Paljonko teillä on suurinpiirtein rahaa kuukausittain käyttötilillä?
Mulla on nyt toista kuukautta ollut alle 2000 euroa ja tuntuu tosi pieneltä määrältä. Mietin että onko tää vain opettelukysymys vai mitä muilla yleensä on. Periaatteessa tällä pitäisi ja pärjäänkin kuukauden, kun en ole ainoa elättäjä.
Kommentit (17)
Kolmella käyttötilillä 17+18+73 = 108000 -110000 €
Sillä tilillä jota oikeasti käytän ei ole kuin se mitä on budjetoitu käytettäväksi. Eli (reilusti) alle tonni kuussa. Tulot tulevat siis yhdelle tilille, jota en käytä arjessa. Sieltä maksetaan ensin vuokra ym., siirretään tietty summa puskuritilille ja tietty summa säästöihin. Ja sille oikealle käyttötilille vain se mitä olen budjetoinut.
Yleensä saatan siirtää jopa vain viikon käyttörahat tälle tilille, pysyy helpommin kartalla tuhlailuista.
Liikaa, ehkä noin 6000. Pitää siirtää suurin osa rahastoihin ja osa säästötilille.
3 jatkaa
Otin alunperin käyttöön tämän tyylin kun tulot olivat epäsäännölliset. Saatoin siis saada suuria summia rahaa muutaman kerran vuodessa, enkä kohtuullista kerran kuussa. Tällöin otin useamman tilin käyttöön, eikä tarvinut aina laskea että tilillä pitää olla elokuun jälkeen niin ja niin monta tonnia että saa joululahjatkin ostettua. Riitti kun kerran laski kuukauden kulutuksen ja siitä siirsi sen käyttötilille kuun ensimmäisenä päivänä.
Palkkapäivänä 4100e noin suurinpiirtein. Maksan silloin samantien kaikki jo tietämäni laskut eräpäivästä riippumatta. Sen jälkeen tilille jää ns. vapaata käyttö/ruokarahaa noin 1000e.
Maksan kahta isompaa lainaa pois vielä tämän vuoden loppuun. Siksi noin paljon menee laskuihin/asuntoon/yms. Halusin maksaa lainat pois nopeasti, siksi kuukausierät isot.
Joo tiedän alhaisten korkojen aikana ei olisi kiire maksaa pois mutta olen ikäluokkaa ”kääkkä” joka voi henkisesti paremmin kun on lainat maksettu pois. Mitä nuorena oppi jne.
Omalla käyttötilillä on yleensä juuri sama, vajaa 2000 euroa. Yhteisellä tilillä 4500-5000 eur puskuri myös pohjalla.
Minulla on useampi tili. Palkka tulee kahden viikon välein käyttötilille, josta siirrän asuntolainatilille, laskutilille ja säästötilille sekä sijoituksiin niin, että tankkaamisen jälkeen kahden viikon elämiseen jää noin 230-250e. Sanotaan siis, että kuukausittain käyttötilillä on 450-500e.
Itselläni ei toimisi lainkaan yhden tilin kanssa toimiminen, näin meillä pysyy miehen kanssa yhteiset ja omat rahat järjestyksessä ja kaikkk on selkeää. Taloudessa myös kaksi lasta, mikäli sillä on jotain merkitystä.
Pari tonnia maksimissaan. Siirrän palkkapäivänä arvioni ylimääräisistä säästötilille tai ostan osakkeita tai teen molemmat. Oma pää toimii siten, että rahaa kuluu vähemmän, kun käyttötilin saldo on matalampi.
Joka kuukausi tililleni turahtaa sihteerin työstäni vaivaiset 1700 euroa. Tuon tuhlaan viikossa-kahdessa. On ihme jos tililläni on yli 20 euroa seuraavan palkan tullessa tilille.
1000 € on käyttötilillä. Loput siirrän säästötilille, johon ei ole korttia.
Minulla on käyttötilillä tililuotto, eli saan ylittää käyttötilini 20.000€:lla, korko on pankin prime + 0,75% eli yht. 1% tällä hetkellä, lisäksi 50€ vuodessa kiinteä vuosimaksu tästä jatkuvasta vakuudettomasta luotosta. Olematon korko siis ja käyttötilillä en pidä yhtään rahaa vaan maksan kaiken luottokortilla ja sitä mukaa kun laskut tilille tulevat automaattisesti veloitettavina e-laskuina niin siirrän tilille rahaa tililtä joka on ammatinharjoittajana toimiessani tilinä jolle tulot tulevat eli "firman" tililtä yksityisnostoina. Ei ole väliä vaikka tili menisi miinukselle siis, joskus jos jotain veloituksia on käyttötililtä mennyt enkä ole jaksanut katsoa paljonko tilillä on rahaa niin ei ole väliä vaikka tili olisi jotain satasia tai vaikka tonnin jonkin aikaa miinuksella, korkoa menee silloin jotain 0,60€ siltä kuukaudelta sitten. Kätevää kun ei ole väliä vaikka tili ylittyisi kunhan ei yli 20.000€:lla ylity. Olen joskus tuota luottoa käyttänyt myös osakesijoituksiin voittaen näin koron ja osaketuoton välisen erotuksen eli velkavivulla sijoittanut vähän joskus harvakseltaan. Tuohon käyttötiliin ei ole liitetty edes maksukorttia kun maksan kaiken Stockmannin mustalla MasterCardilla jolla on 10.000€ luotto ja maksan kaiken aina kerralla korotta kuukausittain pois.
Tuon pienikorkoisen vakuudettoman 20.000€ tililuoton jolla saan ylittää tilini luvan kanssa 20.000€:lla sain ollessani osakkaana eräässä yksityislääkäriyhtiössä, pankki oli tuon yhtiön kumppanuuspankki silloin. Siinä huomasi että pankki toimii niin kuin mies joka lainaa sateenvarjoa mielellään miehelle joka ei sitä tarvitse kun aurinko paistaa mutta joka ei lainaa sitä sellaiselle joka sitä sateen takia tarvitsisi. Eli pankki lainaa rahaa helpoiten ja mieluiten sellaiselle joka sitä lainaa ei niin edes tarvitsisi. Kun se lainaaminen rikkaalle hyvätuloiselle on riskittömämpää.
Palkka tulee kerran kuukaudessa käyttötilille, siltä siirrän laskujen jälkeen oman osuuteni yhteiselle taloustilille. Summa vaihtelee kuukausittain odotettavissa olevien laskujen mukaan. Osan siirrän myös toiselle tilille, jolla pidän "puskuria". Käyttötililleni jätän vain satasen-pari, koska ruoat ostetaan yhteiseltä taloustililtä ja isommat omat ostokset maksan luottokortilla. Työpäivän ruokailut maksan lounasseteleillä.
Eli käyttötilillä on tälläkin hetkellä +/-100 euroa, seuraava palkkapäivä 15.9.
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia maksimissaan. Siirrän palkkapäivänä arvioni ylimääräisistä säästötilille tai ostan osakkeita tai teen molemmat. Oma pää toimii siten, että rahaa kuluu vähemmän, kun käyttötilin saldo on matalampi.
Minä ainakin ostan ihan samalla lailla mitä milloinkin tarvitsen ihan riippumatta siitä onko tilillä 20.000€ vai 2.000€, en tuhlaa yhtään sen enempää ostellen mitään turhaa kun tilillä on 10.000-20.000€. Ei se ostosten määrä tai laatu minulla siitä riipu paljonko rahaa on säästössä tilillä ja osakkeissa. Esim. vaikka säästössä on yhteensä n. 110.000€ ja velaton talo eikä muitakaan velkoja ole niin ostaessani uuden puhelimen vanhan hajonneen tilalle tutkin tarkkaan mikä olisi riittävän hyvä ja päädyin iphone 6s:ään ja katsoin mistä sen sai halvimmalla kun sen viime keväänä ostin, maksoi 279€ ja toimii loistavasti, no ehkä kamera voisi olla vähän parempi. Olisihan sen voinut ostaa korottomalla osakkaillakin mutta siihen en nähnyt mitään tarvetta. En nähnyt mitään järkevää lisäarvoa ostaa jotain tonnin puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Sillä tilillä jota oikeasti käytän ei ole kuin se mitä on budjetoitu käytettäväksi. Eli (reilusti) alle tonni kuussa. Tulot tulevat siis yhdelle tilille, jota en käytä arjessa. Sieltä maksetaan ensin vuokra ym., siirretään tietty summa puskuritilille ja tietty summa säästöihin. Ja sille oikealle käyttötilille vain se mitä olen budjetoinut.
Yleensä saatan siirtää jopa vain viikon käyttörahat tälle tilille, pysyy helpommin kartalla tuhlailuista.
Täällä ihan tismalleen sama systeemi!
Loppukuusta yleensä jotain kymppejä tai nollilla, tarvittaessa käytetään sitten luottokortteja. Palkkapäivänä menee laskut ja luottokorttilyhennykset niin eipä siitä kyllä tonnia enempää jää joka kyllä häviää tililtä hyvää vauhtia.