Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että Ruotsin Sephora toimittaa nyt myös Suomeen? Postimaksukaan ei pankkia kaada. Siellä on paljon minikokoisia parfyymeja saatavilla eri merkeiltä:
Teen tässä juuri tilausta...
Vau! Kiitos vinkistä! Laitoin tilauksen menemään - 2 Narciso Rodriguezia ja D&G:n Light Blue + Guerlainin Aqua Allegoria Pera Granita. Paljon halvemmaksi tulevat nämä minit kuin täysikokoiset!
Aika hintavia. Esim Daisy Dreamin 30 ml pullo) saa noin 10€ halvemmalla Cocopandalta.
Tämä ketju näyttää täyttyvän AV: tyypilliseen negaan. Parempi varmaan siirtyä tuoksuttelemaan ihan kotioloihin ja kuulemaan testin tulokset läheisimmiltä ja ystäviltä. Harmi. Tämä ketju on ollut niin mukava.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju näyttää täyttyvän AV: tyypilliseen negaan. Parempi varmaan siirtyä tuoksuttelemaan ihan kotioloihin ja kuulemaan testin tulokset läheisimmiltä ja ystäviltä. Harmi. Tämä ketju on ollut niin mukava.
Mä olen lukenut alusta asti, ja vain pari kiukuttelukommenttia on osunut silmiin. Ainakin kahdesti on (jonkun muun) pelkkä kehotus pitää keskustelu positiivisena toiminut, eikä kärttyily ole tullut jäädäkseen. Ei lainkaan pöllömpää 95 sivuun. 20+ vuotta AV-historiaa vertailukohteena ;)
Vierailija kirjoitti:
Cathy kirjoitti:
Nyt tänään olen tuoksutellut Hobby Hallista tullutta Elizabeth Ardenin Green Tea Pomegranate-tuoksua. EdT. Tuoksu ei kestä kuin muutaman tunnin, outoa. Tai sitten en itse tunne sitä. Olen hiukan pettynyt.
Mitä outoa siinä on, ettei edullinen edt-vahvuinen tuoksu kestä kovin kauan?
Lue viestini 1890 ed.sivulta uudelleen, siinä oli vastaus. En jaksa kirjoittaa sitä uudelleen.
Sain lahjaksi Lancomen La Vie Est Bellen. Ihan kiva, makea tuoksu, mutta järkyttävän voimakas. En tuntenut olevani kotonani tuoksussa, vaikka sitä toivoinkin. Olen sitä tässä muutaman päivän yrittänyt, mutta se ei istu minulle, en tiedä mikä siinä on, joku "terävyys" kai. Siitä tulee ihan mieleen joku älykäs yliopiston käynyt nuorehko kaupunkilaisnainen, jonka korot kopisevat ja hän taitaa sosiaalisen elämän kiemurat.
Niin ikään Lancomen tuotos, Tresor de nuit puolestaan on mieluisa, pehmeä tuoksu, jossa olen kotonani. Olen vähän sellainen maanläheisempi eläinhörhö, asun maalla ja kasvatan oman ruokani. Tästä tuoksusta tulee lämminhenkinen ja silti sivistynyt ja jopa makuuhuonemainenkin olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan selvittää kyseisen tuoksun testiä. Tuoksutin siis näytteestä (4 ml) Opus 1 144 Filippo Sorcinellin tuoksua. Ranteessa tuoksu oli voimakas vanilija, jota pesten vaimensin. Tämän jälkeen kuorin mandariinin, ja huomasin, kuinka mandariini muutti vanilijan tuoksua laimeammaksi. Mitään mullistavaa ei tapahtunut, ei muuttunut USA:n vaalitulos, eikä keksitty ilmastonmuutokseen ratkaisua, saati koronaan parannusta. Mutta voihan sitä omaa ahdistustaan purkaa vaikka parfyymifanien sivustolla.
Ohis, mistä saa 4 ml:n näytteitä? AusLiebeltä? Sorcinelli kiinnostaa kovasti, etenkin But Not Today, Quando Rapita in Estasi (rumista pulloista :D) ja se, millä on se mahdoton nimi, odotas, Io Non Ho Mani Che Mi Accarezzino il Volto. Oletko kokeillut muita, ja oliko Opus mielestäsi kallellaan maskuliiniseen?
Ohis, mutta oopperafanina tekisi mieleni kokeilla tuota Donizettin oopperan* mukaan nimettyä tuoksua! Kyllä on susiruma pullo :D
* Regnava nel silenzio.... Quando rapita in estasi." Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor, 1. näytös, Lucian aaria. (Ei siis se hulluuskohtaus - Fragrantican info on väärä.)
Vierailija kirjoitti:
Seuraava testissä oli The Different Companyn Majaina Sin. Alkutuoksu sitruunainen vanilja, joka lämmetessään muuttuu mausteiseksi, kanelin hieno häivähdys. Lopuksi jää vaniljan pehmeä tuoksu, jossa ripaus santelipuuta ja tonkapapua. Ranteessa tuoksuu vielä näin aamullakin, tosin todella heikosti. Siirryn seuraavaan testiin 😄
Kuulostaa hyvältä, pitää ehkä tilata testeri. En ole tullut kokeilleeksi TDC:n tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan selvittää kyseisen tuoksun testiä. Tuoksutin siis näytteestä (4 ml) Opus 1 144 Filippo Sorcinellin tuoksua. Ranteessa tuoksu oli voimakas vanilija, jota pesten vaimensin. Tämän jälkeen kuorin mandariinin, ja huomasin, kuinka mandariini muutti vanilijan tuoksua laimeammaksi. Mitään mullistavaa ei tapahtunut, ei muuttunut USA:n vaalitulos, eikä keksitty ilmastonmuutokseen ratkaisua, saati koronaan parannusta. Mutta voihan sitä omaa ahdistustaan purkaa vaikka parfyymifanien sivustolla.
Ohis, mistä saa 4 ml:n näytteitä? AusLiebeltä? Sorcinelli kiinnostaa kovasti, etenkin But Not Today, Quando Rapita in Estasi (rumista pulloista :D) ja se, millä on se mahdoton nimi, odotas, Io Non Ho Mani Che Mi Accarezzino il Volto. Oletko kokeillut muita, ja oliko Opus mielestäsi kallellaan maskuliiniseen?
Ohis, mutta oopperafanina tekisi mieleni kokeilla tuota Donizettin oopperan* mukaan nimettyä tuoksua! Kyllä on susiruma pullo :D
* Regnava nel silenzio.... Quando rapita in estasi." Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor, 1. näytös, Lucian aaria. (Ei siis se hulluuskohtaus - Fragrantican info on väärä.)
Kokeile ihmeessä. Kerrothan täällä :) Tässä lisää oopperainspiraatiota https://www.histoiresdeparfums.com/products/sample-opera-box ja tietysti https://www.fragrantica.com/designers/Sospiro-Perfumes.html
I
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava testissä oli The Different Companyn Majaina Sin. Alkutuoksu sitruunainen vanilja, joka lämmetessään muuttuu mausteiseksi, kanelin hieno häivähdys. Lopuksi jää vaniljan pehmeä tuoksu, jossa ripaus santelipuuta ja tonkapapua. Ranteessa tuoksuu vielä näin aamullakin, tosin todella heikosti. Siirryn seuraavaan testiin 😄
Kuulostaa hyvältä, pitää ehkä tilata testeri. En ole tullut kokeilleeksi TDC:n tuoksuja.
TdC:llä on loistokas discovery kit, 27 tuoksua (2 ml) 55 €. https://europe.thedifferentcompany.com/sample-box-27-fragrances,us,3,75…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TdC:llä on loistokas discovery kit, 27 tuoksua (2 ml) 55 €. https://europe.thedifferentcompany.com/sample-box-27-fragrances,us,3,75…
Siis oli vielä syyskuussa....nyt on näköjään 28 tuoksua ja 58 euroa. Kannattaa odotella.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan kysytty mutta Diptyquen tuoksuista kokemuksia???
Itselleni ihan uusi merkki. Petit St Louis myy ainakin.
Millaisia tuoksut ovat? Onko jotain suosikkia teillä?
Olen kokeillut muutamaa Diptyquea. En kaikkia, koska minusta tuntuu että talon tyyli ei käy aivan yksi yhteen omien mieltymyksieni kanssa.
Tähän asti eniten on miellyttänyt Tam Dao, ja mietin ostaisinko siitä EDT- vai EDP-version. Tam Daossa on ainakin seetripuuta ja muitakin "puisia" nuotteja, eikä paljon makeutta. Joidenkin mielestä se on maskuliininen, mutta minä pidän siitä. (En pidä makeista tuokuista.)
Philosykos on myös suosikkini, mutta mieleni tekee käyttää sitä vain ja ainoastaan kuumina kesäpäivinä, joten en ole tullut hankkineeksi pulloa. Philosykos on minun ihollani "rutikuiva" viikunapuun tuoksu. Mulle tulee siitä aina mielleyhtymä Välimereen ja Kreikkaan, auringon paahtamaan maahan (kuinkas ollakaan!).
Ofresia tuoksuu, no, erittäin realistisesti freesialle, ja oikeastaan vain sille. Pidän freesian tuoksusta mutta en halua tuoksua kukalle.
Do Son minulla on, ostin sen joitain vuosia sitten kesätuoksuksi. Ei ihan sovi minulle kuitenkaan, joten käytän harvoin. On kyllä kaunis tuoksu, siinä on tuberoosaa ja jasmiinia, erittäin kevyt vaikka omaan nenääni vähän liian vihreä ja kukkainen, kaipaan tiettyä pehmeyttä tuoksuissani. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen testasin Filippo Sorcinellin Opus 1144:ä. Heti alussa voimakas vanilijan tuoksu, häivähdys jotain sitruunaista. Lopuksi tuoksui vain vauvatalkille. Kun kuorin mandariinia, niin se tuoksu sekoittui kädessäni tuohon parfyymiin ja se paransi tuoksua hieman. Sanottakoon, että olin pessyt käsiä useampaan kertaan tuohon mennessä. Pullo on kyllä kaunis.
Siinä haisee öky. Turhaa laittaa liikaa rahaa johonkin älyttömän kalliiseen hajuveteen, jota voi "parantaa" mandariinilla ja lopputulos on vauvatalkkia. Ja miten se pullo on kaunis? Tulee mieleen hautakivigraniitti.
Kuka sanoi, että on ostettu kallista tuoksua? Ja jos olisi ostettukin, olisiko se sinulta pois? Vauvatalkki tuoksui ENNEN mandariinia (luetun ymmärtäminen!?). Ja hautakivigraniittikin voi olla kaunis. Kiitos, kun toit negatiivisuutesi esiin, sinä oletkin varmaan se jokaisen testaajan ja päivän tuoksun esittelijän alapeukuttaja.
Okei. Ihmettelin vaan, että ostetaan kallis hajuvesi (siis 200e luokkaa) ja sitten se ei tunnu oikeastaan kauhean hyvältä. Kirjoittaja sanoo itse, että mandariinin kuoriminen teki siitä siedettävämmän. Sitten kirjoituksesta ilmenee, että on pessyt tuoksua pois (=koska ei tuntunut hyvältä) ja lopulta se tuoksui vauvantalkilta. Niin pointti oli vain kyseenalaistaa tätä vimmaa ostaa jokin huippukallis parfyymi vain todetakseen että rahalla ei saanutkaan muuta kuin jotain, joka ei oikein sovi itselle. Mutta ymmärrän, kun hajuveteen menee iso rahasumma niin pakkohan sitä on selitellä ainakin itselleen, että voi kun on IHANA. Oli totuus sitten mitä tahansa. Sääliksi käy.
Voi sorry! Pitää sinut palauttaa maan pinnalle. Kyse oli tuoksunäytteestä. Siis muutaman euron näytteestä, ei koko pullosta! Säästä siis säälisi jollekin muulle.
Ai jaa. Jossain viestissä ihkuteltiin vielä sitä rumaa pulloa. Tuoksunäyte my ass.
No ei todellakaan my ass. Näkeehän sen miltä pullo näyttää vaikka tilaisikin verkkokaupasta vain näytteen. eri
Vierailija kirjoitti:
Sain lahjaksi Lancomen La Vie Est Bellen. Ihan kiva, makea tuoksu, mutta järkyttävän voimakas. En tuntenut olevani kotonani tuoksussa, vaikka sitä toivoinkin. Olen sitä tässä muutaman päivän yrittänyt, mutta se ei istu minulle, en tiedä mikä siinä on, joku "terävyys" kai. Siitä tulee ihan mieleen joku älykäs yliopiston käynyt nuorehko kaupunkilaisnainen, jonka korot kopisevat ja hän taitaa sosiaalisen elämän kiemurat.
Niin ikään Lancomen tuotos, Tresor de nuit puolestaan on mieluisa, pehmeä tuoksu, jossa olen kotonani. Olen vähän sellainen maanläheisempi eläinhörhö, asun maalla ja kasvatan oman ruokani. Tästä tuoksusta tulee lämminhenkinen ja silti sivistynyt ja jopa makuuhuonemainenkin olo.
Mulle La Vie est Belle on liian voimakas, vaikka ihan vain pienen suihkauksen laittaisin. Käytin lahjapaketissa olleet suihkugeelin ja vartalovoiteen, ja niissä tuoksun herkullisuus pääsi paremmin esille, puuttui se pistävän voimakas nuotti, mikä se sitten onkaan. Minusta iiris on aika vahvana siinä. Mutta siis jo pelkästä suihkugeelistä jäi iholle ja yöpaitaan mieto tuoksu, ja se oli miellyttävä, makea mutta tyylikäs
EdP menee kiertoon, olen kevyempien tuoksujen ystävä..
Päivän tuoksu: Versace Pour Femme. Vähän hedelmäistä kevätkukkien tuoksua synkän marraskuun piristykseksi.
Päivän tuoksu Guerlain Tonka Imperiale.
Pidän tonkasta, mutta tämä on vähän turhan intensiivinen kokemus. Yksi suihkaus paidan alle eilen illalla, paita tuoksuu nyt järkevältä, iho jo aiemmin. Täyteläinen, mausteinen tonka ja tupakka. Tuoksuu Guerlainilta, laadukas, mutta diabetesvaara jälkiruokamuodossa (creme brulee/pannacotta/flan caramel, jotain sellaista). Lineaarinen, kuten toinen tonkakokeiluni Feve Delicieusekin. Käyttö jäänee vähälle, ellei sitten alemmas vartalolle, ei rinnuksiin. Lämpimällä tukehtuisi.
Aromaterapeuttisia öljyjä käytän ja nyt on käytössä ruusun tuoksuinen.
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu Guerlain Tonka Imperiale.
Pidän tonkasta, mutta tämä on vähän turhan intensiivinen kokemus. Yksi suihkaus paidan alle eilen illalla, paita tuoksuu nyt järkevältä, iho jo aiemmin. Täyteläinen, mausteinen tonka ja tupakka. Tuoksuu Guerlainilta, laadukas, mutta diabetesvaara jälkiruokamuodossa (creme brulee/pannacotta/flan caramel, jotain sellaista). Lineaarinen, kuten toinen tonkakokeiluni Feve Delicieusekin. Käyttö jäänee vähälle, ellei sitten alemmas vartalolle, ei rinnuksiin. Lämpimällä tukehtuisi.
Keksitaikina! Tämä tuoksuu keksitaikinalta. Ripaus vaniljaa ja mantelia.
Havainto tältä viikolta: nettikaupat, joista parfyymeja olen edullisesti tilaillut, ovat nostaneet monien parfyymien hintoja Black Week (Black Friday) -teeman aikana. Niillä on jokin tietty tuoteryhmä teemaviikon alessa, mutta ne muut tuotteet ovatkin sitten kalliimpia kuin ennen! Eräskin tuoksu, jota olen pitkään harkinnut, maksoi 10 euroa enemmän nyt kuin 2 viikkoa sitten, ja kyseessä on samankokoinen pullo ja vahvuus.
Palaan asiaan joulun jälkeen, silloin on yleensä parhaat hinnat.
Onko tullut vastaan ihmistä, joka käyttää mielestäsi täysin itselleen sopimatonta parfyymia? Mulla oli joskus vuosia sitten työkaveri, joka oli sellainen petite blondi, varmaan juuri ja juuri 150 cm pitkä ja siro, hyvin vaaleaihoinen ja -hiuksinen. Hän käytti jatkuvasti töissä Kenzon Jungle Elephant-tuoksua joka on hyvin vahva ja mausteinen tuoksu, Ristiriita naisen olemuksen ja tyylin kanssa oli melkoinen.
Toinen tapaus oli sellainen aika ronski, isokokoinen ja räväkkä nainen, joka rakasti herkkiä kukkaistuoksuja.
Jokainen saa käyttää mitä tykkää, mutta on mielenkiintoista, miten itse ehdottaisi aivan erityylisiä tuoksuja näille tapauksille.