Onko väärin leikata esikoistytön hiukset tässä tilanteessa?
Eli esikoisella 8v on pitkät, hyväkuntoiset hiukset alaselkään asti. Pikkusiskolla 6v kasvaa ohut tukka vaan olkapäille saakka vaikka mitä ollaan yritetty, vitamiineja, kalliita hiushoitoaineita yms.
Pikkusisko on harmistunut ja surullinen ja puhuu aina että voi kun saisi samalaiset hiukset kun isosiskolla.
Ehdotin isommalle, että leikataan kiva polkkakampaus ja tähän hän sanoi ehdottomasti ei. Yritin selittää että pikkusiskolle tulisi hyvä mieli kun heillä olisi samanlaiset kampaukset. No sanoi taas ei. Onko väärin jos sanon, että hiukset on pakko leikata, ettei pikkusisko ole jatkuvasti harmistunut?
Kommentit (20)
Kai tämä provo on. Jos haluat, että lapsesi alkaa sinua vihaamaan niin mikä mainioin keino.
Miten voi edes ajatella tuollaista ratkaisua.
Eli palkitset kuopuksen kateuden kostamalla esikoiselle? Just hyvä, oikein tervettä ☹
Ja tämä menee ehdolle päivän ilmiselvimmäksi provoksi.
Todellakin väärin. Minun henkisesti sairas äitini leikkasi hiukseni lähes siiliksi kun lapsena (6-7v) heiluttelin pitkiä hiuksiani peilin edessä ja hymyilin peilikuvalleni. Tokaisi, että hänen tyttärestään ei tule mitään ylpeää hienostelijaa. Samaan syssyyn menetin myös huoneestani peilin.
Usko minua, että jos tuon teet niin lapsesi alkaa vain inhota sinua eikä luota enää ehkä yhteenkään aikuiseen.
Kateellisuus ei saa olla mikään syy tuhota toiselle tärkeitä asioita!
Ymmärrän harmin, mutta toisenkin lapsen harmistuttaminen ei ole terve tapa lohduttaa ensin harmistunutta.
Onko lapsilla sama isä? Mitä jos nuoremmalla onkin joku sairaus?
Toivon tätä provoksi, ei kukaan voi olla noin tyhmä! Siinä sulle hommaa kun joudut koulukavereiden yms yms hiukset katkomaan.
Opeta lapsesi hyväksymään kehonsa sellaisena kuin on. Ajatusmallisi (isosiskon hiusten leikkaaminen) asian korjaamiseksi on järjetön. Ei se pikkusiskon hiuksia muuta, mutta tekee isosiskosta sijaiskärsijän.
Minusta olisi kiva ajatus, että sisaruksilla olisi samanlaiset kampaukset, ja kai se vanhempi tyttökin siihen ajan kanssa tottuisi. Vaikka mikä minä olen lapsettomana sanomaan.
Siis mitä ihmettä? Pakko olla provo, eihän kukaan voi oikeasti edes miettiä tuollaista! Mitä teet sitten kun nuorempi lapsi tulee hoidosta/koulusta kotiin ja sanoo että harmittaa kun koulussa muilla tytöillä on pitkät hiukset? Pommitat muita perheitä viesteillä että tytöiltä on leikattava hiukset ettei sinun lapsella ole paha mieli? Tai voisitkohan nyt heti kasvattaa lapsesi ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta ja sietämään pettymystä.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä provo on. Jos haluat, että lapsesi alkaa sinua vihaamaan niin mikä mainioin keino.
Ja se viha kantaa aikuisuudessakin.
Annat esikoisen pitää kauniit hiuksensa. Väkisin leikkaaminen "tässä tilanteessa" on kuin ympärileikkaus.
Entäpä jos menisitte pikkusiskon kanssa hyvälle kampaajalle, joka muotoilisi hänelle pukevan, lyhyemmän leikkauksen, joka häivyttäisi ohuuden vaikutelmaa?
Ostat jotain irtolettejä ja laitat niitä kuopukselle.
Otsikon luettuani kuvittelin, että kysymys on täiepidemiasta. Mutta olikin kateus...
Mitä jos sillä tytöllä olisikin isoveli, leikattaisiinko siltä pippeli pois kun ei siskollakaan sellaista ole?
Meillä on ollut vähän sama homma. Nuoremmalla tyttärellä tosi ohut ja aivan tikkusuora hius, kun taas siskollaan paksuhko luonnontaipuisa. Mutta pikkusiskolla oli taas ihanat pitkät ripset. Häntä siis kehuttiin ripsistä ja muista hänen hyvistä ominaisuuksistaan. Niinkuin tietty isosiskoa omista hyvistä jutuistaan.
Pikkusisko saattaa joskus harmitella hiuksiaan (on nyt 17v), mutta ei ole kateellinen kenellekään. Ymmärtää, et ihmisillä ovat eri asiat kauniita. Ja että kaikki ovat omalla tavallaan kauniita.
Kyllä mä olisin saanut hepulin, jos olisi pitänyt pikkusiskon (jolla piti olla pienenä lyhyt tukka, kun liian pitkä ärsytti äärimmäisen atooppista iho) takia leikata pitkä tukka lyhyeksi. Kyllä siskoakin harmitti lyhyt tukka, kiinnitteli pinneillä siihen kaiken maailman huiveja ja naruja ja leikki, että hänellä on pitkät hiukset, mutta minun hiuksiin ei siskon takia kajottu.
On väärin!