Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Tuo Chanelit poistuneet-tyyppi trollasi. Stockalta ja Sokokselta sekä Emotionista ja Kicksistä saa Chaneleita! Olin juuri tuoksukierroksella Stadin keskustassa.
Ilmeisesti sen perusteella luuli kun Chanelia ei myydä Sokoksen eikä Stockan nettikaupoissa, mutta eihän niissä ole koskaan Chanelin tuotteita myytykään :)
Tilasin eilen saksalaisesta Ausliebezumduftista 8 näytettä, piti saada kokeilla mm. muutamia Tom Ford Private Blend-sarjan ns. luksuksempia tuoksuja. Aika kalliita oli näytteet, suurin osa 10-15 eur eli loppusummaksi tuli yli satanen rahteineen, mutta halvemmaksihan se tulee kuin että ostaisi sokkona ison 200-300 euron pullon :D
Sieltä voi tilata korkeintaan 10 näytettä. Joskus aikaisemmin ovat itse pullottaneet niitä eivätkä ole säästelleet määrässä. Toivottavasti näytteet eivät ole pienentyneet kolmessa vuodessa!
Sain sieltä viime perjantaina synttärialekoodin sähköpostiin, laittavat aina 10 eur voucherin joka voimassa kuukauden, joten säästää ainakin rahdeissa hieman, Suomeen rahti oli jotain 12 eur.
Raportoin sitten tänne kun olen ne testannut.
Hei muuten, onko nuo Hobby Hallin myymät tuoksut peräisin Saksan Notinosta? Näyttää olevan samat merkit, samat tuoksusarjat ja samat hinnatkin....?!
Jo Malonen Blackberry&bay on myös yksi mun suosikeista, tosin ei ihan keskellä kesää. Kesän Jo Malone on Earl Grey & cucumber <3
Vierailija kirjoitti:
No niin, ensi suihkaus Joop Le Bain on otettu ja olen samaa mieltä teidän kanssanne, jotka tästä tuoksusta kirjoititte, että on aika stydiä kamaa! :D Tämä on tarkoituksella mun muista tuoksuista poikkeava. Shalimarista en pidä, siinä on jokin vivahde, joka tökkii pahasti. Le Bain on hyvin vahva tuoksu, mullekin tulee mieleen kaneli ja sitten.. tupakka - ihan myönteisesti kuitenkin.
Tämä on tällainen "tässä minä tulen, enkä aio antaa periksi!" fiilis. Itsevarma ja vahva.
Jännä kontrasti vaatimattoman pullon ja suurieleisen tuoksun välillä.
Kiva että kerroit kokemukset tuosta Le Bainista. Ehkä kuulostaa vähän liian stydiltä omaan makuuni sinun ja muiden kuvailun perusteella. Vaikka eihän sitä tietty täysin tiedä kokeilematta, jos vaikka tykkäisikin 😅
Tuli Joopista mieleen, että voin suositella Joopin suht uutta tuoksua "WOW". Se oli tosi positiivinen yllätys, tuoksuu vähän samalta kuin Tom Fordin Noir de Noir, mutta on pehmeämpi ja naisellisempi. Tumma, syvä tuoksu, jossa on ainakin vadelmaa, karamellimaista ruusua, patchoulia. Ei tuoksu siis liikaa ruusulle, vaan sekoitettu tuohon vadelmaan herkullisesti, ja ruusu on tosiaan sellainen makea. Ihana, sensuelli tuoksu, ja uskomattoman edullinen hinta laatuun nähden, oli Notinossa vain jotain 26 - 36 eur riippuen koosta. Tuo on edt, mutta ihan ok pysyvyys kuitenkin.
Tekisi mieli tilata myös Joopin All About Eve, oli herkullinen ompputuoksu aikanaan, mutta en tiedä olisiko liian makea nykyiseen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin pidin Chopardin tuoksuista, ostin ulkomailta.
Casmir oli vanilja-hedelmäinen, ja Wish oli parempi, herkullisempi versio Angelista, muttei yhtä raskas. Neste saman väristä kuin Angelissa mutta pullo on timantin näköinen.
Onkohan nuo Chopardit muuttuneet huonommiksi 10 vuodessa?
Perus-Angel muuttuu myrkkymäiseksi minun iholla, ensituoksu on hyvä noin 15 min ajan.
Angelista pidin joskus sellaisina kukkaisversioina jotka kuuluivat Garden of Stars-sarjaan vuonna 2005, niitä oli Lys, Violette, Rose ja Pivoine (haha tuo setti alkaa melkein jo kuulostaa Pokka Pitää-sarjan Hyacinth Bucketin siskoilta) ;D ;D
Varsinkin tuo Rose oli ihana. Harmi ettei noita enää saa, ja sitten jos ne tulisi takaisin, niin ne tulisi tietysti huonompina markkinoille kuten kaikki muukin.
Mullakin on tuo Casmir, tykkään siitä, tuoksuu aprikoosipiirakalle ja vaniljalle. On sellainen kotoisa, lämmin tuoksu, josta tulee hyvä fiilis. Siinä on kyllä myös joku vähän vintagemainen nuotti, mutta itseä se ei häiritse, se on vain vivahde, eniten tulee tuota aprikoosia ja vaniljaa esiin. Tämäkin ihan masterpiece omasta mielestäni, näin uniikkeja tuoksuja ei yhtä paljoa tehdä enää.
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kaivoin esiin Slava Zaitsevin tuoksun Maroussia. Ihanan raskas ja hieman itämainenkin tuoksu!
Saakohan tuota Suomesta?
Suomalaisissa/eurooppalaisissa nettikaupoissa olen kyllä nähnyt. Epäilen, että tämä on juuri niitä joiden sanotaan tuoksuvan "venäläiselle" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Casmir oli vanilja-hedelmäinen, ja Wish oli parempi, herkullisempi versio Angelista, muttei yhtä raskas. Neste saman väristä kuin Angelissa mutta pullo on timantin näköinen.
Perus-Angel muuttuu myrkkymäiseksi minun iholla, ensituoksu on hyvä noin 15 min ajan.
Angelista pidin joskus sellaisina kukkaisversioina jotka kuuluivat Garden of Stars-sarjaan vuonna 2005, niitä oli Lys, Violette, Rose ja Pivoine (haha tuo setti alkaa melkein jo kuulostaa Pokka Pitää-sarjan Hyacinth Bucketin siskoilta) ;D ;D
Varsinkin tuo Rose oli ihana. Harmi ettei noita enää saa, ja sitten jos ne tulisi takaisin, niin ne tulisi tietysti huonompina markkinoille kuten kaikki muukin.
Mullakin on tuo Casmir, tykkään siitä, tuoksuu aprikoosipiirakalle ja vaniljalle. On sellainen kotoisa, lämmin tuoksu, josta tulee hyvä fiilis. Siinä on kyllä myös joku vähän vintagemainen nuotti, mutta itseä se ei häiritse, se on vain vivahde, eniten tulee tuota aprikoosia ja vaniljaa esiin. Tämäkin ihan masterpiece omasta mielestäni, näin uniikkeja tuoksuja ei yhtä paljoa tehdä enää.
Minustakin Casmirissa on ihana tuo aprikoosin ja vaniljan yhdistelmä, kanelisella vivahteella. Mutta varsinkin alkuun tuoksussa on myös jotain mikä häiritsee minua henk.koht. Harmi.
Mulla kaikki ns Sokos-tuoksut haisee suoraan sanottuna pahalle. Sama pistävä halpa "nyt tää leikkis hajuvettä" -Lemu, chanelista joopeihin. Kuin olisi laittanut jotain autonpesuhajustetta. En edes erota niissä eroja keskenään, kun vartin jälkeen on pakko olla hankaamassa hajua saippualla pois. Esim noita mainittuja kanelin jne tuoksuja en näissä merkeissä löydä koskaan, sieltä pistävän hajun keskeltä.
Sen sijaan mausteiset, gourmand nichetuoksut, myski, jne toimivat todella hyvin. Esim se pelätty sergen Mkk on itselläni pehmeän ihana naisellinen tuoksu.
Mikähän ihon kemiassa tuon tekee, onko kellään muulla samaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaikki ns Sokos-tuoksut haisee suoraan sanottuna pahalle. Sama pistävä halpa "nyt tää leikkis hajuvettä" -Lemu, chanelista joopeihin. Kuin olisi laittanut jotain autonpesuhajustetta. En edes erota niissä eroja keskenään, kun vartin jälkeen on pakko olla hankaamassa hajua saippualla pois. Esim noita mainittuja kanelin jne tuoksuja en näissä merkeissä löydä koskaan, sieltä pistävän hajun keskeltä.
Sen sijaan mausteiset, gourmand nichetuoksut, myski, jne toimivat todella hyvin. Esim se pelätty sergen Mkk on itselläni pehmeän ihana naisellinen tuoksu.
Ymmärrät varmaan, ettei Sokos valmista noita tuoksuja :D Sokoksella myydään myös niche-tuoksuja.
Tilasin hobbarista puolinilmsisen shiseidon ever bloom nimisen tuoksun 16eurolla ja on aika vahva , mutta juhlakäytöön oikein passeli 😚
Tuoksuli kirjoitti:
Tilasin hobbarista puolinilmsisen shiseidon ever bloom nimisen tuoksun 16eurolla ja on aika vahva , mutta juhlakäytöön oikein passeli 😚
Siis puoliilmaisen 🙉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, ettei Sokos valmista noita tuoksuja :D Sokoksella myydään myös niche-tuoksuja.
Jäikö sulla nyt ihan oikeasti ymmärtämättä mitä "niin sanottu Sokos-tuoksu" tarkoittaa, vai oletko vain hankala ihminen jonka pitää päästä pätemään "fiksulla" heitolla?
Sulla ei ilmeisesti ollut mitään sanottavaa mun varsinaiseen kysymykseen joka kyllä jokaiselle normaali-ihmiselle lienee selvä, joten anna olla ja mene pätemään muualle.
Onko Viktor & Rolf Bonbon liian teini? Nyt käytössä Emporio Armanin Elle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän äsken kirjoittamaani liittyen, olen jotenkin tässä koronatodellisuuden aikana koukuttunut tilaamaan tuoksuja kokeilematta, sokkona netistä. Siinä varmaan se jännitys, kun odottaa millainen tuoksu on.
Onneksi kuin ihmeen kaupalla kaikki ostokseni ovat olleet suht onnistuneita ja olen löytänyt ihania, uusia tuoksuja. Tosin olen tutkinut etukäteen esim. Fragranticasta millainen tuoksu on ja millaisia arvosteluja saanut.
Onko muilla tällaista innostusta tilata sokkona?
Tilailen sokkona pelkästään Fragranticaan tukeutuen. Aika edullisesti kuitenkin pääsen, sillä esim. juurikin parhaillaan retroilen kasari- ja ysärituoksuilla, joita saa usein nykyään hyvinkin huokealla, vaikka olisivat huippuaikanaan olleet kalliitakin haisuja.
Tilasin juuri Notinolta iki-ihanan Moschinon Femmen. Hinta vain parikymppiä - ja lähetyskulut ilmaiset valikoiduille merkeille, mihin tuokin sattui kuulumaan...
Mutta eihän se siihen jäänyt - tietenkään 😁 - vaan tilaukseen tarrautui mukaan myös Giorgio Beverly Hillsin kasari-powerhouse Red - jota en ainakaan tietoisesti ole haistellut - enkä mahdollisesti koskaan tule käyttämään julkisesti. Mukaan pääsi myös Jil Sanderin Sun - jossa uskon olevan enemmän käyttöpotentiaalia... Ja kaiken päälle vielä Salvador Dalin Laguna - jota olen tuoksutellut viimeksi vissiin aika kakarana.
En siis ota turhan vakavasti jokaista tuoksua vaan riittää, jos vaikka kotona tykkään fiilistellä sillä...siis kun hinta on sopiva. Mikään edellämainituista tuskin pätkii esim. yhtä suosikkiani Chanel N°19:ää 🙂
Kaikki nuo maksoivat yhteensä siis vain seitsemänkymppiä - tosin silläkin rahalla olisi pitänyt täydentää huonossa kunnossa olevaa vaatekaappia 🙄
Mäkin tilasin Jil Sanderin sen alkuperäisen Sunin ja on kyllä mielenkiintoinen ja erikoinen tuoksu. Ei sellainen samanlainen ns. sun tan lotion tyyppinen tuoksu kuten esim. Margielan Beach Walk tai Lauderin Bronze Goddess. Ei sellainen kookoksinen jne. Vaan tämä tuoksuu siltä kuin jotkut Yves Rocherin aurinkorasvat 90-luvun alussa. Ei yhtään kookosta, vaan jotain makeampaa ja syvempää, jopa lääkemäisen rohtomaista.
Joka tapauksessa tykkään tuoksusta, on uniikki, ja siinä on sellaista kesäistä auringon, hiekkarannan, aurinkorasvatun ihon tuoksua, vaikkakin täysin eri tavalla kuin tämän päivän tuohon kategoriaan luettavissa tuoksuissa. Hintakaan ei ollut kuin 24 eur/75ml.
Luinkin Fragrantican arvosteluista juuri tuosta 'vanhanaikaisen' aurinkovoiteen tuoksusta - vaan olihan siellä paljon niitäkin, missä oltiin shokeeraannuttu siitä, ettei se tuoksunutkaan kookokselle tai muulle trooppiselle hedelmälle - tai ollut edes vesituoksu. Mua ei taas olis varmaan kiinnostanutkaan mikään moderni rantatuoksu.
Myös se tilaamani Dalin Laguna lie melkoisen kummallinen kesä/rantatuoksu nykymittapuulla.
Joo no uskon että tulet tykkäämään siitä, ei ainakaan ole mikään geneerinen kesätuoksu. Itsekin tykkään siitä yhä enemmän ja enemmän, jotain tosi kiehtovaa siinä on. Ja yksi ehdoton plussa myös se, että ainakin itselläni tuntuu kestävän tosi pitkään iholla.
Muistelen että oon kanssa joskus tuoksutellut tuota Lagunaa. En vaan muista nyt oikein tarkkaan miltä se tuoksui, siitä on kauan. Mulla on Salvador Dalilta ainoastaan Sea and Sun in Cadaques, joka on ihan perushyvä.
Odotan juuri saapuvaksi YSL:n Yvresseä/(Champagnea), se oli yksi suosikkituoksuistani aikanaan, toivottavasti sitä ei ole reformuloitu liikaa. Se oli aiemmin ihanassa shampanjapullon korkin muotoisessa pullossa. Mielettömän hyvä tuoksu, voin suositella lämpimästi!
Uusin Yvresse-versio on ihan kaamean laimea pistävä pissalitku verrattuna siihen entiseen alkuperäiseen :( Siitä jäi sellainen kummallinen uitetun koiran haju vielä jälkeen.
Siinä tuoksu joka onnistuttiin pilaamaan tuomalla se uudestaan markkinoille uudessa pullossa. Aiempi shampanjakorkkipullo oli se hyvä nektariinisen kuplivan pirteä, se joka oli ensin nimeltään Champagne. Minulla oli nimittäin sitä vielä 1/4 pulloa jäljellä joten pystyin verrata uuteen kun ulkomailla nuuhkin.
Aiempi Yvresse Legerekin parempi kuin tämä uusi.
Toivottavasti sait tuoksun siinä shampanjakorkkipullossa?
Apuaa, tilasin juurikin tuon uuden pullon! Niitä vanhoja on tosi vaikea löytää. Kurjaa, jos on ihan laimea ja pistävä verrattuna entiseen. Muistan kyllä ihan elävästi miltä se tuoksui.
Yritin katsella vähän Fragranticastakin, siellä ristiriitaisia arvioita, osan mielestä muutettu tuoksua, osan mielestä lähelle sama kuin aiemmin. Ei kai se auta kuin odottaa että pääsee tuoksuttelemaan. Pahoin kyllä pelkään ettei ole entisensä. Sulla vielä hyvä jos sitä entistä tallella, niin pystyit vertailemaan suoraan.
Olen testannut molemmat.
Vanha 'Yvresse' oli sama kuin 'Champagne' ja luotu 1993. Se korkkipullo. Siinä tuoksui hedelmät ja kukat tasapainossa sellaisena "herkullisena pulppuavana nektarina". Siinä oli kaiken kaikkiaan 24 ainesosaa. Tuoksu pysyi aika kauan sen jälkeen kun sitä oli suihkutellut kaulaan ja niskaan.
Tämä uudelleen tehty laiha kuutiopulloversio Yvressestä on ihan eri niminenkin, sen nimi on 'La Collection Yvresse' ja se on luotu 2011. Haisee laimennetulle persikkamehulle, ja siinä on vain 5 surkeaa ainesosaa. Haju lähtee tunnin sisällä pois siitä kun on suihkutellut.
Tottakai tuo uusi laiha liemi maksaa kaksi kertaa sen verran mitä vanha maksoi ennen markkinoilta poistumistaan.
Onko täällä Diorin POISON-tuoksujen käyttäjiä, tai entisiä?
Muistan sen ekan violetin joka tuli markkinoille, kun sitä nuuhkaisi niin tuntui että tulee känniin :D Tuosta tuoksusta oli lukuisia kopioita etelän lomakohteissa, useimpien nimi taisi olla Potion. Marjainen, korianterinen, aniksinen huumaava seos.
Sitten tuli se vihreä Tendre Poison joka on ollut paras, ja tietenkään sitä ei enää ole saanut moneen vuoteen! Valkoisia kukkia, appelsiininkukkaa, hunajaa ja vähän vaaleaa myskiä. Sain tuosta tuoksusta todella paljon kehuja niin tutuilta kuin tuntemattomilta.
Seuraavaksi tuli punainen Hypnotic Poison-sarja. Sen ekan alkuperäisen vahva karvasmanteli haisi ihan voimakkaalle miesmäiselle savuiselle sikarille minun iholla. Sain siitä pienen näytepullon jostain ja muistan Jenkeissä miten ystäväni kuubalainen mies haisteli minua uteliaana ja kysyi että "oletko polttanut jotain hyvää sikaria jossain baarisa, koska muutenhan et tainnut polttaa tupakkaakaan?"! :DDD Silloin mietin vaan että juu ei enää tätä hajua.
Sen jälkeen oli se valkoinen Pure Poison, se ei toiminut lainkaan minulla, jokin kumma kirpsakka pistävä haju tuli läpi eli ikäänkuin jotkut tuoksun ainekset olisivat ristiriidassa.
Jossain välissä tuli sininen Midnight Poison, se oli liian tumma tuoksu minulle, tosi vahva maskuliininen patcoulimaisen suihkeen haju. Tuo taidettiin lopettaa?
Lopulta tuli se uusin pinkeissä pulloissa oleva Poison Girl -sarja, ja siitä pidin eli sopii hyvin iltatuoksuksi ja on sopivan moderni versio vanhasta Poisonista johon lisätty vähän puhdasta karamellimaisuutta. Nimestään huolimatta aikuinen tuoksu, olen 40+. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minusta se vintagenuotti on sellainen "80's power woman" nuotti :) eli jotenkin tyypillinen 80-luvun tuoksuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Chanelit poistuneet-tyyppi trollasi. Stockalta ja Sokokselta sekä Emotionista ja Kicksistä saa Chaneleita! Olin juuri tuoksukierroksella Stadin keskustassa.
Ilmeisesti sen perusteella luuli kun Chanelia ei myydä Sokoksen eikä Stockan nettikaupoissa, mutta eihän niissä ole koskaan Chanelin tuotteita myytykään :)
Alkuperäinen Chanel-kysyjä täällä. Ooh, luulin tosiaan nettikaupan perusteella ettei saa enää. Tampereella ei tosin ole Sokoksella hyllyssäkään, mutta täytyy siis käväistä Stokkalla, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minusta se vintagenuotti on sellainen "80's power woman" nuotti :) eli jotenkin tyypillinen 80-luvun tuoksuille.
Mulla on kans tämä ja tykkään!! Ja kasarivivahde sopii kuin nenä päähän, koska rakastan myös kasaria ;o) <3
Olen ymmärtänyt ettei Chanelia näissä myydä ollenkaan netissä. Ehkä Chanelin omasta vaatimuksesta?