Puolison liika kiinnostus harrastukseensa
Onko kellään muulla ollut vastaavaa tilannetta kuin meillä? Jos puolisolla on tärkeä harrastus, kuinka paljon tuette sitä? Joudutteko uhraamaan omia harrastuksianne? Entä, jos puolisolla on oma yritys, oletteko siinä mukana?
Miehelläni on tärkeä harrastus, joka menee kaiken muun edelle. Kesällä kaikki viikonloput ja lomat menee sen parissa ja talvet harrastuksen suunnittelussa. Hän suunnittelee siitä yritystä ja haaveilee laajentavansa toimintaa reilusti. En nyt kerro tarkemmin mikä harrastus on, koska se on sen verran harvinainen, mutta sitä voisi verrata esimerkiksi maanviljelyyn tai puutarhanhoitoon, eli ollaan sään armoilla ja lopputulos on tuurista kiinni. Mies ei ole oikein realistinen, vaan laskee kannattavuutta hyvien vuosien mukaan ja kuvittelee kohta elättävänsä perheen yrityksensä avulla. Mies on kuitenkin harrastanut tätä jo pitkään, tuloja on ollut jonkin verran, kysyntää tuotteelle on, mutta menoja on aina paljon enemmän, ja välillä on niin huonoja vuosia, että ei tuota juuri mitään. Mies suunnittelee, että hän laajentaa ja sitten koko perhe on hommissa mukana. Minulla on toisenlainen ammatti (ja niin miehelläkin) ja olen kiinnostunut omasta työstäni ja tulotkin on varmat, jos ei muuta niin edes työttömyyspäiväraha. Välillä ollaan kyllä kiireisimpään aikaan auttamassa miestä, mutta ei kiinnosta tehdä siitä työtä itselleni, enkä sanoisi sitä omaksi harrastukseksenikaan.
Miehen harrastus on toisella paikkakunnalla, miehen lapsuuden kodissa, ja me lasten kanssa jäädään usein kotiin. Meillä on kotona omia juttuja ja kesän olen ollut lähes yksinhuoltajana. Omat harrastukset ovat jääneet lähes kokonaan, kun olen yksin lasten kanssa. Välillä lähdetään miehen mukaan, mutta lapset ja minäkään emme siellä pitkään viihdytä.
Kommentit (22)
Surullisinta tässä on se, että vaikka mies haluaa, että lapsetkin harrastaisivat tätä samaa juttua, ja jos perustaa yrityksen, niin lapset jatkais, niin mies ei kuitenkaan ole kiinnostunut lasten asioista. Lapsetkin ovat vieraantuneet isästään, ja kyselevät minulta esim. että mitä isä aikoo tehdä, eikä kysy sitä isältään. Tai jos on joku ongelma, niin aina pyydetään äitiä avuksi, vaikka isä ehkä osaisi siinä asiassa auttaa paremmin, tai saattavat pyytää minua kysymään isältä.
Eli teillä mennään miehen mieliteot edellä, viis perheestä. Harrastus ja yrittäjyys on miehelle numero 1, sitten vasta perheen hyvinvointi eli olette miehelle pelkästään itsestäänselvyys, vähän niin kuin ruoka ja siisti koti myös. Kannattaa puhua, tuo nimittäin tulee katkeroittamaan sinut lopulta ja miehen kuuluu saada tietää ettet ole kiinnostunut hänen kaavailemaansa tulevaisuuteen toisin kun mies kuvittelee, siis että pidät ja haluat tehdä oman alasi töitä ja hänen harrastuksensa ei ole sinun harrastuksesi.