja muitakaan sivuvaikutuksia ei ole.
Mun kriteerit lääkkeen vaihdolle on ettei painon nousua, ei zombioloa, ei vapinaa, ei huimausta jne... Onko se vain haave?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vuosia Ketipinoria, lopetin sen äskettäin koska kolestroli arvot nousi pilviin:/ tämä lääke kuulemma voi aiheuttaa sitä . Nyt käytössä mirtazapin pienellä annostuksella, ei ole kyllä vielä auttanut yhtään. Mitkään nukahtamis lääkkeet tai melatoniinit ei mulle auta, on ollut niin pitkään näitä ongelmia. 

Vierailija
22/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen nuorempi lääkärisukupolvi on koulutettu olemaan vastentahtoinen määräämään rauhoittavia ja unilääkkeitä, vaikka käyttö olisi ollut asianmukaista. Vielä 90-luvulla tällaista ei ollut, minäkin menin nuorena opiskelijatyttönä valittamaan, kun en saanut tenttiin luvun jälkeisenä yönä unta - määrättiin suorilta Dormicumia, joka on nykyään lähinnä esilääkityskäytössä eli varsin tuhti lääke. Zopinoxia (= Imovane) markkinoitiin lääketehtaan taholta vielä 2000-luvun alussa, että siihen ei tule riippuvuutta - ja kyllähän siihen tulee ja varsin nopeasti. 

Melatoniini 1 mg voi kyllä nukuttaa isoakin miestä makeasti, kun ei jatkuvasti käytä. Suomessa saa reseptillä 5 mg vahvuutta. 

Atarax ei välttämättä tee tokkuraiseksi seuraavana päivänä, mutta nukahtamislääke (esim. Imovane) voi sen kyllä tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini ei ole ongelmaton sekään. Se mm. nostaa diabetesriskiä ja mulle tuli siitä unenaikaisia hengityskatkoksia.

Vierailija
24/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa myytävät melatoniinit ovat pitoisuudeltaan aivan huuhaata.

Riittivät minulla. En olisi kaivannut mitään vahvempaa mutta ilman mitään en pärjännyt.

Vierailija
25/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni mielialalääkekokeilujen seurauksena unet ihan sekaisin. Sain unenlahjani takaisin 3 mg melatoniinin avulla (lääkärin reseptillä). Ensimmäiset pari viikkoa tuntui, ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta sitten alkoi tehoamaan. Sain nukuttua univelat pois 3-4 kuukaudessa. Nyt tarvitsen melatoniinin vain silloin kun olen nukkunut päiväunet tai lähipäivinä tapahtuu jotain, mitä jännitän tai stressaan.

Luulen, että Imovanen jälkeen 3 mg melatoniini ei tunnu missään. Eli jos päädyt sitä kokeilemaan, kannattaa pyytää reilusti vahvempaa annostusta.

Vierailija
26/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imovane on hyvä, mullakin pysyi annos samana ja teho säilyi. Nykyään Suomessa vallitsee bentsovihamielisyys, lääkäreillä ja apteekeilla. Toimivakin lääkitys lopetetaan väkisin ja pakotetaan ottamaan esim.mirtatsapiini, joka minua ja monia muita on lihottanut paljon. Ketipinorkin aiheuttaa ahmimista, mutta paras vähistä vaihtoehdoista. Doxalia kai jo kokeiltu? Mulla ei auttanut mitään, joillekin sopii.

Mulle tuo imovane ei sovi. Illalla on oikeasti fifti-fifti nukuttaako se vai tekeekö se mitään. Aamulla siitä oli ärsyttävässä humalan kaltaisessa olossa. Stellan esim. toimii paljon paremmin eikä ole tarvinut nostaa annosta.

lääkärit kuitenkin pitää niin pahana jatkuvaa käyttöä että otan napin vain silloin tällöin. Tavallaan olen jo tottunut tähän jatkuvaan unen puutteeseen.

Pää ei toimi läheskään aina kunnolla. Hermot on aika piip huonona. Vuosia jatkunut stressi nukkumisen puutteesta on saanut jo mahankin oireilemaan. Joko on ripuli tai ummetus mutta hei enpähän syö kolmiolääkkeitä niin paljoa että siitä lääkärit valittaisi. Menee tai on jo mennyt perusterveys mutta sehän on tärkeintä ettei niitä lääkkeitä jatkuvasti mistä on oikeaa hyötyä.

Vierailija
27/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden unilääkevastaisuus on ihan käsittämätöntä. Sen sijaan, että saisi käyttää vuosia toiminutta lääkettä, pitää myrkyttää ja lihottaa itsensä Ketipinorilla tai Mirtazapinilla. Melatoniini on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka vetäisi sen 10mg.

Vierailija
28/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovane on hyvä, jos se toimii pienehköllä annoksella, kaikki nuo psyykenlääkkeet sotkevat liikaa päätä. Tuleehan siihen riippuvuus mutta niin tulee psyykenlääkkeisiinkin. Joku indicainen kannabislajike pienenä annoksena on myös varsin vähähaittainen, ja sitä voi tarvittaessa tehostaa melatoniinilla ja/tai Imovanella. Itse otan puolikkaan Imovanen tuntia ennen nukkumaanmenoa ja puolen tunnin kohdalla pienet savut ja 0,5 mg melatoniinia.

Vierailija
29/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevästi kaikki lääketieteen kama nukkumiseen on ihan okei. Luonnollinen indica pitoinen kannabis on hyvä unilääke mutta sitä ei varmasti saa suomessa. Kemiaa sen olla pittää että lääkkeellä saa suomessa nukuttua.

Vierailija
30/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sehän tässä onkin kun omahoitaja on seurannut mun tilaa vuosia ja on siunannut tuon Imon käytön. Se on parempi nukkua kuin olla nukkumatta ja sairastua psykoosiin sen takia. Mun entinen lääkäri oli kans samaa mieltä mut nyt kun on uusia kiertäviä tähtiä niin Imo on saatanasta ja Ssri-lääkkeiden haitat muka niin lieviä. Ne on niin nähty. Mulla on päivittäinen lääke sairauteen joka piristää mutta se on mulle niin tärkeä ettei sitä voi ottaa pois ja korvaavaa ei ole. Sekin nyt sekoittaa pakkaa.

Ap

Vierailija
31/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja menepä lääkärille sanomaan, että se tietty lääke nyt vaan on ainoa mikä auttaa. Vastauksena siihen lääkäri alkaa kysellä, käytätkö sängyssä puhelinta, onko hyvä tyyny ym. toki tärkeää, mutta ei unilääkettä vastaavaa.

Vierailija
32/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea lajike kannabista, muuta ei tarvitse.

Vierailija
33/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sehän tässä onkin kun omahoitaja on seurannut mun tilaa vuosia ja on siunannut tuon Imon käytön. Se on parempi nukkua kuin olla nukkumatta ja sairastua psykoosiin sen takia. Mun entinen lääkäri oli kans samaa mieltä mut nyt kun on uusia kiertäviä tähtiä niin Imo on saatanasta ja Ssri-lääkkeiden haitat muka niin lieviä. Ne on niin nähty. Mulla on päivittäinen lääke sairauteen joka piristää mutta se on mulle niin tärkeä ettei sitä voi ottaa pois ja korvaavaa ei ole. Sekin nyt sekoittaa pakkaa.

Ap

Sinulla on väärä lähtökohta: uskot lääkkeiden korjaavan jotain, mikä sinun pitäisi käytöksessäsi muuttaa itse. Eli nämä lääkkeet eivät paranna. Oletko koskaan ollut terapiassa? Unettomuudessakin tehokkaimmat tulokset saadaan terapialla. Kuten Käypähoito sanoo https://www.kaypahoito.fi/hoi50067

"Pitkäkestoisen unettomuuden hoidossa parhaat tulokset saavutetaan kognitiivis-behavioraalisilla menetelmillä."

Tämä on tieteellisesti todistettu moneen kertaan. Lääke ei siis ole ratkaisu.

Vierailija
34/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on väärä lähtökohta: uskot lääkkeiden korjaavan jotain, mikä sinun pitäisi käytöksessäsi muuttaa itse. Eli nämä lääkkeet eivät paranna. Oletko koskaan ollut terapiassa? Unettomuudessakin tehokkaimmat tulokset saadaan terapialla. Kuten Käypähoito sanoo https://www.kaypahoito.fi/hoi50067

"Pitkäkestoisen unettomuuden hoidossa parhaat tulokset saavutetaan kognitiivis-behavioraalisilla menetelmillä."

Tämä on tieteellisesti todistettu moneen kertaan. Lääke ei siis ole ratkaisu.[/quote]

Sä ja sun terapiat. Mikä terapia? Voi kun sellaista saisikin unettomuuteen. On se kumma kun bentsot ei käy, mutta masennuslääkettä tuputetaan. Siinä mitään terapiaa oo tarjottu vaan nimenomaan lääkettä.

Mä oon vuosia ollu suossa masennuksen kanssa ja samalla univaikeuksia. Mä oon lukenu sitä et mene mettään ja halaa puuta niin paranet. Päivän mielenkiintoisin asia oli kuoleman hautominen. Nyt mä oon paremmassa kunnossa ja ymmärrän niiden Ssri lääkkeiden haitat. Silloin en tajunnut. Nyt olen töissä ja mun muut sairaudet on hoidossa. Mun suurin ongelma on unettomuus. Ja kun keikkuu siinä rajalla että luiskahtaa takaisin sinne syvään masennukseen niin mun mielestä on ihan sama millä nukun jos se mulle toimii. Terapiaa ei unettomuuteen ole ikinä vuosien varrella tarjottu. Vain lääkkeitä.

Ap

Vierailija
35/35 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden unilääkevastaisuus on ihan käsittämätöntä. Sen sijaan, että saisi käyttää vuosia toiminutta lääkettä, pitää myrkyttää ja lihottaa itsensä Ketipinorilla tai Mirtazapinilla. Melatoniini on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka vetäisi sen 10mg.

Niinhän se on. Potilas on lähtökohtaisesti aina väärässä ja toimivaa lääkettä ei saa kun tyrkytetään mirtsa ja keto p askaa. Luonnollista ei viitsi edes ehdottaa koska silloin alkaa huuto huumeista. Unettomuudesta kärsivä ei saa suomessa kunnollista hoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä