Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa hyvää kirsikkan tuoksuista merkkiä? Joskus ihastuin Escadan Cherryyn, mutta se oli kausituoksu, ja jostain syystä kirsikka viehätti kovasti.
En tiedä onko mulla hajuaistissa vikaa, kun lähes kaikki Escadan hajuvedet tuoksuvat samalle? Noita suihkittiin aina nuorena, kun aloiteltiin ja laittauduttiin ennen baariin lähtöä. Onko teillä jotakin tiettyä tuoksua, joka vie nuoruus-/teinivuosiin?
Vierailija kirjoitti:
Tuoksut tuo muistoja mieleen, varmaan monelle muullekin kuin minulle. Muistan lainanneeni salaa äidin Tramp-nimistä hajuvettä lähtiessäni teini-ikäisenä tanssimaan ja sen tuoksu toi vielä vuosia myöhemmin mieleen hetken jolloin seisoin pimeässä makuuhuoneessa truuttaamassa parfyymiä ylleni. Myöhemmin ihastuin Estee Lauderin Private Collection -tuoksuun, se on edelleen minusta vihreitten tuoksujen ykkönen. Vuosikymmeniä sitten eräs tuntematon nuori mies pysähtyi kohdalleni yökerhossa, loihe lausumaan: "Ooh, Private Collection, lempituoksuni!" ja jatkoi muina miehinä matkaansa. Olisi kannattanut juosta perään...
Multa joku mies tuli baarissa kysymään mitä tuoksua käytän, halusi ostaa sitä puolisolleen kun tykkäsi niin kovasti. Tuoksu oli Carolina Herreran 212 Sexy 😊
Vierailija kirjoitti:
Eau dé Ulkotoilette.
Voitkin siirtyä sinne ja pysyä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa hyvää kirsikkan tuoksuista merkkiä? Joskus ihastuin Escadan Cherryyn, mutta se oli kausituoksu, ja jostain syystä kirsikka viehätti kovasti.
Guerlain La Petite Robe Noire edt, jos haluat kevyemmän, edp, jos vahvemman ja syvemmän tuoksun. Mulle riitti tuo edt hyvin. Kirsikka on vahvana siinäkin. Kannattaa kokeilla, näin kirsikkaista ja samalla tyylikästä tuoksua en tiedä toista.
Paris Hiltonin Dazzle on sellainen kupliva kirsikkainen, aika makea, ei yhtään hullumpi. Mutta ei yhtä tyylikäs kuin tuo Guerlainin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko mulla hajuaistissa vikaa, kun lähes kaikki Escadan hajuvedet tuoksuvat samalle? Noita suihkittiin aina nuorena, kun aloiteltiin ja laittauduttiin ennen baariin lähtöä. Onko teillä jotakin tiettyä tuoksua, joka vie nuoruus-/teinivuosiin?
Kausituoksut ovat kukkais-hedelmäisiä, mutta talvituoksut erottuvia. Suosikkini on ollut Magnetism.
Millaisia määriä te muut käytätte parfyymejä? Järkytyn joka kerta Fragrantican keskusteluissa kun ihmiset käyttävät EdP:täkin jonkun 4-8 suihkausta. Siis oikeasti? Rakastan tuoksuja, mutta en käsitä ihmisiä joiden mielestä on ok tukkia koko hissi loppupäiväksi omalla hajuvedellään. Jos olen panostanut mieleiseeni hajuveteen, en halua tuoksua jonkun muun valitsemalta tuoksulta vain koska olen sattunut istumaan hänen vieressään bussissa tai kulkemaan käytävällä hänen perässään muutaman metrin ajan.
Käytän itse suihkauksia max 2 edT:tä ja yhden edP:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuotti on ihan vakiintunut termi, joka tarkoittaa tuoksun ainesosaa tai mikä se nyt sitten olisi tällä kotimaisella kielellä, jolla on vaikea välillä ilmaista näitä tuoksujuttuja, mm dry down ja sillage.
Pidetään keskustelu ystävällisenä.
Eikö dry down ole ihan vaan pohjatuoksu tai sydäntuoksu?
Mä luulen ettei ole.
Topnotes, Middle notes, Basenotes
Sydäntuoksu on middlenotes, pohjatuoksu on basenotes. Drydownille en tiedä suomenkielistä sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuotti on ihan vakiintunut termi, joka tarkoittaa tuoksun ainesosaa tai mikä se nyt sitten olisi tällä kotimaisella kielellä, jolla on vaikea välillä ilmaista näitä tuoksujuttuja, mm dry down ja sillage.
Mä luulen ettei ole.
Sydäntuoksu on middlenotes, pohjatuoksu on basenotes. Drydownille en tiedä suomenkielistä sanaa.
Hitsi, oon väärässä. Koska kieli nyt ei hyvin taivu näihin. Basenotes esim. olisi pohjanuotit eikä pohjatuoksu.
Päivän tuoksu Escada Signature 2005. Juuri sopiva tähän aurinkoiseen pakkaspäivään.
Vierailija kirjoitti:
Tänään testissä Versacen Bright Crystalia ja hitsi tästä taisi tulla yksi lemppareista! Ihanan kevyt, raikas ja kuitenkin pehmeä tuoksu. Ei tippaakaan pistävä, vaan kuin unelmankevyt kashmirhuivi.
Sama minulla, rakastan tätä tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia määriä te muut käytätte parfyymejä? Järkytyn joka kerta Fragrantican keskusteluissa kun ihmiset käyttävät EdP:täkin jonkun 4-8 suihkausta. Siis oikeasti? Rakastan tuoksuja, mutta en käsitä ihmisiä joiden mielestä on ok tukkia koko hissi loppupäiväksi omalla hajuvedellään. Jos olen panostanut mieleiseeni hajuveteen, en halua tuoksua jonkun muun valitsemalta tuoksulta vain koska olen sattunut istumaan hänen vieressään bussissa tai kulkemaan käytävällä hänen perässään muutaman metrin ajan.
Sama juttu, ja mietin onko tässä makuasioiden lisäksi myls esim. kulttuurieroja, niin moni pitää 8 suihkausta normaalina. Minullekin hajuvesi on yksityisasia, tuoksun vain halausetäisyydelle, max 2 suihkausta vaatteiden alle. Tuoksuu omaan ja puolison nenään, muiden kanssa on turvaväli.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä käytän vain edT:a ja siitä max 3 suihkausta, riippuen tuoksun voimakkuudesta. Jos minulla olisi edP, varmaan yksi suihkaus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu on Imaginary Authorsin Yesterday Haze. Viikunaa, (spray)kermavaahtoa ja pähkinää. Unisexy. Täysissä voimissa vielä 8 tunnin jälkeen, voisin harkita koko pulloakin.
Tänään IA: Memoirs of a Trespasser. Savuinen, ei lainkaan makea vanilja puunuoteilla. Muistuttaa pariakin Margielaa, By the Fireplacea ja Whispers in the Libraryä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen ettei ole.
Ei sille varmaan mitään vakiintunutta suoraa suomennosta olekaan. Pitää varmaan muuttaa rakennetta tyyliin "iholle jää sellainen-ja-sellainen tuoksu"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu on Imaginary Authorsin Yesterday Haze. Viikunaa, (spray)kermavaahtoa ja pähkinää. Unisexy. Täysissä voimissa vielä 8 tunnin jälkeen, voisin harkita koko pulloakin.
Tänään IA: Memoirs of a Trespasser. Savuinen, ei lainkaan makea vanilja puunuoteilla. Muistuttaa pariakin Margielaa, By the Fireplacea ja Whispers in the Libraryä.
Onko tuo Whispers in a Library kelvollinen huonetuoksuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Whispers in a Library kelvollinen huonetuoksuksi?
Uskoisin sopivan. Se on hyvin sekoittunut (sekoitettu? blended?), mikään nuotti ei ole päällekäyvä. Hillitty ja hallittu, lempeä kokonaisuus.
Thierry Muglerin Angel on oma lemppari.
Vierailija kirjoitti:
Minulla riippuu ihan yksittäisestä tuoksusta. Edp-versioissa on niissäkin eri vahvuuksia, toiset eivät minun ihollani tuoksu mihinkään edes neljällä suihkauksella, toisissa riittää yksi tuoksuttamaan minun lisäkseni koko huoneen. Edt-versioista ei kannata edes puhua, joskus saisi kaataa koko pullon päälleen, että haistaisi edes jonkinnäköisen tuoksun itsessään. Esimerkkinä minun kohdallani vaikkapa Diorin Miss Dior Blooming Bouquet on tällainen tuoksu, ei kannata ostaa. Nämä ovat ihan yksilöllisiä asioita, riippuu siitä kuuluisasta ihokemiasta. Ja siitä tuoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen ettei ole.
Ei sille varmaan mitään vakiintunutta suoraa suomennosta olekaan. Pitää varmaan muuttaa rakennetta tyyliin "iholle jää sellainen-ja-sellainen tuoksu"?
Entäpä "kun tuoksu asettuu/on asettunut iholle"?
Tuoksut tuo muistoja mieleen, varmaan monelle muullekin kuin minulle. Muistan lainanneeni salaa äidin Tramp-nimistä hajuvettä lähtiessäni teini-ikäisenä tanssimaan ja sen tuoksu toi vielä vuosia myöhemmin mieleen hetken jolloin seisoin pimeässä makuuhuoneessa truuttaamassa parfyymiä ylleni. Myöhemmin ihastuin Estee Lauderin Private Collection -tuoksuun, se on edelleen minusta vihreitten tuoksujen ykkönen. Vuosikymmeniä sitten eräs tuntematon nuori mies pysähtyi kohdalleni yökerhossa, loihe lausumaan: "Ooh, Private Collection, lempituoksuni!" ja jatkoi muina miehinä matkaansa. Olisi kannattanut juosta perään...