Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina, onko mitään mahdollisuuksia?

Vierailija
31.08.2019 |

22v nainen, vakityössä, säästöjä huikeet 1500e vasta kasassa (tilillä, ei aspilla) Tulot vaihtelee n. 1800-2300e/kk
Onko mitään mahdollisuuksia saada n. 145000 asuntolaina + n. 15000 remonttilaina.
Vanhemmat takaajina, vakuuden antajina tms. Ja ensiasunto kyseessä, eli jotain etuja kai saa.

Mielipiteitä, kokemuksia, faktoja?
Ennenkuin menen pankkiin keskustelemaan (ja todennäköisesti nolaamaan itseni) help!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä sen keittiön kanssa pari vuotta ja säästä rahaa. Ruma keittiö on ihan ok tilapäisesti.

Vierailija
22/34 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 100 000 eur voisit hyvällä tsäkällä saada jos saisit kasaan jostakin vielä 5000 eur omarahoitusosuutta varten. Lisäksi lisävakuutta asunnon lisäksi tarvitsisi vielä reilun 20teur edestä ainakin, jonka voi mahdollisesti ostaa valtiolta tai Garantialta.

Mutta maksukyky n. 1750 euron nettotuloilla ei riitä kuin juuri max 100 000 euron lainaan. 1750 euron nettotuloista lainanhoitoon saa mennä maksimissaan 40 % eli 700 euroa. Stressitestissä kun korko nousee 6 %:in (25v laina-aika) niin 700 eurolla maksaa max reilun 100 000 euron lainaa.

Mutta surullinen fakta on se, että ei nykypäivänä mikään pankki ei tule myöntämään sinulle 150 000 euroa lainaa. Ainoa vaihtoehto tässä vaiheessa on kerätä isompi omarahoitusosuus jos mielii tuollaista 150teur lainaa saada.

Oma mies sai pari vuotta takaperin 2000 euron nettotuloilla, reilun 10 000 eur säästöillä noin 120 000 euron lainan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä mitä pankki myöntää vaan mitä kannatta ostaa. Olet lyömässä itseäsi tilanteeseen jossa puolet nettotuloista menee pelkästään lyhennyksiin. Siihen muut kulut päälle. Haloo...

Vierailija
24/34 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovin vanha kämppä, niin remontteja tulossa. Katsoisin maltillisemmin hintaista asuntoa.. itellä on lainaa n 135 000 eur ja tulot n 1950 eur netto ja tämä on sopiva, kun yhtiövastikekin vain 100 eur.

Vierailija
25/34 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeastihan homma menee niin, että asunto toimii vakuutena 75% ja muita vakuuksia tulee olla 25%. Tästäkin säästöjä ensiasuntoon vaaditaan yleensä se 5-10%. Yleisimmin pankit kai vaatii tuon 10%. Eli vanhempien tulee laittaa omaa omaisutta vielä 15%. Noilla tuloilla ja noilla säästöillä, et voi saada tuollaista lainaa luultavasti mistään pankista. Luulen, että noilla tuloilla saisit noin 100 000e, mutta säästöjä tarvitset enemmän. 1500e ei käytännössä ole säästö eikä mikään.

Vierailija
26/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä!

Asunto kaipaa siis vähän päivitystä tähän päivään, esim Keittiö. Ja tuo remonttilainan määrä oli vain karkea arvio, en sen kummemmin ole vielä laskenut paljonko sitä oikeasti tarvisi.

Tulot tosiaan vaihtelee kun työtuntien määrä vaihtelee.

Sen 5% asunnon hinnasta (vai asunto+remontti - hinta?) saisin kyllä tarvittaessa kasaan vanhempien avustuksella.

Remppakohteissa yllättäviä kuluja tulee yleensä aina ja niihin kannattaa varautua.

Vierailija
27/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon vaikuttaa, onko sinulla tai vanhemmillasi antaa lainalle vakuutta. Toisin sanoen muuta omaisuutta, joka voidaan laittaa lainan vakuudeksi. Kiinteistöjä, metsää tms. Jos ei ole, ei irtoa noilla tuloilla ja säästöillä.

Vierailija
28/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 22v. 4v lapsen yh. Tulot n 1780e kuussa netto. Säästöjä 10 000e. Op olisi antanut 70 000e 1,2% marginaalilla, aktia 140 000e ainakin(en kysynyt isompaa summaa tuo 140k riittää mulle sopivaan asuntoon) ja 0,6% marginaali ja haluisivat vielä lisävakuudeksi kiinnityksen vanhempieni talosta. Säästöpankki antaisi myös 140k mutta 0,7% marginali ja heille riittää henkilötakaus.+ valtion talakaus.

Eli mene ja kilpailuta pankit, sillä se selviää, mutta mulle sanottiin että pitää olla 5% omaa rahaa että saa valtion takauksen. Ja valtion takauksessa vaikuttaa se että saako sen niin asunnon kunto.

Vierailija
29/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmasti saa yksinään noin isoa lainaa. Hanki rikas kumppani, joka maksaa osan tai halvempi kämppä.

Vierailija
30/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 22v. 4v lapsen yh. Tulot n 1780e kuussa netto. Säästöjä 10 000e. Op olisi antanut 70 000e 1,2% marginaalilla, aktia 140 000e ainakin(en kysynyt isompaa summaa tuo 140k riittää mulle sopivaan asuntoon) ja 0,6% marginaali ja haluisivat vielä lisävakuudeksi kiinnityksen vanhempieni talosta. Säästöpankki antaisi myös 140k mutta 0,7% marginali ja heille riittää henkilötakaus.+ valtion talakaus.

Eli mene ja kilpailuta pankit, sillä se selviää, mutta mulle sanottiin että pitää olla 5% omaa rahaa että saa valtion takauksen. Ja valtion takauksessa vaikuttaa se että saako sen niin asunnon kunto.

Ja tähän jatkan, että laina-aika olisi ollut 21v ja lyhennys tasaeränä N 600e/kk näillä koroilla.

Vierailija
31/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennatko vielä, oliko noi sun tulot brutto vai netto. Jos brutto, ei mitään mahdollisuuksia. Jos netto, ehkä siinä ja siinä. 5 % omarahoitus voidaan korvata vanhempien reaalivakuudella, joten et tarvitse omia säästöjä enkä niitä käyttäisikään, jos säästöjä on noin vähän. Nykyään takaus ei enää riitä, vaan tarvitaan reaalivakuus eli vanhemmat panttaa omaa omaisuuttaan lainasi lisävakuudeksi.

Tiukkaa tulee joka tapauksessa olemaan, lainanlyhennys 25 vuoden laina-ajalla noin 550 e + remppalaina 200-300 e (remppa ja asuntolainaa ei voi yhdistää) + vastike 200-300 e tai mitä nyt onkaan. Miettisin kyllä vielä halvemman kohteen ostamista, niin ei kaikki raha mene asumiseen.

Tee lainahakemus pankin verkkosivuilla, ei ne sulle naura. Saat asiaa eteenpäin ja tiedon siitä, kuinka suuri laina on ylipäänsä mahdollista.

Vierailija
32/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiasuntoon pitää olla 5 % omaa rahaa. Tai isin ja äidin rahaa.

Ei välttämättä. Minä sain ostaa lainavakuuden pankista. Ei tarvittu viittä prossaa. Tosin oli halpa asunto.

Tuosta on varmaan sen verran aikaa, että nykyiset lait eivät olleet vielä voimassa. Ei ole kysymys vakuudesta millään lailla, sitä paitsi kämpän vakuusarvo pyörii jossain 70 prossan hujakoilla.

Vierailija
33/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene useasta pankista kysymään. Epäilen että et saa noin paljoa lainaa, mutta varmaksi sitä en tiedä.

Henkilötakaajia pankit ei halua, vaan vanhempiesi asunnon takaamaan lainaasi. Tämän takuuarvo riippuu siitä millainen talo heillä on ja MISSÄ. Omakotitalo Siilinjärvellä vai rivari Vantaalla = täysin eri asia.

Myös sinun haluamasi talon sijainti vaikuttaa. Helsinki paras.

Jutussasi korvaan särähti tulojesi epäsäännöllisyys. Millainen työsuhde sinulla on?

Vierailija
34/34 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä nyt hyvä ihminen vähän enemmän. Millä maksat lainaa, jos et saa säästettyäkään?