Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen hauska kysymys, mitä tuoksua joku on teillä viimeksi kehunut? Voi olla tuttu tai ihan tuntematon henkilö.
Kehuttuja tuoksuja ovat olleet mm. Cleanin eri versiot ja ikivanha Bal a Versailles <3
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa pullon ja tuoksun 90-luvun vaihteesta: Lulu ja sen sininen pullo?! Kyllä palautuu muistoja mieleen.
En muista Lulua, mutta olisikohan tämä ollut LouLou?
Oli muistaakseni sininen pullo ja tuoksu jäi mieleeni.
Voidaan ehkä lausu kyllä Lulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän tämä nyt liian intiimiksi, mutta mihin te laitatte tuoksun? Itselläni on hyvin omituisia tapoja. Yleensä suihkaisen ranteisiin, pään taakse niskaan ja.. haaroväliin. Luulin olevani ainoa, joka tekee näin kunnes näin American Horror Story -sarjan The Coven -kaudella Jessica Langen näyttelemän Fiona Gooden tekevän samoin. Tai hän kyllä taisi skipata ne muut kohdat :D
Minä laitan ranteisiin ja kaulaan siihen leukaluun alle missä tuntee pulssin. Jos on mieto tuoksu niin saatan suihkauttaa myös rintojen väliin, mutta sen alemmas en laita. Jalkoväli on kieltämättä minusta aika kummallinen paikka, mutta kukin taaplaa tyylillään! :D
En ihan ymmärrä niskaan suihkuttamista, ei kai sieltä sitä itse haista niin hyvin?
Mutta muut haistavat, tuoksu leijuu 360 astetta ympärillä.
Useimmiten rakastun klassisen tyyppisiin kukkaistuoksuihin. Se on vaikea yhdistää siihen että tykkään maskuliinista vaatteista. Vois luulla että kiva kontrasti mutta ei se oikein toimi kun päällä on lumberjack ruutupaita ja maiharit ja tekis mieli Chanel No.5 L'Eau juuri samana päivänä.
Vertaistukea?
Tänään käytössä mun "guilty pleasure" Aguileran Definition. Vaniljaa, heliotrooppia, orkideankukkaa, jotain anista. Käytän vain kun tulee pakkasta, yli nollan asteen eroon, pakkasella ihastuttaa.
Kielipoliiseille: Tänään käytössä mun syyllinen mielihyvä Aguileran Määritelmä.
Kun käytätte hajuvettä, käytättekö sitä siksi että itse haluatte haistaa sen vai siksi että haluatte muiden (vaikka vain hyvin lähelle pääsevät) kokevan että tuoksutte sille? Rakastan omaa signatureani, mutta en haista sitä hetkenpäästä itse ollenkaan. Kuvittelin sen kaikkoavan nopeasti, mutta lapseni sanoi koulusta tullessaan että kerrostalomme käytävässä tuoksui parfyymini.
^ En haluaisi olla mälsä tai viedä keskustelua sivuraiteille, mutta eikö tuossa tarkoituksessa ole vähän kyseenalaista laittaa tänä päivänä parfyymia niskaan? Moni kärsii kuitenkin hajusteyliherkkyyksistä ja jos parfyymin niskaan laittamisen tarkoituksena on vain saada muutkin haistamaan se paremmin, niin onko se ihan ok?
Tämä ei tietenkään päde, jos tietää, ettei seura kärsi parfyymista mitenkään. Mutta esim. töissä tai julkisissa?
Ylläoleva siis vastaus viestiin 2294
Vierailija kirjoitti:
^ En haluaisi olla mälsä tai viedä keskustelua sivuraiteille, mutta eikö tuossa tarkoituksessa ole vähän kyseenalaista laittaa tänä päivänä parfyymia niskaan? Moni kärsii kuitenkin hajusteyliherkkyyksistä ja jos parfyymin niskaan laittamisen tarkoituksena on vain saada muutkin haistamaan se paremmin, niin onko se ihan ok?
Tämä ei tietenkään päde, jos tietää, ettei seura kärsi parfyymista mitenkään. Mutta esim. töissä tai julkisissa?
Olet silti mälsä ja aivan väärässä ketjussa. Jos olet lukutaitoinen, lue otsikko ja kirjoitus otsikon alta ja sen jälkeen poistu, ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys on oikeasti aika harvinaista. Se, ettei pidä esim voimakkaista tuoksuista, ei ole yliherkkyyttä (allergiaa). Voit tarkistaa tämän luotettavilta terveyssivuilta.
Mulla on erikseen parfyymit, jotka eivät ole parfyymimaisia, vaan tuoksuvat vain raikkailta ja puhtailta. Niistä ei kukaan valita, päinvastoin. Herkkyydet katoavat.. Käytän niitä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kun käytätte hajuvettä, käytättekö sitä siksi että itse haluatte haistaa sen vai siksi että haluatte muiden (vaikka vain hyvin lähelle pääsevät) kokevan että tuoksutte sille? Rakastan omaa signatureani, mutta en haista sitä hetkenpäästä itse ollenkaan. Kuvittelin sen kaikkoavan nopeasti, mutta lapseni sanoi koulusta tullessaan että kerrostalomme käytävässä tuoksui parfyymini.
Tarkoittaako signature nimikkotuoksua vai omaa suosikkituoksua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako signature nimikkotuoksua vai omaa suosikkituoksua?
Sitä ominta suosikkiaan.
Nuorena rakastin tuoksuja ja todella ymmärsin niiden päälle. Samoin nyt taas, kun alan tulla menopaussiin. Jossain välissä oli aika, että nyrpistelin ja oireilin muka minäkin. Ehkä se oli yleistä elämänkielteisyyttä minulla, tuoksuyliherkkyyttä ei itselläni ole vaikka olenkin atoopikko, mikä tarkoittaa astmataipumusta.
Tuoksut ovat kuin hyvä ruoka: sitä pitää olla elämässä, jotta voi nauttia! Toki täytyy ottaa muut huomioon, mutta maailmassa on oltava tuoksuja, täysin tuoksuttomaksi ei pidä alkaa.
Ranskan La Poste unohti päivitellä paketin matkaa, joten postipojan tuomana yllätyksenä Histoires de Parfumsin discovery set 24+1 kpl odotteli keittiön pöydällä kotiin tullessani. Matka kesti tällä kertaa reilut kolme viikkoa, tilaus oli 17.11.
Myöhemmin tänään siis puretaan putkiloita oikeisiin paikkoihin, syksy-, talvi- kevät- ja kesäboksiin. Syksyt ovat vielä muutaman päivän esillä, joten ehdin liittää niihin - ja testata - Noir Patchoulin, TINaBB (This Is Not a Blue Bottle) 1.3:n, Venin, Outrecuidantin, Irreverentin ja Prolixen. Kaipasinkin jo vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Käytän siksi, että haluan itse haistaa sen tuoksun. Muiden ei pitäisi haistaa sitä jos ei tule aivan lähelle.
Siksi en välitä tuoksuista jotka omasta mielestäni häviävät liian nopeasti iholta, vaikka niistä muille jonkinlainen tuoksujälki syntyisikin. Tuoksu on minulle, ei muille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen hauska kysymys, mitä tuoksua joku on teillä viimeksi kehunut? Voi olla tuttu tai ihan tuntematon henkilö.
Minulla erään lounasravintolan työntekijä melkein juoksi perään kun olin lähdössä, ja kysyi mitä ihanaa tuoksua käytän. Olin kävellyt ohi ja tuoksuvana leijaillut😆 Eikä ihme, koska kyseessä oli Muglerin Angel Edt 2011, ei siis se uusin versio. Tämäkin on tosi vahva, ja siinä Angelin hyvät puolet, mutta huomattavasti käytettävämpi. Ei yhtä voimakas patchouli.
Viimeksi viime sunnuntaina, kun meillä oli perjantaisen joulujuhlan rääppiäiset (yhdeksän toisilleen tuttua naapuria ja ystävää, noudatimme kyllä kokoontumismääräyksiä). Yksi niistä toisista sanoi minulle lähtiessämme pois kokoontumistilastamme, että ai kun sinä taas tuoksut hyvältä. Tuoksu oli La Nuit Trésor Musc Diamant.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksu on minulle, ei muille, kuten toisellakin vastaajalla. Yksityinen asia. Pidän huolta siitä, etten tuoksu halausetäisyyden ulkopuolelle, ja sille pääsevät ovat ilman koronaakin laskettavissa yhden käden sormilla kahteenkin kertaan.
Eilen tuli viesti, että Black Fridayna tilaamani Jo Malonen Christmas Cologne Set on noudettavissa Stockmannilta, ja minähän sen sitten hain. Viisi yhdeksän millin minipulloa ja tuoksut Orange Bitters, White Moss & Snowdrop, Rose & Magnolia, Green Almond & Redcurrant ja Ginger Biscuit. Että niin kuin himpun verran ihania tuoksuja! Tänään on käytössä Orange Bitters, ja vaikka se on hieman samaan suuntaan kuin omistamani Guerlainin Aqua Allergoria Orange Soleia, niin tämä on lämpimämmän mausteinen, enemmän talviappelsiini kuin tuo toinen. Kaikkia olen jo nuuhkinut, ja kaikista tykkään paljon. Olin ollut aikeissa jouluna pitää suklaista Hugo Bossin The Scent For Her Private Accordia, mutta nyt kyllä joulutuoksuksi vaihtuu joko Ginger Biscuit tai White Moss & Snowdrop. Jälkimmäinen yllätti minut täysin. Siinä on jokin tuttu mauste, neilikka tai kaneli tai kardemumma, ja tuoksuu tosi hyvältä. Ginger biscuit tietysti tuoksuu inkivääriltä, mutta kuulemma se nuotti häviää aika pian pois, sanotaan monessa Fragrantican arvostelussa. Omaa kokemusta ei vielä ole päivän mittaisesta käytöstä, mutta kokeilla pian täytyy. Että olen mielissäni, että huomasin tuon kokoelman Stockmannin nettisivulla ennen kuin loppuivat. :)
Viimeksi sain kehuja pyykkituvassa naapurilta. Tuoksuni oli Saint Laurentin Mon Paris Floral. Kiva kukkaistuoksu, josta puuttuu alkuperäisen Mon Paris'n kirpakkuus. Toki tykkään siitäkin mutta tiedän useamman, joka sanoo saavansa siitä päänsärkyä. Floral on "ympäristöystävällisempi" versio.
Ja vielä : Jimmy Choo Floral, Arden White Tea, Armani Sky di Gioia, Jennifer Lopez Glow - saippuainen, puhdas tuoksu, joka ei taatusti ärsytä ketään. Kaikki nämä ovat kohtuuhintaisia.