Onko sinfoniamusiikki ja ooppera mielestäsi eliitin harrastus?
Et voisi kuvitellakaan meneväsi kuuntelemaan? Ylellä Teemalla on nyt RSO:n konsertti. Hienoa musiikkia. Verolle saa vastinetta, kun ei tarvitse matkustaa Helsinkiin ja ostaa lippua. Olen käynyt Musiikkitalossa sekä Oopperassa kyllä paikan päälläkin esityksissä.
Kommentit (36)
Olen mielestäni ihan tavallinen keskiluokkainen ja keskituloinen ihminen, mutta olen silti lyhyen ajan sisään käynyt pari kertaa oopperassa/baletissa, viimeksi toissapäivänä olin tytärten kanssa katsomassa Liisa ihmemaassa-balettia. Jos asuttaisi Helsingissä niin kävisin useammin, Oulusta lähteminen vaatii vähän enemmän panostusta eikä ole ihan halpaa hommaa. Haluan kuitenkin tarjota itselleni ja lapsilleni vähän erilaisiakin kulttuurikokemuksia.
Ei ole. Tämä on jostain syystä iskostunut joidenkin ajatteluun. Ehkä kyse on siitä, että ooppera ja ns. klassinen musiikki kuuluvat taiteisiin (vrt. viihteeseen)?
Ja niille, jotka inisevät yhteiskunnan tuesta: tuetaanhan urheiluakin, käsittääkseni? Miksei sitten oopperaa. Oopperan tekeminen on ihan älyttömän kallista, eikä Suomessa ole hyväntekeväisyyskulttuuria niinkuin jossain jenkeissä.
Sitäpaitsi, jonkun harvinaisen hienon oopperproduktion hintaa voi ehkä verrata johonkin jalkapallon tai jääkiekon mm-otteluihin, ne ovat niin erityisiä ja harvinaisia tapahtumia. Olen itsekin pari kertaa matkustanut nähdäkseni ihan tietyt esiintyjät tietyssä lempioopperassani, ostin kalliin paikan, ja toki se maksoi mutta oli sen arvoista.
Kotikaupungissani sen sijaan käyn ihan ns. tavallisissa konserteissa ja oopperassa melkein viikoittain.
En tunne tarvetta laittaa mitään erityisiä vaatteita oopperaa tai konserttia varten. Musiikista voi nauttia ihan tavallisissa vaatteissa. Tosifanit tunteekin yleensä siitä, että heillä on tavisvaatteet ja he kansoittavat ne halvemmat ylärivit ;-).
Ei ole. Minäkin olen köyhä duunari, mutta säästän, jotta pääsen joka heinäkuu Kuhmon Kamarimusiikkiin. Konserttiliput siellä eivät nyt hirveän kalliita, mutta rahaa menee, kun on paikan päällä viikon ja käy kaikki konsertit sinä aikana.
Joo. Eikö palstalla tosiaan kellään käy mielessä, että eri iässä eri musiikit jaksaa viehättää? Klassista musiikkiahan käy paljon vanhempi väki kuuntelemassa, mitä olen konserteissa nähnyt. Kokeneemmat, seestyneemmät ihmiset, jotka ovat jo väsyneet pintahömpötyksiin. Mitä sitten? Eikö me kaikki tänne mahduta?
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa ylemmissä sosiekonomisisssa luokissa harrastetaan oopeeraa tai klassisen musiikin konsertteja. Eli on!
Harva nyt näkee pinkki-vihreä -raidoitetun huulilävistetyn, mustissa minishorteissa ja vieläpä kunnolla tatuoidun oopperan väliajalla? Vai mitä?
Mutta monet näistä "paremmista" olevat siellä vain ollakseen... Moni baarilainen tykkäisi aidosti siitä musasta varmaan enemmän.
Koskas olet viimeksi käynyt? Kyllä siellä oopperan väliajalla näkee kaikenlaista väkeä, vaikka 70+ mummot onkin yliedustettuina, kuten monissa muissakin kulttuuririennoissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Eikö palstalla tosiaan kellään käy mielessä, että eri iässä eri musiikit jaksaa viehättää? Klassista musiikkiahan käy paljon vanhempi väki kuuntelemassa, mitä olen konserteissa nähnyt. Kokeneemmat, seestyneemmät ihmiset, jotka ovat jo väsyneet pintahömpötyksiin. Mitä sitten? Eikö me kaikki tänne mahduta?
Joo, Sibelius-akatemiassakin ne opiskelijat on ihan mummoja ja paappoja jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Tällä logiikalla vanhustenhoidossakin kaikki työntekijät ovat yli 70-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Tällä logiikalla vanhustenhoidossakin kaikki työntekijät ovat yli 70-vuotiaita.
Meinaan vaan, että osa nuoristakin diggaa.
Rakastan oopperaa, balettia ja sinfonioita. Olen syrjäytynyt ja työtön, mielenterveysongelmainenkin.
Silti koetan pari kertaa vuodessa säästää lippuihin.
Omistan myös viulun, jota olen soittanut 4 vuotiaasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, mutta kun muksut tulevat, niihin konsertteihin ei ehdi fyysisesti paikalle pitkään aikaan. Kyse oli nyt niistä, jotka todellisuudessa käy niissä konserteissa.
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa ylemmissä sosiekonomisisssa luokissa harrastetaan oopeeraa tai klassisen musiikin konsertteja. Eli on!
Harva nyt näkee pinkki-vihreä -raidoitetun huulilävistetyn, mustissa minishorteissa ja vieläpä kunnolla tatuoidun oopperan väliajalla? Vai mitä?
Mutta monet näistä "paremmista" olevat siellä vain ollakseen... Moni baarilainen tykkäisi aidosti siitä musasta varmaan enemmän.
Itseasiassa näkee. Oopperaan saa edullisia jäännöspaikkalippuja.
Muuten konsertit ovat usein eliitille hintansa puolesta.
Itse en juuri tv:stä oopperaa tai konsertteja katsele. Silloin puuttuu fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, mutta kun muksut tulevat, niihin konsertteihin ei ehdi fyysisesti paikalle pitkään aikaan. Kyse oli nyt niistä, jotka todellisuudessa käy niissä konserteissa.
Ei, kyse oli siitä, onko sinfoniamusiikki ja ooppera eliitin harrastus. No, ei ole. Sitä voi harrastaa kuuntelemalla vaikka juutuubista. Esa-Pekka Salonen johti radion sinfoniaorkesteria ensimmäisen kerran 22-vuotiaana, enkä ole kuullut hänen kolmen lapsensa menoa haitanneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa näkee. Oopperaan saa edullisia jäännöspaikkalippuja.
Muuten konsertit ovat usein eliitille hintansa puolesta.
Itse en juuri tv:stä oopperaa tai konsertteja katsele. Silloin puuttuu fiilis.
Ihan peruspulliaiset voivat valita rahankäyttöään arvokkaampien asioiden joukosta. Tiedän ihmisiä, jotka bruukaavat käydä innokkaasti oopperassa mutta eivät esmes matkustele tai omista omaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan oopperaa, balettia ja sinfonioita. Olen syrjäytynyt ja työtön, mielenterveysongelmainenkin.
Silti koetan pari kertaa vuodessa säästää lippuihin.
Omistan myös viulun, jota olen soittanut 4 vuotiaasta lähtien.
Neron ja hullun rajan on usein veee piirrey viiva ja moni sivistyneempi kipuilee toisinaan oman mielenterveytensä kanssa. - Toivottvasti pääset toisinaan nauttimaan oopperaa, balettia ja/ tai sinfoniaa. Itse uskon, että hyvin monenlaisella taiteella (, joste edellä mainiut vain esimerkkejä) on parantavaa ai ainakin oloa helpottavat oloa ja auttavat jaksamaan silloin kun tuntuu, että maailma kaatuu päälle, tai muutoin kiristää. Itse kaipaan toisinaan myös annoksen hiljaisuutta.
Pidän oopperasta ja klassisesta musiikista.
Minulla ei tällä hetkellä ole varaa omaan autoon.
Veronpalautuksista ajattelin hankkia telkkarin (olen ollut vuoden ilman).
Livenä olisi mukava käydä katsomassa oopperaa, mutta siirtyy myöhempään ajankohtaan.
Netin kautta näkee ja sitten kun sen TV:n saan laitettua, niin siitäkin.
Toki heitäkin verotetaan, mutta tuolla sanonnalla viitataan siihen, että klassiseen musiikkiin käytetään huomattavasti yhteiskunnan tukea (esim. kaupungin orkesterit).