Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19265)

Vierailija
1721/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia määriä te muut käytätte parfyymejä? Järkytyn joka kerta Fragrantican keskusteluissa kun ihmiset käyttävät EdP:täkin jonkun 4-8 suihkausta. Siis oikeasti? Rakastan tuoksuja, mutta en käsitä ihmisiä joiden mielestä on ok tukkia koko hissi loppupäiväksi omalla hajuvedellään. Jos olen panostanut mieleiseeni hajuveteen, en halua tuoksua jonkun muun valitsemalta tuoksulta vain koska olen sattunut istumaan hänen vieressään bussissa tai kulkemaan käytävällä hänen perässään muutaman metrin ajan.

Käytän itse suihkauksia max 2 edT:tä ja yhden edP:tä.

Minulla riippuu ihan yksittäisestä tuoksusta. Edp-versioissa on niissäkin eri vahvuuksia, toiset eivät minun ihollani tuoksu mihinkään edes neljällä suihkauksella, toisissa riittää yksi tuoksuttamaan minun lisäkseni koko huoneen. Edt-versioista ei kannata edes puhua, joskus saisi kaataa koko pullon päälleen, että haistaisi edes jonkinnäköisen tuoksun itsessään. Esimerkkinä minun kohdallani vaikkapa  Diorin Miss Dior Blooming Bouquet on tällainen tuoksu, ei kannata ostaa. Nämä ovat ihan yksilöllisiä asioita, riippuu siitä kuuluisasta ihokemiasta. Ja siitä tuoksusta.

Sinun yksilöllistä ihokemiaasi lukuunottamatta uskoisin että suurempi osa ihmisistä ei yksinkertaisesti itse haista sitä tuoksua kun nenä siihen tottuu ja sitten laitetaan varmuudeksi.

Vierailija
1722/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuotti on ihan vakiintunut termi, joka tarkoittaa tuoksun ainesosaa tai mikä se nyt sitten olisi tällä kotimaisella kielellä, jolla on vaikea välillä ilmaista näitä tuoksujuttuja, mm dry down ja sillage.

Pidetään keskustelu ystävällisenä. 

Eikö dry down ole ihan vaan pohjatuoksu tai sydäntuoksu?

Mä luulen ettei ole.

Topnotes, Middle notes, Basenotes

Sydäntuoksu on middlenotes, pohjatuoksu on basenotes. Drydownille en tiedä suomenkielistä sanaa.

Ei sille varmaan mitään vakiintunutta suoraa suomennosta olekaan. Pitää varmaan muuttaa rakennetta tyyliin "iholle jää sellainen-ja-sellainen tuoksu"?

Entäpä "kun tuoksu asettuu/on asettunut iholle"?

Tämä minusta on hyvä kuvaus drydownista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuotti on ihan vakiintunut termi, joka tarkoittaa tuoksun ainesosaa tai mikä se nyt sitten olisi tällä kotimaisella kielellä, jolla on vaikea välillä ilmaista näitä tuoksujuttuja, mm dry down ja sillage.

Pidetään keskustelu ystävällisenä. 

Eikö dry down ole ihan vaan pohjatuoksu tai sydäntuoksu?

Mä luulen ettei ole.

Topnotes, Middle notes, Basenotes

Sydäntuoksu on middlenotes, pohjatuoksu on basenotes. Drydownille en tiedä suomenkielistä sanaa.

Ei sille varmaan mitään vakiintunutta suoraa suomennosta olekaan. Pitää varmaan muuttaa rakennetta tyyliin "iholle jää sellainen-ja-sellainen tuoksu"?

Entäpä "kun tuoksu asettuu/on asettunut iholle"?

Tämä minusta on hyvä kuvaus drydownista

Minusta ei, koska se tuoksu kyllä asettuu iholle ennen tuota drydownia.

Vierailija
1724/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Drydown = alakuiva :-D

Vierailija
1725/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia määriä te muut käytätte parfyymejä? Järkytyn joka kerta Fragrantican keskusteluissa kun ihmiset käyttävät EdP:täkin jonkun 4-8 suihkausta. Siis oikeasti? Rakastan tuoksuja, mutta en käsitä ihmisiä joiden mielestä on ok tukkia koko hissi loppupäiväksi omalla hajuvedellään. Jos olen panostanut mieleiseeni hajuveteen, en halua tuoksua jonkun muun valitsemalta tuoksulta vain koska olen sattunut istumaan hänen vieressään bussissa tai kulkemaan käytävällä hänen perässään muutaman metrin ajan.

Itse tykkään laittaa parfyymia ranteisiin ja molemmille puolille kaulaa. Tähän jo menee vähintään 3 suihkausta. Lisäksi monesta pakkauksesta yhdellä suihkauksella tulee niin vähän, että on pakko laittaa pari suihkausta yhteen kohtaan, esim ranteeseen, jotta siitä saa taputeltua toiseenkin.

Eli riippuu tuoksun voimakkuudesta ja pakkauksen ominaisuuksista, paljonko on paljon.

Vierailija
1726/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kertoa hyvää kirsikkan tuoksuista merkkiä? Joskus ihastuin Escadan Cherryyn, mutta se oli kausituoksu, ja jostain syystä kirsikka viehätti kovasti.

Tom Fordin Lost Cherry on ainakin minulla todella kirsikkainen.

Vierailija
1727/19265 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään laittaa parfyymia ranteisiin ja molemmille puolille kaulaa. Tähän jo menee vähintään 3 suihkausta. Lisäksi monesta pakkauksesta yhdellä suihkauksella tulee niin vähän, että on pakko laittaa pari suihkausta yhteen kohtaan, esim ranteeseen, jotta siitä saa taputeltua toiseenkin.

Eli riippuu tuoksun voimakkuudesta ja pakkauksen ominaisuuksista, paljonko on paljon.

Minäkin laitan noin 4 suihkausta edp:tä ja ehkä 6 suihkausta edt:tä. Töihin/kouluun en laita ollenkaan tai vain yhden suihkauksen, laitan tuoksua yötä vasten ja välillä 1-2 suihkausta vaatteisiin. Nykyään monet hajuvedet ovat varsin heikkoja. Laitan hajuvettä kyynärtaipeisiin, käsivarsien yläosaan, reisitaipeisiin ja joskus ranteisiin.

Vierailija
1728/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pettynyt sekä Yves Rocher'n että Body Shopin tuoksukehitykseen. Mielestäni molemmilla oli menneinä vuosikymmeninä kiinnostavampia ja laadukkaampia tuoksuja kuin nyt. Oletteko muut samaa mieltä?

Vierailija
1729/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuoksuu Zoologist, Squid. Inhoan vesituoksuja ja suhtauduin hyvin ennakkoluuloisesti mihinkään merelliseen, vaikka (Jää)merta rakastankin. Tätä voisin kuitenkin harkita jopa signatureksi. Tämä meri ei ole trooppinen auringonlasku hiekkarannalla, vaan syvä, synkeä, lovecraftilainen meri, joka vetää natisevia puulaivoja syvyyksiinsä. Kapteeni kirjoittaa sulkakynällä lokia kynttilänvalossa, ja jossain pimeän rajamailla tosiaan liikahtaa jokin lonkero. Suolaa, mustetta, suitsuketta, ambraa. Ei nuori eikä kepeä tuoksu, mutta oudosti lohdullinen ja koukuttava. 

Vierailija
1730/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byredon yhtä tuoksua edp ja yksi suihkaus.

Vierailija
1731/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa koko ketjua lukea läpi, mutta mietin tässä, että mitä ostaisin joululahjaksi 14-vuotiaalle tytölleni ensimmäiseksi tuoksuksi. Onko vinkkejä jostain ihanan raikkaasta, eikä niin hirveän voimakkaasta tuoksusta? Tykkää jostain syystä esim. suihkusaippuoissa enemmän miedoista miesten tuoksuista (on urheilija ja käy päivittäin suihkussa, joskus kahdesti ja semmoiset vahvat kukkaissaippuat on hänestä ihan yök). 

Vierailija
1732/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parfffyyymi kirjoitti:

En jaksa koko ketjua lukea läpi, mutta mietin tässä, että mitä ostaisin joululahjaksi 14-vuotiaalle tytölleni ensimmäiseksi tuoksuksi. Onko vinkkejä jostain ihanan raikkaasta, eikä niin hirveän voimakkaasta tuoksusta? Tykkää jostain syystä esim. suihkusaippuoissa enemmän miedoista miesten tuoksuista (on urheilija ja käy päivittäin suihkussa, joskus kahdesti ja semmoiset vahvat kukkaissaippuat on hänestä ihan yök). 

Ehkä joku Cleanin tuoksuista?

https://www.sokos.fi/fi/sokos/tuotemerkki/clean#facet:&productBeginInde…;

Vierailija
1733/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parfffyyymi kirjoitti:

Heti tuli mieleeni Biothermin tuoksut. Sopivat sporttiselle.  En muista nimiä, mutta oranssi ja keltainen ovat sellaisia, joita voisi harkita. Vitamiinivesi ja energiavesi taisivat olla nimet suomeksi.

Armani Acqua di Gioia voisi olla hänen tyyliään myöskin, vahva merellinen tuoksu, raikas. 

Scent of Finland Vire tai Kaltio

Vierailija
1734/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään testissä sokkona ostettu Ariana Granden Cloud ja en tykkää. Tuoksuu ihan, no, laktoosille.

Vierailija
1735/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuoksuu Zoologist, Squid. Inhoan vesituoksuja ja suhtauduin hyvin ennakkoluuloisesti mihinkään merelliseen, vaikka (Jää)merta rakastankin. Tätä voisin kuitenkin harkita jopa signatureksi. Tämä meri ei ole trooppinen auringonlasku hiekkarannalla, vaan syvä, synkeä, lovecraftilainen meri, joka vetää natisevia puulaivoja syvyyksiinsä. Kapteeni kirjoittaa sulkakynällä lokia kynttilänvalossa, ja jossain pimeän rajamailla tosiaan liikahtaa jokin lonkero. Suolaa, mustetta, suitsuketta, ambraa. Ei nuori eikä kepeä tuoksu, mutta oudosti lohdullinen ja koukuttava. 

Noniih. Tätä en tule saamaan mielestäni. Haluaisin löytää joka g.enrestä edes yhden suosikin ja vesituoksuista se on ollut haussa jo 10 vuotta. Squid kuulostaa aivan täydelliseltä ehdokkaalta.

Vierailija
1736/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvauksen perusteella ei taida olla minun signatureni mutta hienosti kirjoitettu. Näitä olisi kiva kuulla vaikka joistain tutuista mainstreamtuoksuista.

Vierailija
1737/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniih. Tätä en tule saamaan mielestäni. Haluaisin löytää joka g.enrestä edes yhden suosikin ja vesituoksuista se on ollut haussa jo 10 vuotta. Squid kuulostaa aivan täydelliseltä ehdokkaalta.

Yllätyin itsekin. Tässä on jotakin goottilaisen kaunista (13 tuntia, 1 suihkaus edelleen havaittavissa). ämä on synkkä ja myrskyinen yö, tuoksu kuin tehty märkään ja pimeään - siinä on lämpöä ja lohtua, mutta pinnan alla luuraa jotain, syvää ja tuntematonta, jonka olemassaolo ei pääse kokonaan unohtumaan.

Vierailija
1738/19265 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvauksen perusteella ei taida olla minun signatureni mutta hienosti kirjoitettu. Näitä olisi kiva kuulla vaikka joistain tutuista mainstreamtuoksuista.

Hm, kiitos :) Rakastan tuoksuja siksi, koska ne herättävät tiettyjä fiiliksiä, tunteita, muistoja ja mielikuvia. En niinkään osaa erotella tai analysoida nuotteja. Tämän kanssa pääsee joko merille tai vähän vinksahtaneeseen antiikkikauppaan, jonka omistajalla on salattuja okkultistisia taipumuksia. Ja, täytyy sanoa, harvoin on ihan näin selkeän voimakas ja epärealistinen tunne. Tämä ei tuoksu nykyajalta, mutta on  tällaisena upea.  - Mulle mainstreamit ovat vieraita, käytän vain sampleja enkä käy ns. ihmisten ilmoilla, joten olen nettitilausten varassa. Olisi kyllä kiva lukea niistäkin, jos joku ajattelee samoin - ja lisää synesteetikkojen (tuoksu+väri) kokemuksia.

Vierailija
1739/19265 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut Guess Girlin Belleä? Se on tänään alennuksessa cdon:in kampanjassa (paljon muitakin hajuvesiä, vink vink) ja vähän tavallaan houkuttaisi, mutta toisaalta mietin, onko se liian makea, söpö tai ns. tyttömäinen. Pidän ihan kukkaistuoksuista ja vaniljasta yms., mutta toisaalta kaipaan niihin monesti jotain synkempää potkua taustalle :D

https://cdon.fi/kauneus-ja-terveys/guess-girl-belle-edt-50ml-p43612123

Vierailija
1740/19265 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut Guess Girlin Belleä? Se on tänään alennuksessa cdon:in kampanjassa (paljon muitakin hajuvesiä, vink vink) ja vähän tavallaan houkuttaisi, mutta toisaalta mietin, onko se liian makea, söpö tai ns. tyttömäinen. Pidän ihan kukkaistuoksuista ja vaniljasta yms., mutta toisaalta kaipaan niihin monesti jotain synkempää potkua taustalle :D

https://cdon.fi/kauneus-ja-terveys/guess-girl-belle-edt-50ml-p43612123

Tuoksusta en tiedä, mutta lähtöhinnat (ja siten alennusprosentit) ovat täysin hatusta vedettyjä. Ferrari Red deospray 150 ml 85 €? Britney Spears Prerogative 85,95 €, ei ikinä, tai Gres Cabotine 30 ml 85 €. Jossain mättää.